Schenker verkoopt intermodal-groep aan DB Cargo

Expeditie

DB Cargo neemt de divisie Full Load Solutions (FLS) vanaf begin volgend over van zusterbedrijf DB Schenker. Daar zou intern binnen Deutsche Bahn overeenstemming over zijn bereikt.

Een koopsom is niet genoemd, maar bronnen binnen DB spreken volgens de Duitse transportkrant DVZ van een bedrag van rond de 100 miljoen euro. Het wachten is nog op de noodzakelijke toestemming vanuit Berlijn, waar het ministerie van Verkeer als eigenaar van DB, nog zijn goedkeuring moet geven aan de deal.

3000 trucks

Onder FLS vallen het Duitse Transa Spedition (Offenbach). Dat zelfstandige expeditiebedrijf telt 500 medewerkers en is het hart van de Intermodal divisie van DB Schenker. Transa kan via onderaannemers naar eigen zeggen beschikken over een vloot van 3000 trucks en 400 trailers.

Verder bestaat FLS uit het zelfstandige Italiaanse Hangartner. De overige activiteiten van FLS in Zweden, Polen, Zuid-Europa en de Benelux zijn ondergebracht in de Schenker-organisatie en moeten dan ook de komende maanden daaruit worden losgeweekt. FLS zou onder DB Cargo direct onder de verantwoordelijk komen te vallen van de hoogste baas, Sigrid Nikutta.

Geïntegreerde logistiek

Schenker heeft FLS begin 2020 opgezet om het intermodal transport (wegvervoer, intermodal, spoor, binnenvaart en shortsea) te bundelen. Het gaat daarbij om complete truckladingen. De groep telt in Europa in totaal 650 medewerkers en is goed voor een jaaromzet van 670 miljoen euro.

Meer dan de helft (340 miljoen euro) komt voor rekening van Transa. Met de kennis, ervaring en klantenportefeuille van FLS wil DB Cargo een meer geïntegreerde Europese spoorlogistiek gaan aanbieden. Daarbij kan de railgoederenvervoer gebruikmaken van het groot aantal wegvervoerders die onder contract staan bij Hansa voor aanvullende distributie maar ook als achtervang als door storingen op het spoor treinen stilstaan of niet kunnen vertrekken.

Expansie

Schenker zou de opbrengst uit de verkoop van FLS willen gebruiken om zijn internationale activiteiten uit te bouwen. Daar kan het amper opboksen tegen de concurrentie van onder meer DSV dat via emissies en aandelenruil grote overnames kan financieren. Als staatsbedrijf is dat voor Schenker een stuk moeilijker en heeft voor de externe financiering altijd de toestemming van de Duitse overheid nodig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Schenker verkoopt intermodal-groep aan DB Cargo | NT

Schenker verkoopt intermodal-groep aan DB Cargo

Expeditie

DB Cargo neemt de divisie Full Load Solutions (FLS) vanaf begin volgend over van zusterbedrijf DB Schenker. Daar zou intern binnen Deutsche Bahn overeenstemming over zijn bereikt.

Een koopsom is niet genoemd, maar bronnen binnen DB spreken volgens de Duitse transportkrant DVZ van een bedrag van rond de 100 miljoen euro. Het wachten is nog op de noodzakelijke toestemming vanuit Berlijn, waar het ministerie van Verkeer als eigenaar van DB, nog zijn goedkeuring moet geven aan de deal.

3000 trucks

Onder FLS vallen het Duitse Transa Spedition (Offenbach). Dat zelfstandige expeditiebedrijf telt 500 medewerkers en is het hart van de Intermodal divisie van DB Schenker. Transa kan via onderaannemers naar eigen zeggen beschikken over een vloot van 3000 trucks en 400 trailers.

Verder bestaat FLS uit het zelfstandige Italiaanse Hangartner. De overige activiteiten van FLS in Zweden, Polen, Zuid-Europa en de Benelux zijn ondergebracht in de Schenker-organisatie en moeten dan ook de komende maanden daaruit worden losgeweekt. FLS zou onder DB Cargo direct onder de verantwoordelijk komen te vallen van de hoogste baas, Sigrid Nikutta.

Geïntegreerde logistiek

Schenker heeft FLS begin 2020 opgezet om het intermodal transport (wegvervoer, intermodal, spoor, binnenvaart en shortsea) te bundelen. Het gaat daarbij om complete truckladingen. De groep telt in Europa in totaal 650 medewerkers en is goed voor een jaaromzet van 670 miljoen euro.

Meer dan de helft (340 miljoen euro) komt voor rekening van Transa. Met de kennis, ervaring en klantenportefeuille van FLS wil DB Cargo een meer geïntegreerde Europese spoorlogistiek gaan aanbieden. Daarbij kan de railgoederenvervoer gebruikmaken van het groot aantal wegvervoerders die onder contract staan bij Hansa voor aanvullende distributie maar ook als achtervang als door storingen op het spoor treinen stilstaan of niet kunnen vertrekken.

Expansie

Schenker zou de opbrengst uit de verkoop van FLS willen gebruiken om zijn internationale activiteiten uit te bouwen. Daar kan het amper opboksen tegen de concurrentie van onder meer DSV dat via emissies en aandelenruil grote overnames kan financieren. Als staatsbedrijf is dat voor Schenker een stuk moeilijker en heeft voor de externe financiering altijd de toestemming van de Duitse overheid nodig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding