Daarmee heeft de grote Scandinavische expediteur de recente overname van Agility Logistics (3,5 miljard euro) al bijna voor helft terugverdiend in amper negen maanden.

Volgens topman Jens Bjørn Andersen van DSV is de verdere verbetering van de bedrijfswinst vooral toe te schrijven aan de goede financiële prestaties van de divisies Air & Ocean en contractlogistiek (Solutions) in het derde kwartaal. De zee-en luchtvrachtexpeditie zag het ebit met 75% stijgen, terwijl contractlogistiek (+40%) ook een forse resultaatsgroei liet zien.

Moeilijk

Tegenvallend daarentegen was het landvervoer, dat een fractie (-1,1%) onder het resultaat van het derde kwartaal van 2020 eindigde. DSV schrijft de lichte afname toe aan het feit dat het ook voor de Deense expediteur bijzonder moeilijk was om de laatste maanden voldoende capaciteit in te kopen in het Europees wegvervoer. Daarnaast moet DSV onderaannemers door het tekort aan wielen meer betalen. De expediteur verwacht overigens voor het laatste kwartaal wel weer een verbetering van het bedrijfsresultaat vergeleken met 2020.

De omzet van DSV in het derde kwartaal verdubbelde bijna van 3,77 miljard euro naar 6,65 miljard euro, terwijl de inkomsten over de eerste negen maanden met 5 miljard euro toenamen naar 16,2 miljard euro. Welk aandeel de recente overname van Agility Logistics in deze omzetcijfers heeft, wordt niet duidelijk gemaakt.

Prullenbak

DSV heeft intussen de winstprognose voor het lopende boekjaar wederom naar boven bijgesteld. Dat is nu op 2 tot 2,15 miljard euro gezet, maar analisten voorzien dat die verwachting, gelet op het grote tekort aan vrachtcapaciteit en de verder stijgende tarieven in de lucht-en zeevracht, al naar de prullenbak kan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding