Volgens de huidige consultant in acquisities is een verkoop van Schenker nog de enige denkbare grote deal in de mondiale expeditie. Hij wijst er tevens op dat de huidige logistieke dochter van DB in een meer privaat-economische omgeving naar ‘oude glorietijden’ kan terugkeren.

Doll verwacht in het kader van een overname ook veel van de Duitse regering, waarin vooral de liberale coalitie-partij FDP een grote voorstander is van verkoop van Schenker om zo de schuldenberg bij DB af te bouwen. Daarbij is de nieuwe verkeersminister, die direct verantwoordelijk is voor de Deutsche Bahn,  een FDP’er. Doll waarschuwt er daarbij wel voor dat bij zo’n grote overname ook ladingpakketten bij Schenker zullen verdwijnen ‘omdat niet iedere verlader alles bij een dienstverlener wil hebben’.

DSV en beleggers

Vorig jaar meldde het Deense DSV zich al in Berlijn om Schenker over te nemen. Deze week berichtte het Duitse zakenblad Handelsblatt dat er ook andere kapers op de kust zijn en de belangstelling voor Schenker vooral bij beleggers groot is.  Zo zouden de participatiemaatschappijen CVC und Carlyle al hun krachten hebben gebundeld voor een gezamenlijke bod en al adviseurs hebben ingehuurd, aldus de krant.

De investeerders Bain en Advent zouden hetzelfde van plan zijn, terwijl Blackstone nog op zoek zou zijn naar een partner om de miljarden die een acquisitie van Schenker vergt bijeen te krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement