Uitleg:

Achter de naam van de website staat het oprichtingsjaar.

a = doelgroep

b = aangeboden modaliteiten

c = betaalmethode

http://www.aferryvracht.nl/ (2002)

Site van de grote Britse reisorganisatie The Travel Gateway voor het boeken van vracht aan boord van Europese ferrymaatschappijen.

a. verladers

b. ferryscheepvaart

c. gratis

http://www.bargelink.com/ (2001)

Marktplaats die de Europese binnenscheepvaart in contact brengt met verladers, rederijen en particulieren. Verschillende modules voor zowel zoeken als aanbieden van ladingruimte.

a. binnenvaartschippers, verladers, rederijen

b. binnenvaart

c. diverse soorten abonnementen

http://www.boekuwzending.com (2009)

Verladers, en ook particulieren, kunnen hier vrachtruimte boeken. Boekuwzending maakt voor het transport gebruik van honderd ‘gerenommeerde bedrijven’, die op de website staan vermeld.

a.verladers, particulieren

b.wegvervoer, op aanvraag ook zeevracht en luchtvracht

c.geen abonnement, de prijzen worden gebaseerd op de maten en gewichten die de klant zelf via de website opgeeft

http://www.cargoclix.com/ (1999)

Vanuit Duitsland ‘wereldwijd opererend internetplatform’ dat verladers onder meer de mogelijkheid biedt om logistieke contracten te tenderen. Cargoclix begeleidde bijvoorbeeld het tenderproces van supermarktketen Lidl toen dat nieuwe vervoerders in de Benelux zocht.

a. verladers, expediteurs, vervoerders

b. wegvervoer, scheepvaart

c. verladers betalen bij een tenderprocedure een bedrag afhankelijk van de grootte van de opdracht, vervoerders dingen gratis mee

http://www.cargomarkt.com/ (2009)

Initiatief van JP Cargovision, een bedrijf van Jan Molekamp en Paul IJgel (beiden ex-Cathay Pacific Cargo). De website is bedoeld als virtuele ontmoetingsplaats voor verladers en expediteurs. Verladers kunnen anoniem bij verschillende expediteurs offertes aanvragen zodat ze niet meer door expediteurs worden plat gebeld, aldus de initiatiefnemers.

a. verladers en expediteurs

b. luchtvracht, zeevracht, expres, wegvervoer, spoorvervoer

c. abonnement

http://www.cargoportalservices.com/ (2003)

Portal voor luchtvrachtboekingen waarbij onder andere Air France-KLM Cargo en diverse Amerikaanse airlines zijn aangesloten.

a. logistieke bedrijven

b. luchtvracht

c. gratis

http://www.cargosmart.com/ (2000)

Voor online boekingen bij een groot aantal containerrederijen.

a. verladers, expediteurs

b. containerscheepvaart

c. standaarddiensten gratis, additionele diensten abonnement

http://www.cheapcargo.com/ (2009)

Het nieuwe vrachtzusje van de bekende vliegticketsite Cheaptickets. Een uitgebreid verhaal over deze boekingssite voor vrachtzendingen vindt u elders in deze krant.

a. verladers (midden- en kleinbedrijf)

b. luchtvracht, wegvervoer, expres, zeevracht

c. gratis ‘free edition’ abonnement, betaald ‘premium edition’ abonnement

http://www.descartes.com/ (1981)

Het Amerikaanse Descartes runt het Global Logistics Network, een multimodaal netwerk voor het elektronisch uitwisselen van informatie. Een van de onderdelen is Global Freight Exchange (GF-X), de oudste portal voor het boeken van luchtvracht die in 2007 door Descartes werd overgenomen.

a. zowel verladers als transportbedrijven

b. luchtvracht, zeevracht, wegvervoer

c. abonnement

http://www.destitrans.com/ (2009)

Een soort digitaal prikbord waarop je kleine advertenties kan plaatsen. Bedoeld als ‘ontmoetingsplaats’ waar zowel bedrijven als particulieren transport kunnen zoeken of aanbieden voor zowel goederen als personen. De site wil een oplossing bieden voor de lage bezettingsgraad van zowel trucks (60 procent) als personenauto’s (nauwelijks boven één persoon per auto). De in Zeeland gevestigde initiatiefnemers strikten Commissaris van de Koningin Karla Peijs voor de feestelijke opening. Het bedrijf heeft ‘wereldwijde’ ambities.

a. consumenten, automobilisten, transportbedrijven, verladers

b. wegvervoer

c. gratis

http://www.distrilink.nl (2010)

Portal van franchiseorganisatie Distrilink met een landelijk netwerk van depots de efficiency van stads- en regiodistributie wil verbeteren. Via de website kunnen opdrachtgevers lading aanmelden.

a. transportbedrijven, expediteurs, verladers

b. wegvervoer (distributie)

c. tarieven per opdracht

http://www.freecargo.com/ (1998)

Vrachtuitwisselingssite van het Amsterdamse IT-bedrijf Loginet, nadrukkelijk ‘for transportcompanies only’. Bedrijven kunnen op Freecargo samen met partners een eigen gesloten gebruikersgroep creëren. Loginet zegt te overwegen om de site een meer openbaar karakter te geven, maar of en wanneer dat gaat gebeuren, is nog onzeker.

a. wegvervoerders

b. wegvervoer

c. gratis

http://www.freightquote.com/ (1998)

http://www.freightquote.nl/ (2006)

Amerikaanse reus die in de VS al lange tijd marktleider is op het gebied van digitaal vracht boeken. Werkt samen met de bekende veilingsite Ebay. Klanten die op die site iets kopen, kunnen kiezen voor vervoer met US Post, UPS of Freightquote. Het bedrijf heeft de ambitie om nu ook Europa te veroveren. In 2006 opende het bedrijf een vestiging in Dublin, dat nu als Europees hoofdkantoor geldt.

a. verladers

b. luchtvracht, zeevracht, wegvervoer, expres

c. gratis

http://www.gtnexus.com/ (2000)

Voor online boekingen bij een groot aantal containerrederijen en uitwisselen van elektronische informatie. GT Nexus ziet zichzelf als ‘supply chain verkeerstoren’. Het bedrijf wil snel groter worden op de Europese markt en nam twee jaar geleden met dat doel het Hamburgse bedrijf Metaship over.

a. verladers, expediteurs,

b. containerscheepvaart

c. abonnement

http://www.inttra.com/ (2001)

Voor online boekingen bij een groot aantal containerrederijen. Sinds 2007 ook eigenaar van de lijndienstenzoekmachine www.oceanschedules.com

a. verladers, expediteurs, rederijen

b. containerscheepvaart

c. gratis (site volledig gefinancierd door rederijen)

http://www.lastminutecargo.nl/ (2009)

Op deze site, opgericht door acht Nederlandse wegvervoerders om leegrijden tegen te gaan, kunnen bedrijven transport boeken voor onregelmatige, kleinere zendingen. De initiatiefnemers (Hoek Transport, Alblas, De Waard Transport, GWG, J. Heebink, Kennis Transport, LusoCargo en Nord Cargo) richten zich met de site vooral op het midden- en kleinbedrijf.

a. verladers (midden- en kleinbedrijf)

b. wegvervoer

c. na boeking betalen via Ideal, creditcard of Pay-Pal

http://www.linescape.com/ (2009)

Onafhankelijke zoekmachine die actueel overzicht geeft van containerlijndiensten.

a. verladers, expediteurs

b. scheepvaart

c. gratis

http://www.misteragent.nl/ (2009)

Digitale cargadoor die op zijn website een prijslijst laat zien voor dienstverlening aan schepen in Nederlandse en Belgische havens. Een uitgebreid interview elders in deze krant.

a. rederijen

b. scheepvaart

c. betalen voor diensten die je gebruikt

http://www.myshipper.nl/ (2009)

Boekingssite van de Rotterdamse dienstverlener 4th Port met vooralsnog de nadruk op expres- en pakketdiensten. Luchtvracht wordt in de toekomst aan de zoekapplicatie toegevoegd, zeevracht misschien ook. De site stelt diensten van ‘gerenommeerde logistieke dienstverleners’ aan te bieden en spant zich in voor ‘CO2-neutraal verzenden’.

a. verladers (midden- kleinbedrijf)

b. expres- en pakketvervoer

c. geen abonnement, achteraf op factuur

http://www.nvocconline.com/ (2009)

Initiatief van expeditiebedrijf GILS uit Ridderkerk. Noemt zichzelf ‘dé virtuele rederij’. NVOCC Online koopt ruimte direct bij rederijen in.

a. verladers en expediteurs

b. scheepvaart

c. via automatische incasso, voorafgaand aan de aankomstdatum

http://www.oagcargo.com/ (1998)

Luchtvrachtsite met onder meer actuele luchtvrachttarieven en zoekmachine voor vrachtvluchten.

a. expediteurs, andere logistiek dienstverleners en airlines

b. luchtvaart en aansluitend wegvervoer

c. abonnement

http://www.oktras.eu (2010)

Site waarop kleine transporteurs hun administratie – ook via mobiel internet – overal ter wereld kunnen bijhouden.

a. eigen rijders, koeriers, zzp-ers, kleine transportbedrijven

b. wegvervoer

c. abonnement

http://www.pakket123.nl (2010)

Een toename van ad hoc orders en internetaankopen zal de transportketen veranderen en dwingen tot het gebruik van nieuwe technologie, aldus Pakket123, dat zelf alvast het internet benut om aanbieders van vracht en vervoerders in contact te brengen. Vervoerders kunnen per postcodegebied kijken of er vervoersopdrachten zijn en vervolgens een bod uitbrengen. De aanbieder kiest het beste bod.

a. verladers, particulieren, kleine en middelgrote vervoerders

b. wegvervoer

c. geen abonnement, vervoerders worden per e-mail en sms op de hoogte gehouden van aanbod aan vervoersopdrachten

http://www.parcelinternational.com/ (2007)

Site voor het boeken van met name expresvervoer (met UPS, FedEx, DPD, TNT Express, TNT Post en DHL Global Mail) en palletvervoer (met Nabek Transport, Wim Bosman, Nunner en Palletned).

a. verladers

b. expres, wegvervoer

c. betaling per zending, geen abonnement

http://www.schippersvoorschippers.nl/reizen (2010)

Site waarop binnenvaartschippers elkaar op de hoogte kunnen houden van actueel geldende tarieven op verschillende vaarwegen.

a. binnenvaartschippers

b. binnenvaart

c. gratis

http://www.shiply.com/ (2008)

Britse marktplaats die consumenten in contact brengt met beroepsvervoerders. Shiply zegt met de site leegrijden te willen voorkomen en CO2-uitstoot te willen verminderen. Shiply was vanwege dat milieustreven afgelopen jaar een van de prijswinnaars bij de ‘Green Challenge’ van de Nederlandse Postcodeloterij.

a. consumenten, wegvervoerders

b. wegvervoer

c. gratis voor consumenten, vervoerders betalen een commissie

http://www.teleroute.com/ (1985)

Het eerste vrachtuitwisselingssysteem ter wereld is nog steeds marktleider in de Benelux en behoeft nauwelijks introductie. Wegvervoerders en expediteurs in heel Europa wisselen via de website van Teleroute dagelijks meer dan een miljoen ton lading uit.

a. wegvervoerders en expediteurs

b. wegvervoer

c. abonnement plus tarief per geraadpleegde vracht.

http://www.timocom.nl/ (1997)

De Europees marktleider op het gebied van vrachtuitwisseling in het wegvervoer heeft naast zijn onlinedienst ‘TC Truck&Cargo’ sinds kort ook ‘TC eBid’, een online platform voor lange termijn-transportcontracten. Naast de wegvervoerders en expediteurs boort Timocom daarmee een nieuwe doelgroep aan, die van de verladers.

a. wegvervoerders, expediteurs en nu ook verladers

b. wegvervoer

c. abonnement

http://www.trans.eu/ (2004)

Ontmoetingsplaats voor verladers op zoek naar lege vrachtwagenruimte en wegvervoerders op zoek naar lading. De website, die zich profileert als ‘de Europese transportbeurs’, is opgericht door het Poolse bedrijf Logintrans. Er is een samenwerkingsverband met de Stichting Overkoepelende Chauffeursactiviteiten in Nederland. Gebruikers kunnen op de site hun mening over geleverde diensten geven.

