Dit blijkt uit de Post- en Pakkettenmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In totaal zijn vorig jaar 420 miljoen pakketjes en 2,6 miljard brieven en kaarten vervoerd.

Met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd vorig jaar ruim 3,2 miljard euro verdiend. Daarvan is 1,1 miljard euro verdiend met brieven, 6% minder dan het jaar ervoor. Pakketbedrijven zagen hun omzet juist met 9% stijgen, naar 2,1 miljard.

Duurder

Voor consumenten werd de post vorig jaar gemiddeld 8% duurder. De klant had in december 2017 voor het eerst keuze uit meerdere aanbieders voor het versturen van brieven en kaarten. Postbedrijf Sandd bood voor het eerst kerstzegels aan.

Bedrijven zijn verantwoordelijk voor het verzenden van 93% van de briefpost. Particulieren verstuurden vorig jaar gemiddeld tien brieven en kaarten, in 2016 waren dat er nog twaalf. PostNL is volgens de ACM veruit de grootste partij.

Klopt niet

Dat de groei van de pakkettenmarkt ruime compensatie biedt voor de krimp van de postmarkt, zoals de ACM aangeeft, klopt volgens PostNL niet. ‘Wij hebben een andere visie op de markt. Het is onjuist, zowel voor bedrijven als voor werknemers in de postsector’, aldus een woordvoerder.

‘De cijfers spreken voor zich: PostNL bezorgde vorig jaar 2 miljard brieven en 207 miljoen pakketten. Gebleken is dat het bevorderen van concurrentie in een krimpende markt nadelig uitwerkt voor consumenten en voor de werkgelegenheid in de sector.’ Het bedrijf pleit voor consolideren in plaats van concurreren in de postmarkt.