De conservatieve minister, die straks in de oppositiebanken mag plaatsnemen, stelt in het interview met de Funke-mediagroep dat een verkoop van het winstgevende DB Schenker er op zou neerkomen dat Duitsland ‘zijn tafelzilver verkoopt’. Volgens Scheuer zou een opsplitsing ook het internationale concurrentievermogen van DB ernstig schaden. ‘Het bedreigt en beschadigt het bedrijf en de belangen van de Duitse deelstaten’, vindt hij. Bovendien zou een opdeling de financiële basis van het railconcern ernstig verzwakken.

Schuldenlast

Het is vooral de FDP die zint op een verkoop van DB Schenker, waar het Deense DSV al enige keren dit jaar interesse voor heeft getoond. Volgens de nieuwe coalitiepartner van SPD en de Grüne zou met de opbrengsten, die worden geschat op 5 tot 7 miljard euro, de torenhoge schulden van DB kunnen worden afgebouwd en ook begonnen worden aan een ingrijpende reorganisatie. Nu kosten de verliezen bij DB de Duitse belastingbetaler jaarlijks miljarden.

De FDP wil ook meer concurrentie op het Duitse spoornet en ook dat DB het beheer van de infrastructuur in een apart bedrijf onderbrengt. Het krijgt op dat laatste onderdeel steun van de Grüne in de lopende coalitiegesprekken met de SPD. Deze laatste partij, die straks de nieuwe bondskanselier  levert, zou tegen opsplitsing zijn.

Monopolie

De Duitse belangenorganisatie voor treinreizigers heeft eerder aangedrongen op een opdeling. Ook de particuliere railgoederenvervoerders in Duitsland zijn voor een opdeling om het monopolie van DB op het spoornet te breken.

Scheuer stelt in het interview ‘dat het buiten kijf staat’ dat DB op de schop moet, maar dat deze reorganisatie moet gebeuren zonder dat het bedrijf wordt opgesplitst. Zo’n herstructurering wilde hij vorig jaar  doorvoeren, ‘maar toen kwam de coronapandemie’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding