Voorlopig gaat het om een jaarproductie van 400.000 stuks, maar dat moet op termijn verdubbelen naar 800.000 stuks, zegt de Nederlandse ceo Giny Boer van het familiebedrijf tegenover de Duitse zakenkrant Handelblatt.

Hoge transportkosten

De ‘nearshoring’ van de productie naar Duitsland is onder meer ingegeven door de lange en dure transportkosten uit Azië sinds de coronacrisis. Via de nieuwe fabriek kan C&A ook sneller inspelen op de vraag van consumenten en winkels zo beter bevoorraden, heet het verder. Daarnaast past het terughalen van productie in de duurzaamheidsstrategie van de winkelketen. De productiekosten worden daarbij in Duitsland laag gehouden door de inzet van nieuwe technologie, zegt zij.

Boer wijst erop dat de eigen productie van spijkerbroeken nog maar bescheiden is en voorlopig maar een percentage van 3% van de totale jeansverkoop van C&A uitmaakt. C&A wijst er tevens op dat het concern op zoek is naar nieuwe logistieke bevoorradingsketens, wat wel eens slecht nieuws kan zijn voor de containerrederijen waar het doorgaans gebruik van maakt.

Hugo Boss

Voor de jaarwisseling maakte kledingmerk Hugo Boss bekend dat het productie terughaalt uit Azië. Daarbij wordt gekeken naar Turkije. Het bedrijf maakt al 20% van de mode-artikelen in Europa (Polen, Duitsland en  Italië).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding