De klinkende kwartaalcijfers van Maersk komen niet als een verrassing. De Deense reus verdubbelde onlangs zijn winstverwachting voor dit jaar al naar tien miljard dollar.De winstexplosie is te danken aan de sterk gestegen vraag naar containervervoer in combinatie met onder meer regionale containertekorten, waardoor de effectieve capaciteit wordt beperkt. Volgens Maersk werden in het eerste kwartaal van dit jaar 8% meer containers vervoerd dan vorig jaar.De rederij zegt dat de groei voor een belangrijk deel te danken is aan publieke steunpakketten in verband met de coronapandemie, in combinatie met maatschappelijke lockdowns. ‘Die hebben geleid tot een aanzienlijke toename van de vraag naar consumptiegoederen’, aldus Maersk.Topman Søren Skou spreekt van ‘een uitzonderlijk sterke prestatie’ bij vooral de divisies Ocean, Logistics en Terminals. ‘De sterke vraag leidde tot knelpunten en een gebrek aan capaciteit en apparatuur, waardoor de vrachttarieven tot recordhoogtes stegen’. Zo leverde het vervoer van een veertigvoeter Maersk gemiddeld 2662 dollar op, 35% meer dan een jaar geleden. De tarieven zaten op alle vaargebieden in de lift, maar stegen het sterkst in het vervoer van China naar Noord-Amerika.

Verviervoudiging

Deutsche Post DHL (DP-DHL) leverde een winst over het eerste kwartaal af van 1,2 miljard euro, vier keer meer dan over dezelfde periode van 2020. Daarmee verraste het Duitse concern niet alleen zichzelf, maar ook de meeste beursanalisten, die in hun toch optimistische winstprognoses op een aanmerkelijk lager resultaat hadden ingezet. Het bedrijfsresultaat (ebit) bij DP-DHL kwam uit op 1,9 miljard euro (verdrievoudiging), terwijl de omzet van de Duitse logistiekgigant 22% won en de 19 miljard euro naderde.

Alle vijf divisies van DP-DHL (expres, post/pakket, logistiek, expeditie en e-commerce) leverden recordwinsten af, blijkt uit het kwartaalverslag. Daarbij nam het resultaat van vlaggeschip DHL Express (961 miljoen euro) met bijna 600 miljoen euro toe bij een omzet van 5,5 miljard euro (+32,5%). De divisie eCommerce Solutions liet verhoudingsgewijs de meeste winstgroei zien, van 6 miljoen naar 117 miljoen euro. Ook DHL Global Forwarding, marktleider in de expeditie, voerde de winst sterk op, van 74 miljoen euro naar 216 miljoen euro. De omzet (+32,7%) kwam daarbij in de buurt van 5 miljard euro.

Het Amerikaanse XPO Logistics deed het afgelopen eerste kwartaal ook goede zaken.  De omzet nam met 1 miljard dollar toe naar 4,77 miljard dollar, terwijl de nettowinst (115 miljoen dollar) een vervijfvoudiging liet zien. Het bedrijfsresultaat dikte met 202 miljoen dollar eveneens stevig aan vergeleken met 2020, toen 81 miljoen dollar kon worden bijgeschreven in de boeken.

DP-DHL behaalde met een kwartaalwinst van 1,2 miljard euro het beste resultaat uit zijn geschiedenis, aldus de directie. Foto: DHL
Maersk evenaarde in eerste kwartaal al bijna de complete 2020-winst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding