Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro, die onder meer haar eigen retailklanten ondervroeg. Wereldwijd komen landen uit lockdown en gaan ook meer winkels weer open. De vraag naar producten neemt dus sterk toe. Maar fabrieken in China hebben nog altijd moeite om voluit te produceren nadat tijdens de lockdown in 2020 de deur tijdelijk gesloten werd.

Liquiditeit

Door de beperkte productiecapaciteit, concurreren retailers met elkaar om producten geleverd te krijgen. Normaliter proberen retailers de voorraad laag te houden omdat dat invloed heeft op hun liquiditeit. Als ze het zich kunnen veroorloven om extra geld in de voorraden te steken, bestellen de winkeliers nu grotere volumes. Die producten zijn ook nog eens duurder. Doordat er weinig onderhandelingsruimte is, moeten ze namelijk genoegen nemen met een hogere prijs.

Ook hebben retailers last van het wereldwijde tekort aan containers. De World Container Index (WCI) van Drewry steeg in de eerste week van juli met 4,7 procent (met 397 dollar) en bereikte 8.796 dollar per 40 feet container. Dit is 333 procent hoger dan in dezelfde week in 2020. Uit een rondgang bij klanten van ABN Amro blijkt ook dat de containerprijzen sterk zijn gestegen tot wel 15.000 tot 20.000 dollar per container mits ze überhaupt nog te krijgen zijn.

Ook andere transportkosten stegen. Zo gingen er minder passagiersvluchten door de coronacrisis. Op zo’n vlucht gaat vaak ook veel lading mee. Nu bijna alleen vrachtvliegtuigen werden ingezet, liepen de prijzen op.

Stijgende kosten

Afhankelijk van het contract kunnen de stijgende logistieke kosten worden doorberekend aan de afnemer zoals de groothandel of retailer. Vaak staat de prijs vooraf vast. Bij nieuwe contracten zullen de kosten wel doorberekend worden, verwachten de onderzoekers.

De Logistics Managers’ Index noteert in juni 2021 een stand van 75,0. Dat betekent dat de kosten van logistiek en transport naar verwachting nog verder zullen stijgen. Pas na kerstmis zullen de prijzen in de containervaart normaliseren, zo luidt de verwachting. De luchtvaarttarieven dalen als de passagiersvluchten gaan toenemen.

Verstoringen

De stremming van het Suezkanaal door de Ever Given zorgde al voor veel problemen. Daar kwam nog eens bij dat eind mei de Yantian-terminal in Shenzen tijdelijk de deuren sloot vanwege coronabesmettingen onder werknemers. Deze haven handelt normaliter 1 tot 1,5 miljoen containers per week af. Nadat de haven na een week weer openging, werd op 70 procent van de capaciteit gedraaid. Inmiddels opereert de terminal weer op volle capaciteit.

Retailers zijn geschrokken van de gevolgen van de verstoringen in China en nemen maatregelen. De laagste prijs, bijvoorbeeld die van Chinese fabrikanten, is niet meer per se leidend. Productie wordt gespreid en bepaalde producten worden dichter bij huis gemaakt. Zo verplaatsen modebedrijven de productie deels vanuit het Verre Oosten naar Oost-Europa, Portugal, Spanje en Turkije, waarna de kleding binnen een dag geleverd kan worden indien nodig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding