De logistieke dochter van internetwinkel Otto zegt hiertoe gedwongen te zijn door toenemende loonkosten. Het wordt vooral steeds moeilijker aan geschikt personeel te komen.

Er komt ook een ‘piektoeslag’ in de maanden november en december. De opbrengst van de tariefverhoging en de eindejaarstoeslag wordt geïnvesteerd in het vervoer over de ‘last mile’.

Voor vervoer van bestellingen die consumenten via internet hebben geplaatst, blijft het standaardtarief 3,89 euro, ongeacht de plaats van aflevering in Duitsland. Hermes wil wel, omdat veel consumenten overdag niet thuis zijn, het afhalen bevorderen.

Het huidige netwerk van ‘Paketshops’ (15.000) wordt daartoe tot 2020 uitgebreid naar 20.000 locaties. Samen met het nog jonge bedrijf Pakadoo wil Hermes ook aflevering van bestellingen op het werk bevorderen.

In Duitsland opent Hermes de komende jaren nog eens negen logistieke centra. Het bedrijf investeert verder in 1500 nieuwe elektrische bestelauto’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement