Circulair bouwen: oude brug Zeebrugge is nu steiger in Gent

Verbindingsbrug

De voormalige Verbindingsbrug in de haven van Zeebrugge staat nu in de haven van Gent. Niet meer als brug, maar als steiger. Deze transformatie en verhuis gelden als een voorbeeld van circulair bouwen.

Foto: Artes Depret

In 2022 demonteerde aannemer Artes Group de 400 meter lange Verbindingsbrug in de achterhaven van Zeebrugge en verving ze daarna door een nieuw exemplaar met dezelfde lengte. Met zijn draaibaar deel vaan 130 meter en een doorvaart voor schepen tot 55 meter breed is deze beweegbare brug de langste draaibrug van Europa. De vaste brugdelen in beton inbegrepen is de hele brug 400 meter lang.

In plaats van de onderdelen van de oude brug te verwerken als bouwpuin, liet Artes Depret ze zandstralen en herschilderen. Daarna werden ze overgebracht naar Gent, om er een nieuwe constructie mee te maken. Ze vormen er nu in het Kluizendok een aanlegsteiger voor Ghent Transport & Storage (GTS), een specialist in opslagcapaciteit voor de petrochemie. In september dit jaar moet de circulaire aanlegplaats operationeel zijn. Nu zijn er nog enkele waterbouwkundige werken in uitvoering.

De steiger heeft een lengte van 500 meter. Daarom is de brugconstructie verlengd met een 100 meter lange vakwerkconstructie. Zo kunnen er vier schepen tegelijk aanmeren.

Circulair bouwen: oude brug Zeebrugge is nu steiger in Gent | NT

Circulair bouwen: oude brug Zeebrugge is nu steiger in Gent

Verbindingsbrug

De voormalige Verbindingsbrug in de haven van Zeebrugge staat nu in de haven van Gent. Niet meer als brug, maar als steiger. Deze transformatie en verhuis gelden als een voorbeeld van circulair bouwen.

Foto: Artes Depret

In 2022 demonteerde aannemer Artes Group de 400 meter lange Verbindingsbrug in de achterhaven van Zeebrugge en verving ze daarna door een nieuw exemplaar met dezelfde lengte. Met zijn draaibaar deel vaan 130 meter en een doorvaart voor schepen tot 55 meter breed is deze beweegbare brug de langste draaibrug van Europa. De vaste brugdelen in beton inbegrepen is de hele brug 400 meter lang.

In plaats van de onderdelen van de oude brug te verwerken als bouwpuin, liet Artes Depret ze zandstralen en herschilderen. Daarna werden ze overgebracht naar Gent, om er een nieuwe constructie mee te maken. Ze vormen er nu in het Kluizendok een aanlegsteiger voor Ghent Transport & Storage (GTS), een specialist in opslagcapaciteit voor de petrochemie. In september dit jaar moet de circulaire aanlegplaats operationeel zijn. Nu zijn er nog enkele waterbouwkundige werken in uitvoering.

De steiger heeft een lengte van 500 meter. Daarom is de brugconstructie verlengd met een 100 meter lange vakwerkconstructie. Zo kunnen er vier schepen tegelijk aanmeren.