‘Er is geen automatisme waar de bekende en duidelijk gearticuleerde acquisitiehonger van DSV leidt tot fusiegesprekken’, formuleert de leiding geïrriteerd in de interne managementbrief, waarop de vakkrant DVZ beslag heeft weten leggen.

Het DSV-initiatief is eenzijdig en DB Schenker is niet aan de beurs genoteerd. Daardoor hoeft een vijandige overname niet te worden gevreesd. Dat betekent dat alleen de eigenaar van de Deutsche Bahn (DB), de Duitse Bondsregering, beslist wat er met Schenker gaat gebeuren. Die heeft recent via haar transportminister laten weten dat er geen plannen zijn voor een verkoop.

Hypothetisch

De belangstelling van DSV in een overname van Schenker werd afgelopen maandag nog eens duidelijk uitgesproken in een interview met financieel topman Jens Lund van DSV in het Deense vakblad ShippingWatch. Volgens Schenker is zo’n verkoop een ‘zuiver hypothetische’ aangelegenheid.

De DSV-interesse voor Schenker, zo vlak voor de Duitse parlementsverkiezingen in september, komt voor de top van het expeditiebedrijf, DB en ook de Duitse regering bijzonder ongelegen. Daarmee dreigt de hoge schuldenberg van het Duitse spoorbedrijf weer een onderwerp te worden in de verkiezingscampagne en zal de oppositie weer aandringen op schuldsanering van DB via onder meer de verkoop van de winstgevende onderdelen zoals Schenker, verwachten analisten.

Aansluiting

Daarbij komt dat het nu, met de hoge winsten in de expeditie en de verdere consolidatie in de sector, een goede tijd is om Schenker met een hoger boekwinst te verkopen. Sommige experts draaien het ook om en stellen dat als Schenker niet wordt verkocht, het zelf op overnamepad moeten gaan om de aansluiting met de naaste concurrentie niet te missen.

DHL kocht deze week JF Hillebrand, terwijl K+N een meerderheidsbelang nam in het Chinese Apex Logistics. DSV wist zich met Panalpina en Agility te versterken. Om zichzelf te versterken heeft DB Schenker echter de toestemming nodig van de politiek en zal de schuldenberg van moederbedrijf DB weer een stukje toenemen.

46 miljard

Overigens zou een overname van DB Schenker door DSV het grootste expeditiebedrijf van de wereld opleveren met een gebundelde omzet van 46 miljard dollar. Ter vergelijking: DHL Global Forwarding, de huidige marktleider wist vorig jaar een omzet van 28,4 miljard dollar te behalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement