Opvallend detail bij de nieuwe overname is dat Agility, waarvan het logistieke motorblok eigenlijk bestaat uit het oude Geologistics, in 2019 bij de overnamestrijd om Panalpina nog de grote opponent was van DSV. Daarbij had het Zwitserse management van Panalpina samen met Agility het bedrijf willen overnemen. Uiteindelijk bleek de omvangrijke zak met Deense kronen de doorslag te geven bij de aandeelhouders van Panalpina.

DSV financiert de nieuwe miljarden-deal geheel met eigen aandelen, waardoor het nu behalve een grote Zwitserse aandeelhouder (Ernst Göhner Stiftung met 11%) ook een Koeweitse grootaandeelhouder (8%) krijgt. De prijs komt daarbij grofweg overeen met de jaaromzet van de Agility.

Concreet betekent de Agility-aankoop dat de Deense expediteur, die ruim zes jaar geleden ook al het Amerikaanse UTi Worldwide overnam, zo’n 3,3 miljard euro toevoegt aan zijn omzet en met ruim 18 miljard euro binnenstormt in de wereldwijde top drie van de logistieke dienstverlening, na marktleider DHL en K+N. DSV heeft straks ruim zeventigduizend medewerkers. Daarvan levert Agility er zo’n zeventienduizend.

Schaalgrootte

Via de overname verhoogt DSV het jaarlijkse containervolume met 600.000 teu naar 2,8 miljoen teu, terwijl het luchtvrachtvolume stijgt met 300.000 ton naar 1,6 miljoen ton. Verder doen de Denen op het gebied van de contractlogistiek goede zaken middels de acquisitie van de vastgoed- en warehouse-activiteiten van Agility GIL. Het bedrijf beheert zo’n 1,4 miljard vierkante meter aan magazijnen in de wereld, met name in de interessante Aziatische groeimarkten.

Volgens financieel topman Jens Lund van DSV was het initiatief voor de koop genomen door het Koeweitse bedrijf zelf, ofschoon er enkele jaren geleden al geruchten waren over een mogelijke koop door de Denen. ‘Zij wilden graag aandeelhouder worden in DSV.’ Het zou Agility na de misgelopen koop van Panalpina duidelijk zijn geworden dat het de schaalgrootte miste om voor de lange termijn te kunnen meespelen in de mondiale logistiek, aldus Lund. ‘Terwijl DSV al op plaats vijf stond in de wereld, was Agility goed voor plek 21. Samen staan wij straks op plaats drie.’

De koop moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de mededingingsautoriteiten.