Daarbij worden op de route Ningbo-Rotterdam prijzen aangeboden van 7.000 dollar per feu, aldus bronnen tegenover de Duitse zakenkrant Handelblatt. De huidige spotprijzen op dat vaargebied liggen rond de 14.000 dollar.

Marktpositie

De plannen voor AGL werden deze week door Amazon Duitsland bevestigd tegenover de Duitse zakenkrant en laten vooral de kleinere en middelgrote expediteurs schrikken. Het gaat bij de nieuwe diensten van Amazon om specifiek luchtvrachtexpeditie, FCL- en LCL-diensten en expreszeevracht. In die markten wil Amazon binnen de Europese expeditie een marktpositie verwerven, nadat de Amerikaanse webwinkel eerder al een deel van de regie in het pakketvervoer naar zich toe heeft getrokken.

AGL biedt Europese importeurs het gemak om het intercontinentaal vrachtvervoer, vaak in zeecontainers, zelf in te kopen op de website van Amazon. Daarbij is Duitsland, veruit de grootste markt voor Amazon in Europa, gekozen om de spits af te bijten.
Analisten laten in reactie weten dat het een ‘logische strategisch stap’ is dat de grote Amerikaanse onlinewinkel zijn activiteiten uitbreidt richting de expeditiemarkt.

Doel daarbij is om haar klanten op de marktplaats Amazon alle logistieke diensten aan te bieden en niet langer afhankelijk te zijn van derden zoals externe expediteurs en koeriers voor de aanvoer van de goederen naar de regionale dc’s van Amazon. Daarbij kan Amazon het zich veroorloven om stuntprijzen aan te bieden, aldus de deskundigen. De webwinkel is momenteel alleen geïnteresseerd om omzet te genereren in de transportmarkt. De winst komt later of wordt door Amazon elders in het mondiale netwerk gemaakt, heet het.

Amazon Air

Het e-commercebedrijf uit Seattle is al enige tijd bezig om een eigen logistiek netwerk in de wereld op te bouwen. Het is al een NVOCC, schaft zelf zeecontainers aan en chartert containerschepen. Met Amazon Air heeft het al een eigen vrachtvloot opgebouwd, waarbij de vliegoperatie zelf wordt overgelaten aan luchtvaartmaatschappijen als Atlas Air. Via het ‘freight-partner’ programma bindt Amazon daarnaast steeds meer onderaannemers in het transport aan zich zonder zelf te behoeven te investeren in eigen transportmiddelen. Dat houdt de kosten laag. Zo rukt Amazon langzaam ook op in de ‘last mile’-besteldiensten.

De timing van de eigen expeditiedienst in Europa komt daarbij niet uit de lucht vallen. Al sinds het begin van de coronapandemie regent het klachten bij de Europese importeurs over de hoge vrachttarieven die ook expediteurs in rekening brengen voor het transport uit Azië en die vaak ten koste gaan van de eigen winstmarge. Die tarieven, vooral in de zeevracht worden door Amazon ‘massaal onderboden’, stelt een bron tegen het Handelsblatt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement