Niet eerder liepen er zoveel opdrachten via het platform als in 2011. Achtergrond: De klanten zetten in op standaardisering van berichtenverwerking en hopen op kostenbesparingen.

Toen met oud-en-nieuw de champagnekurken knalden, de goede voornemens voor 2012 werden gemaakt en men het jaar 2011 de revue liet passeren, kon e-commerce aanbieder Inttra het succesvol afgesloten boekjaar uitdrukken in een getal: 22 miljoen. Zoveel container-transacties zijn er in het voorbije jaar via het portal van de dienstverlener afgewerkt. Dat zijn er ongeveer 450.000 per week. En zoveel waren het er nog nooit in de geschiedenis van de onderneming. Ten opzichte van 2010 heeft Inttra een groei van 18,8% doorgemaakt.

De onderneming heeft dat vooral te danken aan een sterke groei in veel landen in Zuid-Amerika en Azië. Tot en met oktober realiseerde Inttra bijvoorbeeld in Maleisië en Indonesië een groei van bijna een derde. Zuid-Korea liet zelfs een toename van 60% zien. In de Zuid-Amerikaanse landen Panama en Guatemala heeft het verkeer zich bijna verdubbeld. De behoefte aan een inhaalslag op het gebied van gestandaardiseerde boekingsopdrachten is in deze landen klaarblijkelijk heel hoog.

Niettemin is Inttra in 2011 ook in Europa, dus op een volwassen markt, in een groeispurt geraakt. Daarop wijst Hans Meindorfner, die bij Inttra verantwoordelijk is voor de regio Emea (Europa, Midden-Oosten, Afrika). “We zijn hier ongeveer met een kwart gegroeid”, onderstreept hij, hoewel Europese klanten naar zijn ervaring moeilijk te overtuigen zijn van toepassingen in e-commerce. Klaarblijkelijk heeft het zich uitbetaald dat hij zijn verkoopteam heeft versterkt met medewerkers in Duitsland, Italië, Spanje en Turkije.

De sterkste opkomende markt voor Inttra in Europa is België. Tot aan het einde van het derde kwartaal werden daar 400.000 containertransacties via het platform afgewikkeld. Op de tweede plaats komt Frankrijk en daarachter Duitsland met 310.000 containers. Per saldo werden er op het oude continent in het afgelopen jaar 3 miljoen containers via het Inttra-portal geboekt, tegenover 2,5 miljoen in het jaar ervoor.

Hoeveel potentie er in Europa nog voor Inttra ligt, blijkt uit een blik op de ranglijst van de opbrengsten per land. België ligt daar slechts op plaats zeven. Koploper is – niet verrassend – China, waar jaarlijks 4,5 miljoen miljoen containers worden geboekt. Daarachter komen de twee BRIC-grootmachten Brazilië en Indië, vóór de thuismarkt van Inttra, de Verenigde Staten.

Het portaal wordt vooral gebruikt door expediteurs. Zij staan volgens Meindorfner achter ongeveer 85% van de transacties. Nieuwe klanten wil directeur in de Emea-regio met name in het oosten en het zuiden aantrekken. “Polen, Tsjechië, Slowakije en Rusland zijn voor ons zeer interessant.” Voor dit potentieel is een nieuwe verkoper in het kantoor in Hamburg aangesteld.

Daarnaast ziet Meindorfner grote kansen in Italië, Spanje en Turkije. Deze landen kunnen voor Inttra tot de grotere groeilanden binnen de organisatie uitgroeien. Daarom krijgen ze de komende jaren extra aandacht. “Voor Turkije bijvoorbeeld iemand aanstellen die de moedertaal spreekt”, aldus Meindorfner.