a. verladers en vervoerders

b. wegvervoer

c. abonnement

http://www.transportnet.nl/ (1996)

Zeg maar de Gouden Gids voor de transportsector, maar dan zonder Katja Schuurman. Je kunt voor elke bestemming geschikte vervoerders zoeken, maar moet de vervoerders vervolgens nog wel gewoon zelf bellen of mailen.

a. verladers, expediteurs, logistiek dienstverleners

b. scheepvaart, luchtvaart, wegvervoer, spoorvervoer, binnenvaart

c. gratis voor gebruikers, betaald voor adverteerders

http://www.transportopdracht.nl/ (2006)

Initiatief van logistiek dienstverlener BJJ Logistics en communicatiebureau TripleMC uit Veendam. Via de website zijn transportprijzen in enkele stappen te berekenen, waarna eventueel meteen kan worden geboekt.

a. verladers, consumenten

b. wegvervoer, zeevracht, expres

c. gratis

http://www.transwide.com/ (2001)

Online communicatieplatform voor logistiek dienstverleners en verladers.

a: verladers en logistiek dienstverleners

b. wegvervoer, zeevracht, spoorvervoer, warehousing

c. contract

http://www.uship.com/ (2004)

Amerikaanse website die consumenten in contact brengt met beroepsvervoerders. Het is volgens de initiatiefnemers met name een uitkomst voor particulieren die lastige dingen zoals ‘auto’s, huishoudelijke goederen, paarden, boten, huisdieren en zwaar materieel’ te vervoeren hebben. Consumenten plaatsen een advertentie, vervoerders bieden erop. Uship kondigde begin dit jaar aan na Amerika nu ook Europa te willen veroveren.

a. consumenten, wegvervoerders

b. wegvervoer

c. consumenten betalen niks, vervoerders een commissie

http://www.vervoerplaats.nl/ (2009)

Deze site ziet zichzelf als aanvulling op bekende marktplaatsen zoals Markplaats.nl en Speurders.nl. Mensen die via zulke websites spullen kopen, kunnen via advertenties op Vervoerplaats.nl het vervoer regelen, zo is de gedachte. De site is ontwikkeld door internetbedrijf E-vence met steun van innovatienetwerk Syntens.

a. consumenten

b. personenauto

c. gratis

http://www.vrachtuitwisseling.com/ (2006)

Zieltogende uitwisselingssite, speciaal bedoeld voor zeecontainervervoerders, van de Alliantie Zeecontainervervoerders. De site staat nog wel online, maar leven zit er niet meer in, laat de alliantie weten. ‘Het is niet geworden wat we ervan gehoopt hadden. Containervervoerders gebruiken andere wegen om vracht uit te wisselen.’

a. zeecontainervervoerders

b. wegvervoer

c. abonnement

http://www.webcourier.eu/ (2010?)

Eerst was er Webkoerier.nl, een site voor het boeken bij koeriersdiensten. Die site loopt op zijn laatste benen, omdat bedrijven huiverig bleken concurrentiegevoelige informatie te delen. Aan een opvolger wordt gewerkt: Webcourier.eu. Die site gaat zich op Europees goederenvervoer over de weg in bredere zin richten, zegt Johan van Zutphen, initiatiefnemer van beide sites. Op de nieuwe, voor iedereen toegankelijke, site zullen volgens Van Zutphen de nieuwste technieken, zoals IRS RSS feeds en Twitter, worden geïntegreerd.

a. verladers en consumenten

b. wegvervoer

c. gratis

http://www.youship.com/ (2008)

Verladers kunnen momenteel geen gebruik maken van Youship, de website van Maersk die gelegenheid bood ‘een container te bestellen zoals je een pizza bestelt’. Op de site staat al een tijd te lezen dat de dienst ‘na een zeer succesvolle proef’ tijdelijk is opgeheven in afwachting van economisch betere tijden. Boze tongen beweren dat de site helemaal niet zo’n succes was omdat verladers weinig zin hadden een container vooraf per creditcard te betalen.

a. verladers

b. scheepvaart

c. per creditcard, voorafgaand aan de verzending

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement