Dat blijkt uit het vrijdag ingediende eerste verslag van het faillissement van de gloednieuwe terminal, waarin overslaggroep HES honderden miljoenen heeft geïnvesteerd maar waarin geen ton lading is op- of overgeslagen. De afbouw van het complex met 1,3 miljoen kubieke meter opslagcapaciteit is stilgelegd en de terminal is ‘in de mottenballen gezet’ om verder waardeverlies te voorkomen.
Begin dit jaar toonde curator Carl Hamm zich nog zeer optimistisch over de kans dat de terminal snel zou worden verkocht en afgebouwd. In zijn rol als bewindvoerder van het toen nog in surseance van betaling verkerende HHTT zei hij dat er veel gegadigden voor de overname waren en dat de terminal snel verkocht zou worden. Op 7 januari werd het bedrijf echter failliet verklaard.
193 miljoen verlies
Uit het verslag blijkt verder dat het bedrijf in de periode 2019-2021 een gecumuleerd verlies leed van 193 miljoen euro, waarvan bijna 188 miljoen in het laatste jaar. Daar stond nul omzet tegenover. Aan het eind van die periode stond de terminal voor ruim 400 miljoen euro in de boeken. Het voltallige personeel, 76 mensen, is ontslag aangezegd. Enkelen van hen kunnen de komende maanden nog aan de slag blijven om de terminal in goede conditie te houden.
Gewone crediteuren, zoals aannemers en toeleveranciers, hadden tot begin deze maand voor 78,5 miljoen euro aan claims voor onbetaalde rekeningen ingediend. Van de preferente schuldeisers, die voorrang krijgen bij de verdeling van de verkoopopbrengst, staan in het verslag alleen de fiscus met een claim van bijna een half miljoen en uitkeringsorganisatie UWV met een bedrag van 8000 euro vermeld.
De financierende banken, die samen vele honderden miljoenenen op tafel hebben gelegd, worden echter niet in het verslag vermeld. Zij hebben vrijwel altijd een bevoorrechte positie bij de verdeling van de boedel, omdat ze als onderpand voor leningen garanties eisen, veelal in de vorm van hypotheken.
Schermutselingen
De eerste juridische schermutselingen tussen schuldeisers zijn intussen begonnen. De Ierse aannemer Randridge heeft een kort geding aangespannen tegen ING Bank, die een garantie van twee miljoen euro heeft opgeëist. Het bedrijf stelt dat de garantie door het faillissement is vervallen en dus niet kan worden opgeëist. De rechter doet dinsdag 7 maart uitspraak in deze zaak.
HHTT is volledig eigendom van de Nederlandse overslaggroep HES International, die in handen is van investeringsmaatschappijen van de zakenbanken Macquarie en Goldman Sachs. HES trok eind vorig jaar de stekker uit het project, nadat duidelijk was geworden dat de banken er geen geld meer in wilden steken. Volgens de oorspronkelijke planning had de terminal eind 2019 al klaar moeten zijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?