Opleidingsinstituut VTL meldde deze maand dat de werkgelegenheid bij logistieke dienstverleners dit jaar circa 4 procent groeit, tegen 3,4 procent vorig jaar. Die groei zal de komende jaren doorzetten. De Rotterdamse haven, om maar een voorbeeld te noemen, zit te springen om personeel. Jaarlijks zijn daar door uitbreiding en vervanging van ouder personeel ongeveer drieduizend nieuwe werknemers nodig, stelt het Havenbedrijf Rotterdam in een arbeidsmarktverkenning. Vier op de vijf banen zijn van mbo-niveau. Om aan die behoefte te voldoen, is een convenant afgesloten met een aantal lokale ROC’s.

Het chauffeurstekort begint intussen bijna spreekwoordelijk te worden. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) trok in maart van dit jaar aan de bel bij de regering. In vrijwel geheel Europa kunnen jongeren op achttienjarige leeftijd chauffeur worden, maar in Nederland niet. Het pleidooi om dat wel toe te staan, leverde KNV een succesje op. Eurlings ging erop in, maar vooralsnog alleen in het busvervoer.

Met zoveel vraag moeten het wel gouden tijden zijn voor opleidingsinstituten in de sector transport en logistiek. Inderdaad timmeren veel instituten aan de weg. Het ROC Nova College in het Noordzeekanaalgebied bijvoorbeeld start in samenwerking met Rederij Spliethoff praktijkonderwijs aan boord van schepen. De groei in de binnenvaart bracht het NijmeegseMondial College ertoe om komend najaar een opleiding matroos binnenvaart te starten, de vierde in zijn soort in Nederland. Ook wetgeving en bijvoorbeeld milieu-eisen spelen een rol. Het onderricht aan vrachtwagenchauffeurs krijgt de komende jaren een enorme impuls. Oorzaak is de nieuwe Europese richtlijn Vakbekwaamheid Beroepschauffeurs, die eerder dit jaar van kracht werd. Het chauffeursexamen wordt uitgebreid met extra praktijkoefeningen en de circa 110.000 chauffeurs in het goederenvervoer moeten allemaal op nascholing.

De ongeveer tweehonderd rijscholen in Nederland die opleiden tot vrachtwagenchauffeur zullen flink moeten investeren, onder meer in oefenterreinen en simulatoren. De richtlijn leidde begin juli nog tot een pittig conflict tussen Bovag Rijscholen en VTL, omdat de laatste slechts zeventien rijscholen accrediteerde voor het verzorgen van cursussen met subsidie, die kan oplopen tot 90 procent. De rest moet de cursussen zonder subsidie aanbieden. Dat bracht Bovag ertoe om een klacht in te dienen tegen VTL bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

De verplichte nascholing moet leiden tot meer status voor het beroep van chauffeur, kwaliteitsverbetering en milieubewuster rijden. Het begrip duurzaamheid begint in te burgeren in de logistieke sector en in het verlengde daarvan wordt er meer gekeken naar de mogelijkheden van intermodaal vervoer.

Dat heeft zijn weerslag op de opleidingen. ‘Onderwijsinstellingen beginnen ook het railvervoer te ontdekken’, zei Max Philips van Railcargo Information tijdens een KNV-seminar over de betekenis van spoor en shortsea voor het wegtransport in Rotterdam afgelopen juni. Dat leidt tot een verbreding van het lespakket. Philips: ‘Veel opleidingen hielden zich voornamelijk bezig met het wegvervoer. Ik ben blij dat ze nu ook iets kunnen vertellen over spoor en binnenvaart.’