Maasvlakte krijgt elektrolyser voor windenergie van project Zeevonk II

Van windpark IJmuiden Ver kavel Beta

Stroom die wordt opgewerkt in een nieuw windpark op zee, Zeevonk II, moet op de Maasvlakte gaan worden omgezet in groene waterstof. Het perceel biedt ruimte aan een electrolyser tot 1 gigawatt. Het windpark moet in 2029 operationeel zijn, het is nog niet duidelijk wanneer de elektrolyser vervolgens operationeel is.

Foto: Martens Multimedia via Havenbedrijf Rotterdam

Zeevonk II is de winnaar van de tender voor windpark IJmuiden Ver kavel Beta. Het is een joint venture van Vattenfall en Copenhagen Infrastructure Partners. Havenbedrijf Rotterdam had al ruimte gereserveerd voor een waterstoffabriek op de Maasvlakte voor de winnaar van de tender.

Boudewijn Siemons, ceo Havenbedrijf Rotterdam, ziet de komst als een ‘bevestiging’ dat de waterstofeconomie in Rotterdam van start is gegaan. Het havenbedrijf wil in 2030 voor zo’n 2 tot 2,5 GW elektrolyse laten plaatsvinden in de haven.

Windpark IJmuiden Ver kavel Beta

De tender voor het windpark IJmuiden Ver kavel Beta heeft als doel om de opgewekte elektriciteit te integreren in het energiesysteem. Het project van Zeevonk II betreft de realisatie van een 2 GW offshore windpark, een 50 MWp drijvend offshore zonnepark en een electrolyser die dus in Rotterdam komt. Het windpark moet in 2029 in gebruik worden genomen.

Het terrein dat Havenbedrijf Rotterdam voor de winnaar van de tender reserveerde, biedt ruimte tot 1 GW elektrolyse en ligt naast het nieuw te bouwen hoogspanningsstation Amaliahaven (380 kV) van Tennet. Hier komt straks de 2 GW gelijkstroomkabel van het windpark IJmuiden Ver kavel Beta aan. Buurman van Zeevonk II is bijvoorbeeld Shell die er bouwt aan de fabriek Holland Hydrogen I met een vermogen van 200 MW.

Alle groene stroom die direct wordt omgezet in waterstof komt niet op het elektriciteitsnet en voorkomt daarmee extra belasting van het net. Daarbij komt dat de waterstofleiding die nu wordt aangelegd, langs het terrein loopt. De hier geproduceerde waterstof kan daarmee efficiënt naar afnemers worden vervoerd.

Maasvlakte krijgt elektrolyser voor windenergie van project Zeevonk II | NT

Maasvlakte krijgt elektrolyser voor windenergie van project Zeevonk II

Van windpark IJmuiden Ver kavel Beta

Stroom die wordt opgewerkt in een nieuw windpark op zee, Zeevonk II, moet op de Maasvlakte gaan worden omgezet in groene waterstof. Het perceel biedt ruimte aan een electrolyser tot 1 gigawatt. Het windpark moet in 2029 operationeel zijn, het is nog niet duidelijk wanneer de elektrolyser vervolgens operationeel is.

Foto: Martens Multimedia via Havenbedrijf Rotterdam

Zeevonk II is de winnaar van de tender voor windpark IJmuiden Ver kavel Beta. Het is een joint venture van Vattenfall en Copenhagen Infrastructure Partners. Havenbedrijf Rotterdam had al ruimte gereserveerd voor een waterstoffabriek op de Maasvlakte voor de winnaar van de tender.

Boudewijn Siemons, ceo Havenbedrijf Rotterdam, ziet de komst als een ‘bevestiging’ dat de waterstofeconomie in Rotterdam van start is gegaan. Het havenbedrijf wil in 2030 voor zo’n 2 tot 2,5 GW elektrolyse laten plaatsvinden in de haven.

Windpark IJmuiden Ver kavel Beta

De tender voor het windpark IJmuiden Ver kavel Beta heeft als doel om de opgewekte elektriciteit te integreren in het energiesysteem. Het project van Zeevonk II betreft de realisatie van een 2 GW offshore windpark, een 50 MWp drijvend offshore zonnepark en een electrolyser die dus in Rotterdam komt. Het windpark moet in 2029 in gebruik worden genomen.

Het terrein dat Havenbedrijf Rotterdam voor de winnaar van de tender reserveerde, biedt ruimte tot 1 GW elektrolyse en ligt naast het nieuw te bouwen hoogspanningsstation Amaliahaven (380 kV) van Tennet. Hier komt straks de 2 GW gelijkstroomkabel van het windpark IJmuiden Ver kavel Beta aan. Buurman van Zeevonk II is bijvoorbeeld Shell die er bouwt aan de fabriek Holland Hydrogen I met een vermogen van 200 MW.

Alle groene stroom die direct wordt omgezet in waterstof komt niet op het elektriciteitsnet en voorkomt daarmee extra belasting van het net. Daarbij komt dat de waterstofleiding die nu wordt aangelegd, langs het terrein loopt. De hier geproduceerde waterstof kan daarmee efficiënt naar afnemers worden vervoerd.