DHL brengt besteltruck die rijdt op waterstof op de markt

Brandstofcel

DHL Express, dochter van Deutsche Post, brengt de komende jaren honderd lichte vrachtauto’s op de markt die rijden op energie uit een brandstofcel met waterstof aan boord van het voertuig.

De ‘H2 Panel Van’ werd gepresenteerd tijdens de Green Tech Festivals in Berlijn. Het gaat om een bestelbus met een maximaal totaalgewicht van 4,25 ton die ruim tien kubieke meter aan pakketten kan vervoeren, ongeveer honderd pakjes, en een actieradius krijgt van vijfhonderd kilometer.

Brandstofcel

De ontwerper van het voertuig is geen vreemde voor Deutsche Post, het is namelijk Streetscooter, een bedrijf uit Aken waarin de ‘Gelbe Riese’ een groot belang heeft. Het bedrijf werkt aan verbeterde brandstofcellen voor elektrische voertuigen. De naam van het nieuwe ontwerp (H2 Panel Van) suggereert dat het voertuig waarvan er de komende jaren dus honderd aan DHL worden geleverd, ook rijdt op waterstof.

Dit is op termijn wel een optie. De ontwikkeling van de nieuwe, zwaardere bestelauto wordt alvast gesubsidieerd door het Duitse innovatieprogramma ‘Waterstof- en Brandstofceltechnologie’. Voor de bouw van het nieuwe voertuig voor DHL werkt Streetscooter samen met Ford.

Bereik

DHL wil met de H2 Panel Van het bereik van het voertuig vergroten en de uitstoot van CO2 en andere milieuvervuilende stoffen verminderen. Die uitstoot zou in 2050 op nul moeten uitkomen. Voorlopig zet DHL alle voertuigen van dit type zelf in, maar op termijn is verkoop aan derden ook mogelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

DHL brengt besteltruck die rijdt op waterstof op de markt | NT

DHL brengt besteltruck die rijdt op waterstof op de markt

Brandstofcel

DHL Express, dochter van Deutsche Post, brengt de komende jaren honderd lichte vrachtauto’s op de markt die rijden op energie uit een brandstofcel met waterstof aan boord van het voertuig.

De ‘H2 Panel Van’ werd gepresenteerd tijdens de Green Tech Festivals in Berlijn. Het gaat om een bestelbus met een maximaal totaalgewicht van 4,25 ton die ruim tien kubieke meter aan pakketten kan vervoeren, ongeveer honderd pakjes, en een actieradius krijgt van vijfhonderd kilometer.

Brandstofcel

De ontwerper van het voertuig is geen vreemde voor Deutsche Post, het is namelijk Streetscooter, een bedrijf uit Aken waarin de ‘Gelbe Riese’ een groot belang heeft. Het bedrijf werkt aan verbeterde brandstofcellen voor elektrische voertuigen. De naam van het nieuwe ontwerp (H2 Panel Van) suggereert dat het voertuig waarvan er de komende jaren dus honderd aan DHL worden geleverd, ook rijdt op waterstof.

Dit is op termijn wel een optie. De ontwikkeling van de nieuwe, zwaardere bestelauto wordt alvast gesubsidieerd door het Duitse innovatieprogramma ‘Waterstof- en Brandstofceltechnologie’. Voor de bouw van het nieuwe voertuig voor DHL werkt Streetscooter samen met Ford.

Bereik

DHL wil met de H2 Panel Van het bereik van het voertuig vergroten en de uitstoot van CO2 en andere milieuvervuilende stoffen verminderen. Die uitstoot zou in 2050 op nul moeten uitkomen. Voorlopig zet DHL alle voertuigen van dit type zelf in, maar op termijn is verkoop aan derden ook mogelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement