CB schrijft het verbeterde resultaat in het jaarverslag over 2017 vooral toe aan de groei in de zorgsector, de verwerving van 50% van de aandelen in Printforce en de verkoop van CB Fashion.

Via de participatie in het digitale printbedrijf Printforce zegt CB ‘de basis gelegd voor verdere groei in print’. Verder sluiten de integratie van print- en logistieke processen bij CB en Printforce aan bij de wensen van uitgeverijen, retailers en consumenten in de boekensector, aldus de directie in een toelichting op de cijfers. ‘Digitaal printen stelt uitgevers in staat voorraad direct aan te passen aan de actuele marktvraag.’

In de zorgsector wist CB de omzet in 2017 meer dan te verdubbelen via de komst van nieuwe internationale klanten en de samenwerking met bestaande relatie uit te bouwen. Daarnaast groeide het CB-label Hulpmiddelbezorgd.nl dat volgens een nieuw model distributie verzorgt van incontinentiemateriaal en wondzorgproducten. CB werkt daarbij nauw samen met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland.

Het afstoten van de fashionlogistiek was het resultaat van het inzicht dat deze activiteiten enerzijds en de media- en zorglogistiek anderzijds ‘elkaar onvoldoende versterken’, aldus de directie. Voor medewerkers en klanten van CB Fashion leidt dit niet tot veranderingen. ‘Beide bedrijven blijven op onderdelen samenwerken en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet’, aldus de directie.

De boekenmarkt heeft zich in 2017 goed ontwikkeld, stelt CB verder. Samen met klanten en partners heeft de distributeur bijvoorbeeld in de real-time informatie over de voorraadposities belangrijke stappen gezet zodat klanten nog beter en sneller sturen. In samenwerking met vervoerspartners heeft CB verder de levertijden aan de boekhandel vervroegd: het merendeel van de winkels wordt nu voor 13.00 uur beleverd. Vorig jaar is ook besloten een deel van het wagenpark te vervangen door elektrische vrachtwagens. Daarnaast onderzoekt CB de mogelijkheid om naast boeken meer non-books te leveren aan klanten, zoals nu al gebeurt voor kantoorartikelen.

CB heeft verder in 2017 ‘om strategische redenen’ afscheid genomen van zijn Groothandel voor het buitenlandse boek. CB blijft wel een rol spelen in de distributie van buitenlandse boeken. Een groeiend aantal buitenlandse uitgeverijen maakt daar inmiddels gebruik van.