Kort geding verliezers Blankenburgtunnel

Rotterdam

De aannemers BAM, Volker-Wessels en Boskalis hebben Rijkswaterstaat voor de rechter gedaagd over de gunning van de bouwopdracht voor de Blankenburgtunnel.

De klus werd twee maanden geleden in principe toegekend aan de bouwcombinatie Baak, van het Nederlandse Ballast Nedam, het Belgische Deme en het Australische Macquarie. Volgens Rijkswaterstaat biedt die combinatie de beste prijs/kwaliteitsverhouding en ook de laagste prijs.

Daarmee greep het BBV24-consortium van de drie Nederlandse aannemers naast de opdracht van ongeveer 1,1 miljard euro. Een woordvoerder van BAM zegt dat Rijkswaterstaat daarop om een ‘duidelijke en ondubbelzinnige motivering en onderbouwing’ van zijn beslissing is gevraagd. ‘Omdat we die niet hebben gekregen, leggen we de zaak nu aan de rechter voor’, aldus de woordvoerder.

Rijkswaterstaat meldde de juridische procedure vorige maand al op de eigen projectsite, maar gaf er verder geen ruchtbaarheid aan. De dienst zegt dat er een zorgvuldig beoordelingsproces is doorlopen met een vooraf duidelijk vastgelegde, en bij partijen bekende, procedure. Het kort geding dient op 11 oktober in Den Haag.

Voor Ballast Nedam is de aanleg van de Blankenburgverbinding, zoals het project officieel heet, de eerste reuzenopdracht sinds de overname door het Turkse Renaissance. Die vloeide ironisch genoeg voort uit een ander groot Rotterdams havenproject: de verbreding van de A15 naar de Maasvlakte. Achteraf bleek Ballast veel te laag te hebben ingeschreven, waardoor de aannemer bijna kopje was gegaan.

Rijkswaterstaat gaat tijdens de juridische procedure gewoon door met het voorbereidende werk, zoals het verleggen van kabels en leidingen en het aankopen van onteigende panden. Of er wel vertraging optreedt als de dienst in het ongelijk wordt gesteld, is nog niet duidelijk.

Eerder werd bekend dat de nieuwe Noord-zuidverbinding in het Rotterdamse havengebied vertraging kan oplopen door een gang naar het Europese Hof inzake CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat hoopt die zaak te pareren door aan te tonen dat de CO2-uitstoot, die het project genereert, binnen de Europese normen blijft. Bij de voorspelling van de openingsdatum houdt de dienst een forse slag om de arm: 2022-2024.

Kort geding verliezers Blankenburgtunnel | NT

Kort geding verliezers Blankenburgtunnel

Rotterdam

De aannemers BAM, Volker-Wessels en Boskalis hebben Rijkswaterstaat voor de rechter gedaagd over de gunning van de bouwopdracht voor de Blankenburgtunnel.

De klus werd twee maanden geleden in principe toegekend aan de bouwcombinatie Baak, van het Nederlandse Ballast Nedam, het Belgische Deme en het Australische Macquarie. Volgens Rijkswaterstaat biedt die combinatie de beste prijs/kwaliteitsverhouding en ook de laagste prijs.

Daarmee greep het BBV24-consortium van de drie Nederlandse aannemers naast de opdracht van ongeveer 1,1 miljard euro. Een woordvoerder van BAM zegt dat Rijkswaterstaat daarop om een ‘duidelijke en ondubbelzinnige motivering en onderbouwing’ van zijn beslissing is gevraagd. ‘Omdat we die niet hebben gekregen, leggen we de zaak nu aan de rechter voor’, aldus de woordvoerder.

Rijkswaterstaat meldde de juridische procedure vorige maand al op de eigen projectsite, maar gaf er verder geen ruchtbaarheid aan. De dienst zegt dat er een zorgvuldig beoordelingsproces is doorlopen met een vooraf duidelijk vastgelegde, en bij partijen bekende, procedure. Het kort geding dient op 11 oktober in Den Haag.

Voor Ballast Nedam is de aanleg van de Blankenburgverbinding, zoals het project officieel heet, de eerste reuzenopdracht sinds de overname door het Turkse Renaissance. Die vloeide ironisch genoeg voort uit een ander groot Rotterdams havenproject: de verbreding van de A15 naar de Maasvlakte. Achteraf bleek Ballast veel te laag te hebben ingeschreven, waardoor de aannemer bijna kopje was gegaan.

Rijkswaterstaat gaat tijdens de juridische procedure gewoon door met het voorbereidende werk, zoals het verleggen van kabels en leidingen en het aankopen van onteigende panden. Of er wel vertraging optreedt als de dienst in het ongelijk wordt gesteld, is nog niet duidelijk.

Eerder werd bekend dat de nieuwe Noord-zuidverbinding in het Rotterdamse havengebied vertraging kan oplopen door een gang naar het Europese Hof inzake CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat hoopt die zaak te pareren door aan te tonen dat de CO2-uitstoot, die het project genereert, binnen de Europese normen blijft. Bij de voorspelling van de openingsdatum houdt de dienst een forse slag om de arm: 2022-2024.