CMA CGM koopt Ingram Micro CLS voor drie miljard

rederij wordt nr 4 in contractlogistiek

CMA CGM slaat weer zijn slag in de mondiale logistiek. Nadat de Franse rederij ruim twee jaar geleden Ceva Logistics kocht, neemt ze nu voor een bedrag van 3 miljard dollar grote delen van de logistieke divisie Commerce & Lifecycle Services (CLS) over van de Amerikaanse telecom- en IT-gigant Ingram Micro.

Het gaat daarbij om de logistieke activiteiten in Europa en de VS op het gebied van technologie, fashion en detailhandel, inclusief 59 distributiecentra. Verder komt ook het Shipwire e-commerce platform voor kleine en middelgrote bedrijven in handen van de Fransen, waardoor de rederij naar eigen zeggen toegang krijgt tot honderdduizend nieuwe klanten in de wereld.

De overgenomen logistieke activiteiten hebben een geschatte jaaromzet van 1,7 miljard dollar, blijkt uit de toelichting op deal. In totaal gaat het om 11.500 banen die CMA CGM er straks mondiaal bij krijgt.

Investeerder

De verkopende partij is de Amerikaanse investeerder Platinum Equity, dat Ingram Micro dit jaar kocht voor 7,2 miljard dollar en blijkbaar al bezig is om deze investering te verzilveren. CLS zal waarschijnlijk worden ondergebracht bij dochterbedrijf Ceva Logistics, dat behalve zee- en luchtvrachtexpeditie ook over een divisie contractlogistiek, het oude TNT Logistics, beschikt. Ceva was over de eerste negen maanden van dit jaar goed voor een omzet van 7,2 miljard dollar en zou met de overname van CLS groeien naar een omzet van rond de 9 miljard euro.

Met de acquisitie zet het maritieme concern uit Marseille, dat tevens bouwt aan een intercontinentale luchtvrachtvloot via de recente bestelling van vier A350F’s, een volgende stap om de complete mondia­le logistieke keten te kunnen bedienen. Het wil met die geïntegreerde dienstverlening eigenlijk de tussenschakels, zoals de expeditie en de airlines, zo veel mogelijk buitenspel zetten.

CMA CGM kocht vorige maand al de containerterminal Fenix Marine Services (FMS) in de haven van Los Angeles voor 2 miljard dollar om zijn aanwezigheid in vaargebied tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika te versterken met een eigen containeroverslag.

In totaal heeft de rederij inclusief de aanschaf van de vier A350F’s in twee maanden tijd een recordbedrag van zo’n 6 miljard dollar uitgegeven aan acquisities en bestellingen. De verwachting bij marktkenners is dat het bedrijf de komende tijd op het overnamepad blijft.

Monsterwinsten

In een korte toelichting zegt CMA CGM de deal te financieren uit eigen zak. Gelet op de monsterwinsten uit 2020 en van dit jaar is dat geen onoverkomelijk probleem voor de Fransen. De rederij zegt verder de overname in de eerste helft van 2022 te willen afronden. Daarvoor is nog wel goedkeuring van de betrokken mededingingsautoriteiten nodig.

De divisie CLS van Ingram Micro die de Fransen nu gaan inlijven, houdt zich hoofdzakelijk bezig met contractlogistiek voor e-commerce-bedrijven (fulfillment). Samen met de automotive-activiteiten van dochterbedrijf Ceva Logistics wordt CMA CGM met de acquisitie van CLS naar eigen zeggen de vierde speler in de wereld van de contractlogistiek.

Ingram Micro is actief in de telecommunicatie en IT. De jaaromzet van het concern bedroeg in 2020 ruim 49 miljard dollar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Irvine, Californië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

CMA CGM koopt Ingram Micro CLS voor drie miljard | NT

CMA CGM koopt Ingram Micro CLS voor drie miljard

rederij wordt nr 4 in contractlogistiek

CMA CGM slaat weer zijn slag in de mondiale logistiek. Nadat de Franse rederij ruim twee jaar geleden Ceva Logistics kocht, neemt ze nu voor een bedrag van 3 miljard dollar grote delen van de logistieke divisie Commerce & Lifecycle Services (CLS) over van de Amerikaanse telecom- en IT-gigant Ingram Micro.

Het gaat daarbij om de logistieke activiteiten in Europa en de VS op het gebied van technologie, fashion en detailhandel, inclusief 59 distributiecentra. Verder komt ook het Shipwire e-commerce platform voor kleine en middelgrote bedrijven in handen van de Fransen, waardoor de rederij naar eigen zeggen toegang krijgt tot honderdduizend nieuwe klanten in de wereld.

De overgenomen logistieke activiteiten hebben een geschatte jaaromzet van 1,7 miljard dollar, blijkt uit de toelichting op deal. In totaal gaat het om 11.500 banen die CMA CGM er straks mondiaal bij krijgt.

Investeerder

De verkopende partij is de Amerikaanse investeerder Platinum Equity, dat Ingram Micro dit jaar kocht voor 7,2 miljard dollar en blijkbaar al bezig is om deze investering te verzilveren. CLS zal waarschijnlijk worden ondergebracht bij dochterbedrijf Ceva Logistics, dat behalve zee- en luchtvrachtexpeditie ook over een divisie contractlogistiek, het oude TNT Logistics, beschikt. Ceva was over de eerste negen maanden van dit jaar goed voor een omzet van 7,2 miljard dollar en zou met de overname van CLS groeien naar een omzet van rond de 9 miljard euro.

Met de acquisitie zet het maritieme concern uit Marseille, dat tevens bouwt aan een intercontinentale luchtvrachtvloot via de recente bestelling van vier A350F’s, een volgende stap om de complete mondia­le logistieke keten te kunnen bedienen. Het wil met die geïntegreerde dienstverlening eigenlijk de tussenschakels, zoals de expeditie en de airlines, zo veel mogelijk buitenspel zetten.

CMA CGM kocht vorige maand al de containerterminal Fenix Marine Services (FMS) in de haven van Los Angeles voor 2 miljard dollar om zijn aanwezigheid in vaargebied tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika te versterken met een eigen containeroverslag.

In totaal heeft de rederij inclusief de aanschaf van de vier A350F’s in twee maanden tijd een recordbedrag van zo’n 6 miljard dollar uitgegeven aan acquisities en bestellingen. De verwachting bij marktkenners is dat het bedrijf de komende tijd op het overnamepad blijft.

Monsterwinsten

In een korte toelichting zegt CMA CGM de deal te financieren uit eigen zak. Gelet op de monsterwinsten uit 2020 en van dit jaar is dat geen onoverkomelijk probleem voor de Fransen. De rederij zegt verder de overname in de eerste helft van 2022 te willen afronden. Daarvoor is nog wel goedkeuring van de betrokken mededingingsautoriteiten nodig.

De divisie CLS van Ingram Micro die de Fransen nu gaan inlijven, houdt zich hoofdzakelijk bezig met contractlogistiek voor e-commerce-bedrijven (fulfillment). Samen met de automotive-activiteiten van dochterbedrijf Ceva Logistics wordt CMA CGM met de acquisitie van CLS naar eigen zeggen de vierde speler in de wereld van de contractlogistiek.

Ingram Micro is actief in de telecommunicatie en IT. De jaaromzet van het concern bedroeg in 2020 ruim 49 miljard dollar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Irvine, Californië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement