Het megacentrum (220.000 vierkante meter) zal over 1,5 jaar worden opgeleverd en naar verwachting in het laatste kwartaal van 2022 volledig operationeel zijn, meldt de initiatiefnemer. Beelen, die in 2019 nog de koop van de Amsterdamse afvalcentrale AEB zag mislukken, heeft met de cityhub zijn zinnen gezet op een ‘vernieuwende last mile oplossing’ voor de stadsdistributie van de hoofdstad. Daarbij moeten op een milieuvriendelijk manier, onder meer via het Noordzeekanaal en het IJ, pakjes, bouwmaterialen en horeca-benodigdheden de binnenstad bereiken. Tegenover het FD schatte Beelen in 2019 de totale kosten van het project op 160 miljoen euro.

‘Dit is een moment waar we erg naar uitgekeken hebben. Mijn visie wordt nu werkelijkheid. Elke millimeter is uitgedacht. Bedrijven van de toekomst hebben hier alle ruimte om te groeien op manieren die niet eerder mogelijk waren. Ik ben ontzettend trots’, aldus Beelen. De Logistic Cityhub is ontworpen om de stedelijke last mile te verkorten en zal het hoofd bieden aan de toenemende drukte en gebrek aan ruimte in en rondom onze hoofdstad, stelt hij verder. ‘Daarbij biedt de stadshub alle ruimte voor nieuwe vormen van 100% emissievrij transport over land en water.’

De ondernemer hoopt voor de toekomst vergelijkbare centra in andere Nederlandse steden te ontwikkelen en zelfs over de grens. Hij wil daarvoor een fonds opbouwen met externe investeerders, maar het beheer van de cityhubs in eigen handen houden.

Lees ook: Amsterdam krijgt mega cityhub voor groene logistiek

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding