In de prognose wordt een bandbreedte van 4 tot 6% aangehouden voor het binnenlands pakketvervoer en 5 tot 7% binnen het internationaal segment. Verder wordt voor de zeven grote internationale spelers in de pakketmarkt (UPS, DHL, Fedex TNT, DPD, Geodis, GLS en Amazon) een verdubbeling van de omzet verwacht de komende vijf jaar.

‘Die groei heeft natuurlijk in belangrijke mate te maken met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen’, aldus onderzoeker Carlo Peters van Buck Consultants.

Amazon

Uit de monitor blijkt dat Amazon als nieuwkomer in het pakketvervoer een steeds grotere impact heeft op de Europese pakketmarkt. Zo is de Amerikaanse webwinkel in het Verenigd Koninkrijk met een marktaandeel van 15% in korte tijd de nummer 2 geworden.

Behalve het snelgroeiende Amazon en de grote internationale koeriers bestaat de Europese pakketmarkt uit een aantal ‘national heroes’, vaak postbedrijven met hoge marktaandelen in hun thuismarkten. Zo heeft La Poste in Frankrijk 48% van de markt in handen en is Royal Mail met een marktaandeel van 34% nog steeds dominant in het VK.

Nederland kent eenzelfde marktverdeling. Zo is PostNL met een marktaandeel van meer dan 50% nog steeds marktleider op afstand gevolgd door DHL, DPD, Fedex TNT en GLS. Nieuwe spelers zoals Budbee en Red je Pakketje hebben nog maar een klein marktaandeel in Nederland, aldus Buck.

Besparingen

Volgens BCI kunnen grote zakelijke pakketverzenders wél wat doen om de nieuwe ‘prijsexplosies gedeeltelijk te ontkomen en de pakketkosten enigszins in de hand te houden. Zo dienen bedrijven meer kritisch zijn bij de inkoop en bepalen wat de werkelijke gewenste leversnelheid is.

‘Is een ‘next day guaranteed’ of een ‘pre-8 uur ‘s ochtends’- service echt nodig, of volstaat een ‘Standaard 24-48 uur’ levertijd van de pakketten?’  Een service met een (zeer) korte levertijd kan vergeleken met een ‘standaard’ dienstverlening een factor 3 tot 6 duurder uitpakken, aldus Buck. De consultant raadt partijen ook aan om de opzet van het eigen distributienetwerk te heroverwegen en zorg voor aanwezigheid in een lokale markt. Ook daar zijn ‘aanzienlijke besparingen’ te realiseren van 25% op de vrachtkosten, aldus de onderzoekers.

‘Multi-carrierstrategie’

Zij wijzen er verder op dat het selecteren van één wereldwijde pakketvervoerder weliswaar vaak de gemakkelijkste manier is om invulling te geven aan een pan-Europese oplossing, maar dat afhankelijk van volumes, profielen en vereisten bedrijven de kosten kunnen verlagen en vaak de service kunnen verhogen, door gebruik te maken van een ‘multi-carrierstrategie’. Ook het gebruik van grote nationale partijen kan veel voordeel opleveren. ‘Dergelijke modellen zijn complexer om te beheren, maar kunnen de pakketvracht-facturen wél aanzienlijk verlagen.’

Ladingaanbieders kunnen verder via slimmer inkopen en betere onderhandelen kosten besparen. ‘Belangrijke vraag vooraf is of er getenderd moet worden of alleen onderhandeld met de bestaande pakketvervoerders. Daarbij is een goed onderzoek van de diverse prijsmodellen van groot belang. ‘Incomplete basisdata of verkeerde aannames leiden maar al te vaak tot het kiezen van de verkeerde vervoerder met als resultaat onnodig hoge vrachtfacturen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement