‘Extra voorraad klanten nu bij ons door de supply chain problemen’

ruimtegebrek

Melis Logistics uit Duiven heeft recent een Radioshuttlesysteem in gebruik genomen om meer pallets te kunnen opslaan op dezelfde vierkante meters. De aanleiding was vooral een oplopend ruimtegebrek in zijn warehouses, met name omdat klanten ‘corona-safe’ grotere voorraden wilden kunnen aanhouden.

Maar ook de oplopende online bestedingen van de consumenten spelen een rol bij dit oplopend ruimtegebrek, verklaart eigenaar Marwin Melis de keuze voor het nieuwe palletopslagsysteem. ‘Bijkomend punt is wel dat we momenteel in een te krappe ruimte zitten. Het is een soort tussenfase na het vertrek uit onze vorige locatie; de plannen voor een grotere en definitieve locatie zijn al ver gevorderd.’

Hij gaat verder: ‘Maar daarnaast vinden mijn klanten het nu essentieel dat hun productieprocessen ongehinderd kunnen doorgaan. Die stremming op het Suezkanaal heeft kennelijk diepe indruk op veel mensen gemaakt. Dus een grotere voorraad bij een logistiek dienstverlener is dan belangrijk. Eigenlijk verhogen ze hun ijzeren voorraad, maar dan op onze locatie. En wij willen hen ontzorgen in hun processen, dus wij passen onze opslag aan – zo simpel is het in feite.’

Niet meer heilig

Het alom geroemde lean and mean en just in time delivery-denken dat decennia lang opgeld deed is hiermee volgens Melis niet meer heilig. ‘Onze klanten kijken naar hun klanten en naar wat zij ze beloven, en niet meer in eerste instantie naar hun eigen processen, naar hun eigen cost-efficiency en naar geld besparen puur om het geld besparen. Bij ons heet dat Smart Logistics. We vertalen technologische mogelijkheden naar klantspecifieke (deel)oplossingen, die we samen met de klant bedenken.’

De keuze voor de Radioshuttle was het gevolg van een interne studie, legt Kai Schippers, warehousemanager bij Melis Logistics uit. ‘We hebben eerst gekeken: hoeveel pallets moeten we kwijt kunnen? Moeten we de gangen tussen de stellingen misschien smaller maken? Dat vergt meer stuurkunst voor de heftruckchauffeurs, maar dat heeft ook zijn grenzen. Minder dan drie meter tussen de stellingen wilden we niet gaan. Die drie meter is overigens nu de standaardafstand tussen onze stellingen.’

Schippers heeft ook naar dubbeldiep-oplossingen gekeken, en naar elders opslagruimte bij huren, maar dat laatste bleek in deze tijd erg lastig. ‘We hebben recent gelukkig wel in Oosterhout, dus krap een half uurtje hier vandaan, een warehouse van 5.000 vierkante meter kunnen huren, maar de keuze voor het Radioshuttlesysteem was toen al gemaakt. Oosterhout wordt op 1 januari operationeel. Het is nu een beetje hier en daar, maar je moet immers meer paden bewandelen, meer potjes op het vuur houden als je aan het zoeken bent. En nu zijn we dus op het Radioshuttlesysteem uitgekomen. Dat is in feite dubbeldiep maar dan nog veel meer. We hebben nu stellingen van 7 palletplaatsen diep geïnstalleerd, en dat geeft ons nu de ruimtewinst die we nodig hadden.’

Kai Schippers van Melis Logistics Duiven.

Een kijkje

Een kijkje in het warehouse leert hoe het systeem werkt. Kevin, de reachtruckchauffeur, tilt de radio-shuttlerobot naar de eerste verdieping in een stelling die op het oog nog leeg lijkt, en geeft het commando om de bedoelde pallet op te halen. De shuttle, een soort platte pallet maar dan gemotoriseerd en van een slim computersysteem voorzien, rijdt vervolgens knipperend naar achter in de stelling, pikt de pallet op die daar op positie vier staat, en brengt hem naar de rand, waar de Kevin hem met de grijparmen oppakt en op de grond zet.

Schippers: ‘Zo kan je de shuttle allerlei commando’s geven. De shuttle haalt een pallet van diep in het opslagsysteem, en jij kunt er meteen mee aan de slag. Je kunt dus ook snel een paar pallets wisselen als dat nodig is, als de klant dat vraagt.’ Melis overweegt nog om een dubbel-benaderbare opstelling te installeren, ofwel: ‘te vergelijken met een huis met een voordeur en een achterdeur. De stellingen die dan 9 palletplaatsen diep zijn kun je van twee kanten met een shuttle benaderen. Dat geeft je extra flexibiliteit.’

Melis heeft iets meer dan twee ton neergelegd voor dit systeem, wat hem een flinke verhoging van palletopslagruimte geeft: van 1500 naar 3500 pallets. ‘Een dikke verdubbeling dus’, verklaart Melis. ‘Dat maakt de investering hierin, waarbij we ook nog eens voor een deel gebruikte materialen hebben toegepast, rendabel. En wanneer we over een dik jaar, zoals het er nu naar uitziet, naar een nieuwe en grotere locatie verhuizen, verhuist het systeem gewoon mee. Daar betaal je dan ook voor, maar ook dat is de moeite waard.’

Groei

Melis heeft zijn oog laten vallen op een nabij gelegen grote bouwkavel om daar een compleet nieuwe vestiging te realiseren. ‘Het is momenteel in het vergunningentraject. Maar zodra dat gepasseerd is, bouwen we op de Roelofshoeve hier in Duiven begin 2023 een opslag van 10.000 vierkante meter. Dan kunnen we de groei die we al jaren hebben, in stappen voortzetten, komend jaar naar 6.000 pallets, het jaar daarna naar 8.000 pallets en in 2024 naar 10.000 pallets.’

De enorme variëteit aan goederen die Melis voor zijn klanten opslaat, maakte mede dat er voor dit systeem werd gekozen. ‘Maar zolang het op een europallet past, is het werkbaar’, zegt Melis. ‘En we hebben enorme verschillen in goederen. We hebben klanten die grote bouwmaterialen bij ons opgeslagen hebben, klanten met seizoensgebonden artikelen zoals barbecues, maar ook klanten met verpakkingsmaterialen, klanten met serverkasten, en zelfs klanten met glaswerk en taartdozen. Dat betekent steeds andere gewichten, andere afmetingen, andere eisen aan de opslagduur wegens bederf, verschillende opslagperiodes, noem maar op. Alleen als je dat heel flexibel en snel kunt handlen, is zo’n systeem de moeite waard.’

Melis schat in dat de coronapandemie voor een toename van ten minste 10% van de voorraden bij zijn klanten heeft gezorgd. ‘We hebben de voorraden echt met de week zien toenemen. En op een gegeven moment denk je: dat gaat niet meer passen. Hoe gaan we dat oplossen? Gelukkig kwamen we op dit systeem. Het is ook modulair uit te breiden en gemakkelijk verplaatsbaar. Dus welke kant je ook opgaat met je bedrijf, je neemt dit altijd mee. Dat spreekt me wel aan.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Extra voorraad klanten nu bij ons door de supply chain problemen’ | NT

‘Extra voorraad klanten nu bij ons door de supply chain problemen’

ruimtegebrek

Melis Logistics uit Duiven heeft recent een Radioshuttlesysteem in gebruik genomen om meer pallets te kunnen opslaan op dezelfde vierkante meters. De aanleiding was vooral een oplopend ruimtegebrek in zijn warehouses, met name omdat klanten ‘corona-safe’ grotere voorraden wilden kunnen aanhouden.

Maar ook de oplopende online bestedingen van de consumenten spelen een rol bij dit oplopend ruimtegebrek, verklaart eigenaar Marwin Melis de keuze voor het nieuwe palletopslagsysteem. ‘Bijkomend punt is wel dat we momenteel in een te krappe ruimte zitten. Het is een soort tussenfase na het vertrek uit onze vorige locatie; de plannen voor een grotere en definitieve locatie zijn al ver gevorderd.’

Hij gaat verder: ‘Maar daarnaast vinden mijn klanten het nu essentieel dat hun productieprocessen ongehinderd kunnen doorgaan. Die stremming op het Suezkanaal heeft kennelijk diepe indruk op veel mensen gemaakt. Dus een grotere voorraad bij een logistiek dienstverlener is dan belangrijk. Eigenlijk verhogen ze hun ijzeren voorraad, maar dan op onze locatie. En wij willen hen ontzorgen in hun processen, dus wij passen onze opslag aan – zo simpel is het in feite.’

Niet meer heilig

Het alom geroemde lean and mean en just in time delivery-denken dat decennia lang opgeld deed is hiermee volgens Melis niet meer heilig. ‘Onze klanten kijken naar hun klanten en naar wat zij ze beloven, en niet meer in eerste instantie naar hun eigen processen, naar hun eigen cost-efficiency en naar geld besparen puur om het geld besparen. Bij ons heet dat Smart Logistics. We vertalen technologische mogelijkheden naar klantspecifieke (deel)oplossingen, die we samen met de klant bedenken.’

De keuze voor de Radioshuttle was het gevolg van een interne studie, legt Kai Schippers, warehousemanager bij Melis Logistics uit. ‘We hebben eerst gekeken: hoeveel pallets moeten we kwijt kunnen? Moeten we de gangen tussen de stellingen misschien smaller maken? Dat vergt meer stuurkunst voor de heftruckchauffeurs, maar dat heeft ook zijn grenzen. Minder dan drie meter tussen de stellingen wilden we niet gaan. Die drie meter is overigens nu de standaardafstand tussen onze stellingen.’

