Meer overnames dan ooit door koopwoede logistiekreuzen

Hausse

2021 gaat de boeken in als recordjaar voor overnames in de logistiek. Adviesbureau PwC telde wereldwijd 322 overnames groter dan 50 miljoen dollar. 47 bedrijven wisselden voor meer dan een miljard dollar van eigenaar.

Dat blijkt uit de Transport & Logistics Barometer van PricewaterhouseCoopers (PwC) over 2021. De totale waarde van deze transacties bedroeg 219,1 miljard dollar. In 2020 was dat nog 99,8 miljard. In 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, gaven investeerders 142,7 miljard dollar uit aan overnames en fusies. Strategische investeerders waren vorig jaar goed voor 44% van alle deals. In 2020 was dat nog 39%. Samen waren zij goed voor 51% van de totale overnamewaarde (2020: 39%).

Integratie

Volgens de auteurs van het rapport draagt vooral de koopwoede bij de allergrootste logistiekbedrijven bij aan de overnamegolf. PwC noemt de Deense logistiekreus DSV en de rederijen Maersk, MSC en CMA CGM als voorbeelden. ‘Zij werken aan integratie in de logistieke keten’, schrijven de auteurs. Zij proberen met investeringen in digitalisering en infrastructuur grip te krijgen op verstoringen in de wereldwijde supplychains. Die trend zal zich ook in 2022 voortzetten, zo verwacht PwC. ‘We verwachten ook op het gebied van verduurzaming meer investeringen.’

Met 170 overnames en fusies zagen de logistiek en het wegtransport de meeste deals. De grootste overname was die van het bezorgplatform Wolt. De Amerikaanse maaltijdbezorger Doordash betaalde ruim 8,1 miljard dollar voor het Finse techbedrijf. Op de tweede plek staat de overname van Bolloré door MSC (6,4 miljard dollar) en de aankoop van Global Integrated Logistics door DSV (4,1 miljard dollar).

Expediteurs

De scheepvaartsector was goed voor 59 transacties, waarbij vooral haveninfrastructuur in trek was bij kopers. Naast investeringen in de lijnvaart en haventerminals, steken de grote rederijen ook meer geld in expediteurs. Zij willen zo directe toegang krijgen tot verladers. Marktpartijen proberen hun businessmodel weerbaarder te maken door ook overnames te doen buiten hun corebusiness, stelt PwC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Meer overnames dan ooit door koopwoede logistiekreuzen | NT

Meer overnames dan ooit door koopwoede logistiekreuzen

Hausse

2021 gaat de boeken in als recordjaar voor overnames in de logistiek. Adviesbureau PwC telde wereldwijd 322 overnames groter dan 50 miljoen dollar. 47 bedrijven wisselden voor meer dan een miljard dollar van eigenaar.

Dat blijkt uit de Transport & Logistics Barometer van PricewaterhouseCoopers (PwC) over 2021. De totale waarde van deze transacties bedroeg 219,1 miljard dollar. In 2020 was dat nog 99,8 miljard. In 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, gaven investeerders 142,7 miljard dollar uit aan overnames en fusies. Strategische investeerders waren vorig jaar goed voor 44% van alle deals. In 2020 was dat nog 39%. Samen waren zij goed voor 51% van de totale overnamewaarde (2020: 39%).

Integratie

Volgens de auteurs van het rapport draagt vooral de koopwoede bij de allergrootste logistiekbedrijven bij aan de overnamegolf. PwC noemt de Deense logistiekreus DSV en de rederijen Maersk, MSC en CMA CGM als voorbeelden. ‘Zij werken aan integratie in de logistieke keten’, schrijven de auteurs. Zij proberen met investeringen in digitalisering en infrastructuur grip te krijgen op verstoringen in de wereldwijde supplychains. Die trend zal zich ook in 2022 voortzetten, zo verwacht PwC. ‘We verwachten ook op het gebied van verduurzaming meer investeringen.’

Met 170 overnames en fusies zagen de logistiek en het wegtransport de meeste deals. De grootste overname was die van het bezorgplatform Wolt. De Amerikaanse maaltijdbezorger Doordash betaalde ruim 8,1 miljard dollar voor het Finse techbedrijf. Op de tweede plek staat de overname van Bolloré door MSC (6,4 miljard dollar) en de aankoop van Global Integrated Logistics door DSV (4,1 miljard dollar).

Expediteurs

De scheepvaartsector was goed voor 59 transacties, waarbij vooral haveninfrastructuur in trek was bij kopers. Naast investeringen in de lijnvaart en haventerminals, steken de grote rederijen ook meer geld in expediteurs. Zij willen zo directe toegang krijgen tot verladers. Marktpartijen proberen hun businessmodel weerbaarder te maken door ook overnames te doen buiten hun corebusiness, stelt PwC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement