Groningen Airport Eelde vergroent de luchthaven samen met New Energy Coalition, een organisatie die partijen bijeenbrengt om over te stappen op duurzame energie. De organisatie zorgt ervoor dat de luchthaven wordt gekoppeld aan nationale en Europese projecten, zoals aan Heavenn van Hydrogen Valley.

Tussen de start- en landingsbaan, het platform en de taxibaan op Groningen Airport Eelde is door zonne-energie-­leverancier GroenLeven inmiddels een zonnepark aangelegd met een vermogen van 21,9 megawatt. De luchthaven en GroenLeven willen door elektrolyse hiermee groene waterstof produceren op de luchthaven.

De groene waterstof kan in de nabije toekomst op verschillende manieren gebruikt worden. Zo is het de bedoeling om een multifuel-tankstation te realiseren. Dat is een tankstation met conventionele (klassieke fossiele) én duurzame (alternatieve) brandstoffen. Dit tank­station moet zowel de land- als luchtzijde gaan bedienen. Aan de landzijde kunnen bijvoorbeeld vrachtwagens komen tanken en aan de luchtzijde grondafhandelingsmaterieel, waterstofdrones en waterstofvliegtuigen worden bediend.

Groningen Airport Eelde wil in 2030 een volledig emissieloze grondafhandeling hebben en hiervoor met name waterstoftoepassingen inzetten. Samen met autofabriek Holthausen Clean Technology wordt gekeken naar het ombouwen van bestaand materieel en ook naar het ontwikkelen van innovatief door waterstof aangedreven grondmaterieel; wat nu nog niet op de markt bestaat.

Patrick Cnubben van New Energy Coalition coördineert de waterstofambities. Voordat de luchthaven vol inzet op waterstof, worden volgens Cnubben nu de eerste stappen gezet om te elektrificeren. Zo ontving de luchthaven vorige maand nog het eerste elektrische vliegtuig.

Hydrogen Valley

De waterstofambities van de luchthaven maken onderdeel uit van het zogenaamde Hydrogen Valley. Volgens Cnubben is Hydrogen Valley een ecosysteem in Noord-Nederland, waarin productie, logistiek, distributie, opslag en het gebruik van groene waterstof in één gebied worden ontwikkeld en aan elkaar verbonden worden.

Noord-Nederland krijgt als eerste regio in Europa subsidie voor zo’n Hydrogen Valley. De subsidieaanvraag is door de Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) van de Europese Commissie goedgekeurd. Het gaat om een subsidie van 20 miljoen euro, met een publiek-private cofinanciering van 70 miljoen euro. Hieraan betalen dertig partijen mee, waaronder Groningen Sea­ports, Shell en Total. De totale projectomvang komt daarmee op 90 miljoen euro. Dit geld wordt volgens Cnubben gebruikt voor onder andere tank­stations, voertuigen, voorbereidingen voor electrolysers, stukken pijpleiding en brandstofcellen.

En het project Heavenn is volgens Cnubben ondertussen het project dat op regio­nale schaal de hele waterstofketen opzet. Dat project is begonnen op 1 januari 2020 en eindigt op 31 december 2025. De verwachting is volgens Cnubben dat het project geen vertraging oploopt en na zes jaar afgerond zal zijn, ondanks corona.

Het zesjarige project bestaat uit twee delen: de ontwerp- en bouwfase en de operationele fase. Crubben zegt dat nu de bouwfase wordt voorbereid.

‘Denk aan de bouw van elektrolysers, de aanleg van pijpleidingen en de inzet van groene waterstof in industrie, gebouwde omgeving en mobiliteit.’ De tankstations in de mobiliteit worden door trailers bevoorraad. Die trailers, fungerend als rijdende opslag van groene waterstof, moeten de tankstations van groene waterstof voorzien om de keten op gang te brengen.

Trailerfill

Een van de eerste waterstofprojecten die volgens Cnubben in de loop van dit jaar zal zijn afgerond en dan klaar voor gebruik is, is de zogenoemde trailerfill in Delfzijl. Een tankstation waar de groene waterstof in trailers wordt geladen voor afzet in de mobiliteit. Daarnaast wordt er onder andere gewerkt aan de realisatie van de electrolyser en een lokaal ecosysteem in Emmen.

En, zo zegt Crubben, ‘voor de tank­stations zetten we verder onder andere in op afvaltrucks, zware trucks, passagiersvoertuigen en lichte transportvoertuigen en mogelijk touringcars’.

NortH2

Shell, Gasunie en Groningen Seaports willen onder de naam NortH2 ervoor zorgen dat Eemshaven wordt omgetoverd tot het centrum van de Europese groene waterstofeconomie, met gigantische windparken op zee en een enorme waterstoffabriek. Erik Mobach, business opportunity manager van Shell/NortH2, zegt dat een eerste haalbaarheidsstudie, die niet openbaar is gemaakt, is afgerond. Hieruit blijkt volgens hem dat de eerste fase van het project, tot 2030, ruim 10 miljard euro aan investeringen vergt. ‘Dat is inclusief de aanleg van windparken en de bouw van een elektrolyser op land.’ Er zijn volgens Mobach geen ‘showstoppers’ aangetroffen. Hiermee bedoelt hij dat er, vooralsnog, niets is gevonden dat de ambities zou kunnen torpederen. Dat betekent echter niet dat de kogel al door de kerk is. Het investeringsbesluit wordt pas in 2024 verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding