Aan de openingszin ‘I declare open the Games of London’ waren de Engelsen niet eens toegekomen. De Olympische klok waarmee op vrijdag 27 juli de openingsceremonie officieel wordt ingeluid, komt namelijk uit Nederland.
De Brabantse klokkengieterij Koninklijke Eijsbouts heeft de 23 ton zware olympische klok, die nu geldt als de grootste gestemde klok ter wereld, gefabriceerd en onder de grootste geheimhouding naar Engeland laten brengen. De chauvinistische Engelsen toonden zich in de Britse pers ‘disgusted’ en ‘disgruntled’ over het feit dat de olympische klok uit ons kikkerlandje komt. De olympische organisatie had de opdracht wel verstrekt aan de Whitechapel Bell Foundry, onder meer de maker van de grote klok in de Big Ben, maar het Engelse traditiebedrijf besteedde de opdracht doodleuk uit aan de Brabantse onderaannemer. Op zich niet gek, want Eijsbouts is een grote naam in de klokkenwereld en maakt bijvoorbeeld ook de nieuwe megaklok van de Notre Dame. En dat de Britten zich maar niet te veel op de borst moeten slaan, blijkt wel uit het feit dat het olympisch park bij het ter perse gaan van deze krant nog niet eens was afgebouwd.
Maar de Britten willen uiteraard vooral de eigen economie en het eigen bedrijfsleven laten profiteren van de Olympische Spelen, en ook het Internationaal Olympisch Comité brengt een vriendenkring mee, waaronder huisvervoerder UPS.
Het leeuwendeel van de olympische opdrachten (circa 98% oftewel 1.400 contracten met een totaalwaarde van 8 miljard euro) ging naar Britse bedrijven. Toch hebben de Spelen ook voor Nederlandse bedrijven, bijvoorbeeld dus als onderaannemer, opdrachten opgeleverd.
Als de Nederlandse zwemvrouwen net als in Beijing ook in Londen goud winnen op de estafette van de 4×100 meter vrije slag, is dat mede mogelijk gemaakt door transportbedrijf Wim Bosman. Het bedrijf uit
’s-Heerenberg bracht bouwmateriaal ten behoeve van het olympisch zwembad naar Londen.
Wim Bosman heeft van alles en nog wat vervoerd voor de Spelen, ‘van paperclips tot tribunemateriaal’, vertelt Peter Derksen van Wim Bosman. ‘Gigantisch wat zo’n evenement teweeg kan brengen.’ Waren het eerst de bouwmaterialen – ook voor onder meer het olympisch dorp – nu de Spelen op het punt van beginnen staan, moeten er veel gebruiksartikelen worden vervoerd. ‘Fitnessapparatuur, champagne, IT-spullen en zelfs pluche smurfen uit België, je kan het zo gek niet bedenken’, aldus Derksen. ‘Het wordt zo vlak voor de Spelen nog een gekkenhuis, echte just-in-time logistiek.’
Van Duuren Districenters meldt nu extra zendingen te hebben voor de retailbranche. ‘Het wordt druk in Londen, dus liggen ook de winkels voller met koopwaar.’
Dat toeschouwers in Londen straks tribunes kunnen bestijgen, is mede te danken aan het Nederlandse bedrijf Vlutters Verticaal Transport, dat zes personenliften leverde, en transportbedrijf M.J. van Riel, dat de liften naar Londen vervoerde.
Vos Transport uit Deventer zegt enkele maanden lang een lichte toename van transporten naar Engeland te hebben bemerkt. ‘In de periode van de opbouw van de Olympische locaties kregen we materialen voor stadions, generatoren en dergelijke te vervoeren. Maar nu is de opbouw klaar en hebben we geen extra vervoer naar Engeland meer.’
Volgens Floris Liebrand, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland, is dat het beeld bij meer Nederlandse transportbedrijven. Tijdens de bouw van stadions en andere olympische locaties in Engeland hebben Nederlandse transporteurs daar af en toe materiaal voor mogen vervoeren. Nu olympisch Londen (bijna) afgebouwd is, zijn het koelvervoerders die nog het meest van de Spelen merken, omdat al die extra mensen die tijdens het evenement in Engeland bivakkeren uiteraard gevoed moeten worden.
Gevoed én gelaafd worden ook de bezoekers van het ‘hijs- en hos huis’ voor Nederlandse sporters en sportfans, het Holland Heineken House.
Transportbedrijf Van den Bosch uit Erp brengt met tankcontainers al het benodigde Heineken-bier naar Londen. Het Amsterdamse bedrijf SCS Multiport zorgde ervoor dat vijftig containers met benodigdheden als biertaps, frisdrank, serviesgoed, koelkasten, kabels en podiummateriaal naar Londen werden verscheept.
Toch loopt zeker niet elk transportbedrijf in de olympische polonaise mee. Thomas Boers, een Engeland-specialist die in Hoek van Holland op steenworp afstand van de Stena Line-terminal zit, zei afgelopen week nog niks te hebben gemerkt van de Spelen. ‘We hebben contacten in de bouwwereld, maar zelfs uit die hoek hebben we niks gehoord.’
Van een ware ‘stormloop’ van Nederlandse vervoerders naar olympisch Londen is (nog) geen sprake geweest, stelt TLN’s Floris Liebrand. ‘Het evenement levert wel meer vraag op, maar geen enorme piek.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?