De transporteurs voegen en passent nieuwe woorden toe aan het transportvocabulaire. Zo maken we deze zomer kennis met de voetkoerier.
DHL sloot een contract met JogPost – een Brits bedrijf dat altijd louter ‘voetkoeriers’ gebruikt om zendingen te bezorgen – teneinde Londense ontvangers in de verwachte Olympische heksenketel tijdig te kunnen bedienen. JogPost levert ruim honderd medewerkers die DHL-pakjes joggend naar hun eindbestemming zullen brengen.
Ook FedEx grijpt, in de verwachting dat ander verkeer soms onmogelijk zal zijn, tijdens de Spelen terug naar de oude vertrouwde benenwagen.
DPD rust wagens op sommige routes uit met een dubbele bemanning, zodat de ene medewerker te voet verder kan als de andere door moet rijden. Dit in verband met de verwachte stop- en parkeerverboden.
TNT wil adressen in centraal-Londen vooral ’s ochtends vroeg beleveren: ‘early birds catch the parcel’.
In echte nachtdistributie, aanbevolen door de Londense autoriteiten, heeft TNT minder vertrouwen.
‘We geloven niet dat iedereen in staat zal zijn nachtleveringen in ontvangst te nemen,’ aldus het Nederlandse expresbedrijf.
DPD brengt voor elke zending een toeslag van 1,95 pond in rekening. Het bedrijf investeerde anderhalf miljoen euro om klaar te zijn voor de Olympische Spelen en zegt die kosten niet in zijn eentje op te kunnen brengen.
Ook een expediteur, Hellmann Worldwide Logistics UK, heeft aangegeven toeslagen in rekening te zullen brengen. De hoogte ervan zal afhangen van de precieze opdrachten.
Enkele kleinere expresvervoerders heffen eveneens een olympische toeslag, maar grote namen als TNT en DHL doen dat niet. Wel zullen alle vervoerders de toeslagen doorberekenen die ze moeten betalen aan UPS.
UPS is de huisvervoerder van de Olympische Spelen en heeft als enige toegang tot vijftig beveiligde olympische zones. Heeft Anky van Grunsven bijvoorbeeld een extra lading paardenvoer nodig, dan kan ze die vanuit Nederland wel door TNT laten bezorgen, maar aan de poorten van de olympische zone zal TNT het pakket paardenvoer moeten overdragen aan UPS, dat voor het laatste stukje transport zorgt.
Vervoerders moeten UPS daarbij een ‘Final Mile Rate’ betalen van 5 pond per pakketje of 45 pond per pallet, plus een beveiligingstoeslag van 20 pond per pakketje of 60 pond per pallet. De Olympische Spelen van Londen zijn immers ook de strengst beveiligde uit de geschiedenis, en UPS heeft de taak gekregen om erop toe te zien dat elk binnenkomend transport eerst uitvoerig gescreend en verzegeld wordt voordat het toegang krijgt tot olympisch grondgebied.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?