Dat melden marktpartijen ‘bekend met acquisities’ aan de Duitse vakkrant DVZ. Topman Tim-Oliver Kirschbaum van Senator wil voorlopig niet reageren op vragen van de krant, terwijl Maersk geen commentaar wenst te geven op ‘geruchten en speculaties’ in de markt.

Chartervluchten BMW

Senator International is gevestigd in Hamburg en haalde in 2019 zo’n 60% van zijn totale omzet (405 miljoen euro) uit luchtvracht. Onder meer is autofabrikant BMW een grote klant van de Duitse expediteur en Senator verzorgt met eigen chartervluchten het transport van auto-onderdelen tussen de Duitse hoofdvestiging van de Beierse autofabrikant en de BMW-fabriek in het Amerikaanse Spartanburg.

Daarnaast verricht Senator chartervluchten vanuit Duitsland naar Chicago, Mexico-Stad, Johannesburg, Tianjin en Singapore. Op de Duitse IATA-lijst prijkt het bedrijf tevens in de voorhoede van luchtvrachtmarkt met een tiende positie. Het gaat daarbij om een exportvolume van 17.500 ton, dat aanvullend op de eigen chartervluchten met IATA-airlines wordt vervoerd.

Strategie

De overname van de Duitse expediteur door Maersk past volgens analisten in de strategie van de Deense rederij om gehele logistieke ketens te verzorgen voor grote klanten. Daarom werd enkele jaren geleden al de eigen expeditiedochter Damco ontmanteld en onderdelen, waaronder het online boekingplatform Twill, naar Maersk Logistics verhuisd.

Experts verwachten dat de ‘gerichte’ overname van Senator door Maersk de Deense rederij vooral gericht is om verder de mondiale ‘supply chain’ van BMW, een grote Europese verladers, te beheersen. Als bijvangst krijgen de Denen ook nog eens een positie in de top 10 van de grootste Europese luchtvrachtmarkt.

Lees ook: ‘Maersk zet vaart achter buitenspel zetten van expediteurs’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding