U adviseert bedrijven in de logistieke sector. Is de Brexit een belangrijk thema?

Jazeker. Ik zal een voorbeeld geven: wij werken voor een bedrijf dat vanuit Londen medische artikelen distribueert in Europa. Het Verenigd Koninkrijk is ongeveer een derde van hun markt, de Europese Unie tweederde. Dat bedrijf moet binnen enkele maanden beslissen over de verlenging van het huurcontract van hun warehouse voor vijf jaar. Als er een harde Brexit komt, is er groot risico dat ze niet aan hun levertermijnen in de EU kunnen voldoen. Dus nemen ze het zekere voor het onzekere: ze verhuizen in het VK naar een kleiner dc en openen een nieuwe hub op het continent. Misschien onnodig achteraf, maar het bedrijf moet wat.

Het risico van een harde Brexit is te groot?

Dat besef groeit. Een jaar geleden had iedereen nog het idee: zo’n vaart zal het niet lopen, het komt wel goed. Ik zie dat die houding is veranderd, bedrijven wachten niet langer en passen hun strategie aan, natuurlijk afhankelijk van het belang van het VK voor hun business. Als dat belang groot is, kunnen ze het zich niet langer permitteren om op de handen te zitten en af te wachten.

Loopt de markt voor op de politiek?

Ja, want wat er politiek uitkomt, weet niemand. Niemand kent de timing. Er zijn nog grote verschillen tussen het VK en de EU. Ondertussen draait de wereldeconomie als een tierelier, en ziet iedereen kansen om te groeien. Die wil je niet laten voorbijgaan in afwachting van witte rook uit Westminster of Brussel. In de politiek vraagt men zich nog af: wat zijn de gevolgen als de Brexit dadelijk een feit is. Mijn stellige overtuiging is: de Brexit is al lang aan de gang.

Wat betekent dat voor de logistieke sector in Nederland?

Koppijn. Er gaan extra tijd en kosten mee gepaard. Zeker als het uitdraait op een handelsoorlog en er wederzijds importheffingen worden geheven. Maar daarnaast heeft de sector te maken met non tariff barriers. Je moet extra mensen aannemen om documenten te maken. Ik ben in Kerkrade geboren, een paar honderd meter van de Duitse grens, en oud genoeg om me al die kantoortjes met douane-expediteurs te herinneren. Als het niet wordt geregeld, krijgen we dat aan de buitengrens met het VK gewoon weer terug. We zijn zo gewend geraakt aan vrije handel, dat we ons dat bijna niet meer kunnen voorstellen.

Extra werk voor de expeditie­sector?

Sommige sectoren profiteren, maar over het algemeen zijn de gevolgen negatief. Op het moment dat de Nederlandse douane aankondigt tegen de duizend extra mensen aan te willen nemen voor de buitengrens met het VK, weten de bedrijven dat ze ook mensen moeten aannemen en een salaris moeten betalen. Probeer dat maar weer terug te verdienen.

Handelsbelemmeringen schaden zowel de EU als het VK, maar wie het meest?

Ik denk dat de klap voor de Britse economie wordt onderschat. Wat je leest in de krant zijn de aankondigen van de grote bedrijven in Londen, banken vooral, die banen overplaatsen naar het continent. Dat is relatief een klein deel van die financiële sector, maar komt wel in het nieuws. Wat niet in het nieuws komt, zijn de beslissingen van bedrijven om niet in het VK te investeren, maar elders in Europa, of om bij uitbreiding van hun activiteiten niet voor het VK te kiezen. Ook vandaag worden er in allerlei bestuurskamers beslissingen genomen die nadelig uitpakken voor het VK. Ik denk dat dit soort verborgen beslissingen de komende tijd zijn terug te zien in prognoses over de investeringsvolumes in het VK. Dat gaat naar verwachting een majeure impact hebben op de economie.

Die eventueel wordt verzacht door een zachte Brexit, waarop de Britse regering nu lijkt aan te sturen.

De druk wordt groot en er is heel weinig tijd. Volgend jaar maart gaat het officieel in. Dan moet er in november al een deal zijn, want die moet nog worden goedgekeurd door 29 parlementen: 28 lidstaten en het Europees Parlement. Je mag hopen op een zachte Brexit, maar ik adviseer iedereen zich voor te bereiden op een harde.

Sessie brexit René Buck is een van de sprekers tijdens de Sessie Brexit die Nieuwsblad Transport op 5 april organiseert in Rotterdam. Meer informatie op events.nieuwsbladtransport.nl