Schippers heeft ook naar dubbeldiep-oplossingen gekeken, en naar elders opslagruimte bij huren, maar dat laatste bleek in deze tijd erg lastig. ‘We hebben recent gelukkig wel in Oosterhout, dus krap een half uurtje hier vandaan, een warehouse van 5.000 vierkante meter kunnen huren, maar de keuze voor het Radioshuttlesysteem was toen al gemaakt. Oosterhout wordt op 1 januari operationeel. Het is nu een beetje hier en daar, maar je moet immers meer paden bewandelen, meer potjes op het vuur houden als je aan het zoeken bent. En nu zijn we dus op het Radioshuttlesysteem uitgekomen. Dat is in feite dubbeldiep maar dan nog veel meer. We hebben nu stellingen van 7 palletplaatsen diep geïnstalleerd, en dat geeft ons nu de ruimtewinst die we nodig hadden.’

Kai Schippers van Melis Logistics Duiven.

Een kijkje

Een kijkje in het warehouse leert hoe het systeem werkt. Kevin, de reachtruckchauffeur, tilt de radio-shuttlerobot naar de eerste verdieping in een stelling die op het oog nog leeg lijkt, en geeft het commando om de bedoelde pallet op te halen. De shuttle, een soort platte pallet maar dan gemotoriseerd en van een slim computersysteem voorzien, rijdt vervolgens knipperend naar achter in de stelling, pikt de pallet op die daar op positie vier staat, en brengt hem naar de rand, waar de Kevin hem met de grijparmen oppakt en op de grond zet.

Schippers: ‘Zo kan je de shuttle allerlei commando’s geven. De shuttle haalt een pallet van diep in het opslagsysteem, en jij kunt er meteen mee aan de slag. Je kunt dus ook snel een paar pallets wisselen als dat nodig is, als de klant dat vraagt.’ Melis overweegt nog om een dubbel-benaderbare opstelling te installeren, ofwel: ‘te vergelijken met een huis met een voordeur en een achterdeur. De stellingen die dan 9 palletplaatsen diep zijn kun je van twee kanten met een shuttle benaderen. Dat geeft je extra flexibiliteit.’

Melis heeft iets meer dan twee ton neergelegd voor dit systeem, wat hem een flinke verhoging van palletopslagruimte geeft: van 1500 naar 3500 pallets. ‘Een dikke verdubbeling dus’, verklaart Melis. ‘Dat maakt de investering hierin, waarbij we ook nog eens voor een deel gebruikte materialen hebben toegepast, rendabel. En wanneer we over een dik jaar, zoals het er nu naar uitziet, naar een nieuwe en grotere locatie verhuizen, verhuist het systeem gewoon mee. Daar betaal je dan ook voor, maar ook dat is de moeite waard.’

Groei

Melis heeft zijn oog laten vallen op een nabij gelegen grote bouwkavel om daar een compleet nieuwe vestiging te realiseren. ‘Het is momenteel in het vergunningentraject. Maar zodra dat gepasseerd is, bouwen we op de Roelofshoeve hier in Duiven begin 2023 een opslag van 10.000 vierkante meter. Dan kunnen we de groei die we al jaren hebben, in stappen voortzetten, komend jaar naar 6.000 pallets, het jaar daarna naar 8.000 pallets en in 2024 naar 10.000 pallets.’

De enorme variëteit aan goederen die Melis voor zijn klanten opslaat, maakte mede dat er voor dit systeem werd gekozen. ‘Maar zolang het op een europallet past, is het werkbaar’, zegt Melis. ‘En we hebben enorme verschillen in goederen. We hebben klanten die grote bouwmaterialen bij ons opgeslagen hebben, klanten met seizoensgebonden artikelen zoals barbecues, maar ook klanten met verpakkingsmaterialen, klanten met serverkasten, en zelfs klanten met glaswerk en taartdozen. Dat betekent steeds andere gewichten, andere afmetingen, andere eisen aan de opslagduur wegens bederf, verschillende opslagperiodes, noem maar op. Alleen als je dat heel flexibel en snel kunt handlen, is zo’n systeem de moeite waard.’

Melis schat in dat de coronapandemie voor een toename van ten minste 10% van de voorraden bij zijn klanten heeft gezorgd. ‘We hebben de voorraden echt met de week zien toenemen. En op een gegeven moment denk je: dat gaat niet meer passen. Hoe gaan we dat oplossen? Gelukkig kwamen we op dit systeem. Het is ook modulair uit te breiden en gemakkelijk verplaatsbaar. Dus welke kant je ook opgaat met je bedrijf, je neemt dit altijd mee. Dat spreekt me wel aan.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement