Hoewel Amazon inmiddels ruim 500.000 mensen werk verschaft – alleen vorig jaar kwamen er al 130.000 nieuwe medewerkers bij, probeert het in 1994 door Jeff Bezos opgerichte e-commerce bedrijf ‘het karakter van een start-up vast te houden’, zo stelt Werner Vogels. De Nederlander is chief technology officer bij Amazon.com en verantwoordelijk voor de technologische visie van het bedrijf: het ondersteunen en mogelijk maken van technologische innovatie voor klanten wereldwijd.

Het borgen van dat karakter is volgens Vogels zo belangrijk omdat de uitdagers tegenwoordig vooral de jonge, innovatieve ondernemingen zijn. ‘Door de snelle opmars van het werken in de cloud zijn er eigenlijk nauwelijks nog investeringen nodig om een bedrijf te beginnen. Een goed idee is genoeg. Start-ups kunnen zo een lastige drempel overslaan, namelijk de fase waarin je nog geen bedrijf of product hebt, maar wel geld van investeerders nodig hebt.’ Daarnaast is Amazon een technologie-gedreven onderneming. ‘Klanten verwachten van ons dat we innovatief zijn. Start-ups wijzen ons daarbij de weg.’

Start-up-ambassadeur

De webgigant, met 25 kantoren in 18 landen, opende deze week in Amsterdam een tweede Nederlands kantoor, naast de vestiging in Den Haag die al in 2013 werd gehuurd. Tijdens de openingsbijeenkomst sprak ook prins Constantijn, die zich als start-up-ambassadeur sterk maakt voor beginnende techbedrijven.

De prins betoogde dat traditionelere bedrijven nieuwe technieken, innovaties en start-ups moeten omarmen.

Veel van de 500.000 medewerkers die Amazon in dienst heeft, waarvan 50.000 in Europa, zijn actief in het fulfillment. Meestal werken ze  in een van de vele warehouses. Vaak komt Amazon in het nieuws met revolutionaire ideeën, zoals een zwevend warehouse in de vorm van een zappelin, of de inzet van drones. Concreet wordt in de dc’s vooral veel met robots gewerkt. Vogels: ‘Warehouses zijn inmiddels te groot geworden om medewerkers met een mandje naar de schappen met producten te laten gaan, robots brengen de schappen naar de medewerkers toe.’

Daarnaast spelen geautomatiseerde systemen een grote rol in het e-commerceproces. ‘De software kan voor elke productgroep anders zijn’, vertelt de CTO. ‘Zo zijn de tools die klanten adviseren over aan te schaffen producten bij schoenen, bijvoorbeeld, anders dan de tools die melden welk boek bij de interesse van de klant aansluit. Zo gaat het ons er bij de schoenen vooral om het aantal retouren zo veel mogelijk te beperken. Die retourstroom is bij boeken veel minder groot.’

Logistieke services

Verladers kunnen hun warehouseactiviteiten onderbrengen bij Amazon, in het kader van het programma ‘Your goods in our warehouse’. De webgigant kan dan tevens de customer service overnemen of het shippen van de goederen. ‘Het voordeel is dat een dergelijke verlader dan zekerder is van de bezorgtijd’, legt de CTO uit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement