Rond de 2,3 miljard dollar moesten de fondsen afschrijven, blijkt uit een studie van de Amerikaanse FreightWaves Freight Intel Group van na een week. Het zwaarst getroffen was de Amerikaanse expediteur C.H. Robinson dat rond de 920 miljoen dollar aan beurswaarde zag verdampen.

Investeerders vrezen dat met de komst van Freight.Amazon.com er een grote concurrent op logistiek gebied is opgestaan in de zogeheten vrachtbemiddeling ofwel expeditie. Daardoor verwachten de analisten de komende jaren lagere winsten voor deze bedrijfsgroep. Tijd dus om deze aandelen af te stoten. Eenzelfde reactie in de financiële markt was eerder waarneembaar toen Amazon begon met zijn eigen thuisbezorgingsdienst voor levensmiddelen. De bedrijven in deze retailmarkt moesten toen zo’n 50 miljard dollar aan beurswaarde afschrijven.

Het nieuwe digitale vrachtplatform van Amazon vergelijkt prijzen en geeft verladers online direct prijsoffertes op basis van de postcodes tussen de verschillende bestemmingen. De dienst wordt in eerste instantie aangeboden in de staten New Jersey, New York en Pennsylvania, maar Amazon heeft er geen geheim van gemaakt dat het platform op termijn in de gehele VS actief zal worden.

FreightWaves heeft in het kader van het onderzoek ook ruim 800 vrachtbedrijven in de VS ondervraagd hoe zij de komst van Freight.Amazon.com zien. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat 80% van de bedrijven verwacht dat de digitale vrachtmakelaar een negatief effect zal hebben op de markt. Intussen juichen de verladers in de enquête juist de komst van de digitale vrachtbeurs van Amazon toe. Rond 70% van de ondervraagde ladingaanbieders denkt dat het een ‘positieve’ ontwikkeling is in de markt. Slechts 20% van de ondervraagde verladers is ‘bijzonder enthousiast’, wat volgens de onderzoekers weer een verrassend laag percentage is.

Volumespel

Een belangrijke vraag van de onderzoekers was welke sectoren zich in hoge mate bedreigd voelen door de nieuwe vrachtbroker en of de webgigant zijn claim wel kan waarmaken dat het vraag en aanbod meer efficiënt ofwel goedkoop aan de man kan brengen. Uit de antwoorden blijkt dat de vrees groot is onder de vrachtbedrijven dat de omvang en koopkracht van Amazon voor een verdere prijsdruk zullen zorgen. Een vrachtbemiddelaar wees er daarbij op dat het ‘een volumespel zal worden’ waarbij het maar de vraag is of de vervoerders wel toegang krijgen tot alle vrachtstromen van Amazon en de webwinkel de meest lucratieve ladingpakketten voor zijn eigen netwerk reserveert.

Freight.Amazon.com laat volgens de onderzoekers intussen geen dumptarieven zien. Op de 30 onderzochte routes waren de prijzen van Amazon vergelijkbaar aan de spotprijzen in de markt. Dat wijst er volgens de onderzoekers op dat Amazon een middenweg bewandelt, waarbij het rekening houdt met de belangen van de verladers en vervoerders. Een post is wel verdwenen, de bemiddelingskosten van de brokers. En dat moet vooral de vrachtbemiddelaars zorgen baren, aldus Freightwaves. JV

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement