Het recht van logistieke bedrijven om zich ergens te mogen vestigen, staat in gemeentes ter discussie, vertelde Wim Eringfeld, algemeen directeur van Stec Group, onlangs op een bijeenkomst van Vijfsterren Logistiek. ‘De vraag wordt: waar staan we nog nieuwe vestigingen toe? De eisen veranderen. Maatschappelijke waarden worden belangrijker. Er is een motie aangenomen om de herontwikkeling van brownfields belangrijker te maken, dus de verlaten fabrieksterreinen moeten een nieuwe functie krijgen. Dat gaat boven het exploiteren van nieuwe gebieden.’

En hoewel de overheid al jaren inzet op een modal shift, blijft het aandeel van het vervoer over de rails en het water op een magere 6% hangen. Kees Verweij van Buck consultants International: ‘Bedrijven willen graag in de buurt zitten van rail- en bargeterminals, ook al gebruiken ze die niet direct. Maar moet je niet eisen van een bedrijf dat aan het water zit, dat ze ook gebruik maken van vervoer per water?’

‘Overheden kijken nu een beetje naar elkaar, maar wij denken dat ze samen dit kunnen faciliteren. Gemeentes kunnen kijken naar de bestemmingsplannen en aandacht geven aan brownfields, ook al verdienen ze daar niets aan. Dat wordt steeds meer gedaan. Een grote vraag maakt creatiever, dat zien we ook terug. Bijvoorbeeld in Eindhoven waar een exporteur van peren en paprika’s 200-300 flexwerkers heeft uit het buitenland, die willen ze in een zelf op te zetten community op enkele kilometers van de hub zetten. Kosten 25 miljoen, in het bestemmingsplan is al hotel- en logiesverstrekking opgenomen. Er zit ook al een hotel op die locatie en de overlast is de buurt erg meegevallen, hoewel ze eerst veel protest hadden. Een ander voorbeeld van die creativiteit is dat dubbellaags dan toch mogelijk blijkt, ook al is het duurder. Verder kan de overheid kleinschalige logistiek richten op brownfields richten en grotere ook zoveel mogelijk op brownfields en anders op greenfields, voor zover er nog plek is in Nederland.’

Plus supermarkten

Supermarktketen Plus ontwikkelt een groot dc in Oss op een zogeheten brownfield. Rowell Versleijen, Directeur Logistiek van Plus: ‘Daarmee zorgen we voor veel minder logistiek verkeer door alles op één locatie af te handelen, in plaats van op vier zoals voorheen. We maken tegelijk een flinke slag op mechanisering, waardoor we minder last hebben van het tekort aan personeel. In november 2022 is het de bedoeling om helemaal over te gaan. Maar de 300 nieuwe winkels die erbij komen als we Coöp overnemen, gaat het niet lukken om alle winkels te voorzien vanuit Oss. We hebben nu geleerd dat we in een jaar tijd een volledig operationele dc kunnen neerzetten.’

Pieter Keeris vraagt zich tijdens de bijeenkomst af of er straks weer een nieuwe, nog grotere dc gaat komen: ‘Nee’, antwoordt Versleijen heel beslist. ‘Om 550 winkels vanuit één dc te bedienen, dat is te risicovol. Daar gaan we een andere oplossing voor zoeken.’ Ook in de modal shift gaat Plus amper mee: ‘We hebben nu de eerste 15tons vrachtauto op elektriciteit, daar richten we ons vooral op. Modal shift zien wij in het dichtbevolkte Nederland met ons netwerk niet zitten’, reageert Versleijen.

Discussie

ABN Amro ziet dat er zowel onder logistieke partijen als beleggers veel vraag is naar logistiek vastgoed. Martijn Sleutjes: ‘Sommige concerns willen liever leasen, maar andere concerns hebben liever hun eigen ruimte. Het kan je kwetsbaar maken.’ Volgens Eringfeld hangt dit ook samen met langere huurcontracten: ‘Het moet een strategische locatiekeuze zijn, die je voor tientallen jaren aangaat.’

De dc’s gaan wel steeds meer de hoogte in. Architect Diederik de Jonge ziet dat er nog veel regels zijn, waardoor het vaak op 12,20 meter blijft. Martijn Sleutjes, Sales en Business Development van WDP ziet dat er andere aanvragen binnenkomen: ‘Sommige zelfs tussen de 25 en 29 meter. Dat is mogelijk, maar dan kijken we wel naar een mogelijk second life, dat er een verlaagd plafond in kan, mocht er een huurder komen die er stellingen in wil plaatsen tot 12,20 meter. Stapeling van verdiepingen is wel mogelijk.’ Verweij: ‘Op plekken waar het kan gaat de bouw omhoog, bijvoorbeeld in dc’s bij steden.’

BREEAM is inmiddels redelijk goed doorgedrongen tot het bedrijfsleven, maar gaat het overal verder dan vogelkastjes? Voor het nieuwe dc van Plus niet echt. ‘Nee, dat blijft helaas nog hangen op vleermuiskastjes en bijenhotels.’ Architect Diederik de Jonge van Heembouw Architecten heeft nog wel wat tips voor hem en anderen: ‘Wij stelden een ecoloog de vraag hoeveel vogelkastjes er nodig waren voor een gebied, dat was nieuw voor hem want meestal was de vraag hoeveel kastjes nodig zijn voor een pand. Dat levert nieuwe ideeën op.’

Stec deed een aanvraag van 46 miljoen euro bij Groenfonds NL voor financiering van vergroening van bestaande bedrijventerreinen: ‘Bij de herontwikkeling van brownfields liggen de mogelijkheden, tegelijk willen we anderen inspireren.’ Vanuit gemeente Venlo komt er een aanvulling: ‘Met betrekking tot de verlichting leggen wij bedrijven op dat de verlichting vanuit het pand naar het gebouw gericht moet zijn en we leggen beperkingen op aan de sterkte. Het mag niet zo zijn dat je in een eventueel natuurgebied achter je pand, ’s avonds om elf uur de krant nog kunt lezen. We willen niet zoveel verplichten, maar dit doen we toch wel.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding