Jiangsu Jingdong Cargo Airlines, zoals JD airlines officieel heet, is een dochterbedrijf van JD Logistics, dat weer onder JD.com hangt. De plannen voor een eigen airline dateren al van 2017, maar ook in China malen de ambtelijke molens langzaam en is luchtvaart met tientallen kleine en grote vluchtmaatschappijen een moeilijk te doorgronden oerwoud geworden, waar Beijing langzaam structuur in probeert te krijgen na de financiële debacle rond de luchtvaartgroep HNA.
Chartervluchten
JD airlines is voor 75% in handen van de webwinkel terwijl de overige 25% in bezit zijn van Nantong Airport Group (25%), het vrachtvliegveld dat de e-commerce gigant wil ontwikkelen als de centrale draaischijf voor het eigen mondiaal pakketvervoer.
De vrachtmaatschappij stelt overigens momenteel nog weinig voor. De gehele vrachtvloot bestaat slechts uit twee kleine tot vrachtvliegtuigen omgebouwde B737-800P’s met een maximale vervoerscapaciteit van 23 ton per stuk. De vluchten worden daarbij uitgevoerd door onderaannemers. Daarnaast laat de vrachtairline sinds een jaar chartervluchten uitvoeren door derden naar onder meer de VS, Brazilië en Duitsland vanaf China
Minstens 100 vliegtuigen
Topman Yui Yu, van JD Logistics zei vorig jaar tegen het Amerikaanse Bloomberg dat de airline, zodra de vliegvergunning is verleend, de vloot sterk wil uitbouwen en gaat shoppen voor vliegtuigen. Het zou volgens Yu gaan om ‘niet minder dan 100 vliegtuigen’ voor het jaar 2030. Hij kijkt daarbij naar de aanschaf van eigen vrachtvliegtuigen maar ook de huur van vliegtuigen. De vraag van luchtvrachtanalisten is of JD Logistics die stevige ambitie wel kan waarmaken gezien het grote tekort aan vrachtvliegtuigen in de wereld.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?