Het evenement in het Witte Huis werd bijgewoond door zo’n 800 gasten was, waaronder leden van het Congres, gouverneurs, hoge ambtenaren en vakbonds- en bedrijfsleiders. De ondertekening van de Infrastructure Investment and Jobs Act wordt algemeen gezien als een grote politieke overwinning voor Biden omdat het zijn voorgangers niet lukte om voldoende steun te krijgen voor grootscheepse investeringen in infrastructuur.

De komende vijf jaar komt er naar verwachting zo’n 550 miljard dollar vrij. Bijna 300 miljard gaat naar verkeersinfrastructuur als wegen, bruggen en havens en ruim 250 miljard naar andere infrastructuur waaronder breedband, het elektriciteitsnet en drinkwatervoorziening.

Bij de traditionele infrastructuur gaat de grootste punt van de taart, 110 miljard, naar wegen en bruggen, waarvan een groot deel hard aan een opknapbeurt toe is. Opmerkelijk is het hoge bedrag dat wordt uitgetrokken voor de spoorsector: 66 miljard gaat naar passagiers- en vrachtvervoer.

Openbaar vervoer krijgt 39 miljard toebedeeld. Voor de modernisering van lucht en zeehavens is respectievelijk 25 en 17 miljard dollar gebudgetteerd. Tenslotte komt er vijftien miljard beschikbaar voor emissieloze auto’s, bussen en veerboten en een miljard voor ‘revitalisering van gemeenschappen’.

Het pakket moet worden gefinancierd via een combinatie van maatregelen, zoals het herbestemmen van niet-bestede noodfondsen voor het aanpakken van de coronapandemie en verhoging van de belasting op met cryptovaluta’s behaalde winsten. Volgens het Congressional Budget Office vergroot het programma de Amerikaanse staatsschuld de komende tien jaar met zo’n 250 miljard dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding