De directie schrijft de sterke stijging vooral toe aan het hoge niveau van het pakketaanbod uit de e-commerce sector voor de particuliere markt, terwijl tevens de zakenmarkt zich in het eerste kwartaal sterk herstelde vergeleken met het vierde kwartaal van het vorig jaar door de aantrekkende wereldhandel.

‘Het begin van het nieuwe boekjaar was nog nooit zo dynamisch’, aldus topman Frank Appel van Deutsche Post DHL bij de toelichting op de voorlopige cijfers. Het logistiek dochterbedrijf DHL Global Forwarding profiteerde intussen van de aanhoudende hoge prijzen in de zee-en luchtvrachtexpeditie. Ook de andere bedrijfsonderdelen van de logistieke duizendpoot, zoals warehousing, bereikten ‘duidelijk betere resultaten boven de marktprognoses’ vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, aldus Appel.

Motor

Het expresvervoer was met een bedrijfsresultaat van 955 miljoen euro (2020: 393 miljoen euro) de grote motor achter de winstexplosie. DHL Global Forwarding boekte een resultaat van 215 miljoen euro tegen 73 miljoen euro in het eerste kwartaal van vorig jaar.

Het nieuwe onderdeel eCommerce Solutions was intussen goed voor een bedrijfswinst van 115 miljoen euro (2020: 6 miljoen euro). Post en Pakketten, het oude kernbedrijf,  sloot het kwartaal af met een ebit van 555 miljoen euro. De verwachting is dat deze divisie voor het lopende boekjaar uitkomt op een operationeel resultaat van 1,6 miljard euro.