D-day voor Blankenburgtunnel

infrastructuur

De Raad van State doet morgen uitspraak over de aanleg van de Blankenburgverbinding. Dat is het laatste moment dat het project nog afgeschoten kan worden.

De kans dat de ‘havensnelweg’ tussen de A20 en de A15 onder de Nieuwe Maas door alsnog averij oploopt, lijkt gering. Vorig jaar lag vertraging nog wel op de loer, omdat de Nederlandse rechter een beroepszaak over compensatie van stikstofuitstoot door het verkeer doorschoof naar het Europese Hof van Justitie. Toenmalig minister Melanie Schultz besloot die procedure niet af te wachten en nam maatregelen in het plan op om stikstofuitstoot direct te compenseren.

In een eerder stadium maakte ze al honderd miljoen extra vrij voor een betere landschappelijke inpassing van de vier kilometer lange verbinding met daarin de Blankenburgtunnel. Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, Natuurmonumenten en de Vereniging Midden-Delfland bleven zich verzetten tegen de aanleg van de tweemaal driebaans snelweg door natuurlandschap en stapten naar de Raad van State.

Consortium Baak

Rijkswaterstaat heeft een budget van 1,17 miljard euro voor de bouw van de tunnel beschikbaar en gunde het project eind vorig jaar aan het consortium Baak. Dit bestaat uit Ballast Nedam, het Australische Macquarie en het Belgische Deme. Ballast kwam twee jaar geleden overigens in handen van de Turkse Renaissance-groep, nadat de aannemer zich vertild had aan een ander groot project in de Rotterdamse haven, de verbreding van de A15 naar de Maasvlakte.

Rijkswaterstaat heeft nog geen datum genoemd wanneer de nieuwe verbinding met wegnummer A24 klaar moet zijn en houdt het voorlopig op medio 2022-2024. Het project omvat behalve de aanleg van een tunnel onder de waterweg door, een landtunnel, twee knooppunten en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.

D-day voor Blankenburgtunnel | NT

D-day voor Blankenburgtunnel

infrastructuur

De Raad van State doet morgen uitspraak over de aanleg van de Blankenburgverbinding. Dat is het laatste moment dat het project nog afgeschoten kan worden.

De kans dat de ‘havensnelweg’ tussen de A20 en de A15 onder de Nieuwe Maas door alsnog averij oploopt, lijkt gering. Vorig jaar lag vertraging nog wel op de loer, omdat de Nederlandse rechter een beroepszaak over compensatie van stikstofuitstoot door het verkeer doorschoof naar het Europese Hof van Justitie. Toenmalig minister Melanie Schultz besloot die procedure niet af te wachten en nam maatregelen in het plan op om stikstofuitstoot direct te compenseren.

In een eerder stadium maakte ze al honderd miljoen extra vrij voor een betere landschappelijke inpassing van de vier kilometer lange verbinding met daarin de Blankenburgtunnel. Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, Natuurmonumenten en de Vereniging Midden-Delfland bleven zich verzetten tegen de aanleg van de tweemaal driebaans snelweg door natuurlandschap en stapten naar de Raad van State.

Consortium Baak

Rijkswaterstaat heeft een budget van 1,17 miljard euro voor de bouw van de tunnel beschikbaar en gunde het project eind vorig jaar aan het consortium Baak. Dit bestaat uit Ballast Nedam, het Australische Macquarie en het Belgische Deme. Ballast kwam twee jaar geleden overigens in handen van de Turkse Renaissance-groep, nadat de aannemer zich vertild had aan een ander groot project in de Rotterdamse haven, de verbreding van de A15 naar de Maasvlakte.

Rijkswaterstaat heeft nog geen datum genoemd wanneer de nieuwe verbinding met wegnummer A24 klaar moet zijn en houdt het voorlopig op medio 2022-2024. Het project omvat behalve de aanleg van een tunnel onder de waterweg door, een landtunnel, twee knooppunten en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.