Shanghai is maandag begonnen aan een stapsgewijze lockdown vanwege een nieuwe uitbraak van corona. De maatregel geldt eerst vier hele dagen in het oostelijke deel van de stad met 26 miljoen inwoners, daarna gaat het westelijke deel tot in de vroege ochtend van 5 april in lockdown. Inmiddels zijn ook enkele stadsdelen in het westen van de stad twee dagen eerder dan gepland afgesloten.

Door de lockdowns moet het voor de inwoners van de twee stadsdelen niet mogelijk zijn om elkaar te besmetten met het coronavirus. Het openbaar vervoer ligt stil, bruggen en tunnels zijn gesloten, de mensen werken vanuit huis. De maatregel, de strengste tot nu toe voor Shanghai, gaat gepaard met massale testcampagnes.

Ondanks een fors aantal infecties in Shanghai was de Chinese overheid eerst terughoudend bij het invoeren van een lockdown in de grootste stad van China. Maandag werd er een recordaantal van 3500 nieuwe besmettingen geregistreerd, wat op dinsdag alweer werd verbroken met meer dan 4400 nieuwe gevallen.

Tientallen miljoenen mensen in andere delen van het land moesten eerder dit jaar al in lockdown. In Shanghai had men zich tot nu toe beperkt tot het overstappen op digitaal onderwijs op de basis- en middelbare scholen. Wu Fan, lid van het COVID-team in Shanghai, liet aan persbureau Reuters weten dat bij het grootschalige testen nu zoveel infecties in de stad zijn ontdekt, dat strengere maatregelen onontkoombaar waren geworden. Ze tekende daarbij meteen aan dat de lockdown niet te lang kan duren vanwege de belangrijke rol die de stad speelt voor de wereldeconomie.

Vrachtwagenritten

De invoering van de lockdowns in Shanghai heeft volgens Reuters voor chaos gezorgd in de Chinese miljoenenstad. Zo waren supermarkten volgens het persbureau binnen de kortste keren uitverkocht en daalden de prijzen van grondstoffen als olie en koper, uit angst dat meer beperkingen voor de economie de vraag in China zouden schaden. Een vat Amerikaanse olie werd op maandag 3,9% goedkoper.

Door de stapsgewijze manier waarop verschillende zones in lockdown gaan, zal het volgens logistiek dienstverlener Shypple voor vrachtwagens niet mogelijk zijn om vracht tussen de twee zones te vervoeren. Hierdoor zal het in- en uitladen van vracht met de vrachtwagen volgens het bedrijf ingewikkelder zijn. Volgens rederij Maersk kunnen er 30% minder vrachtwagenritten gereden worden van en naar Shanghai vanwege de afsluiting van de verschillende stadsdelen.

Daarnaast geeft Shypple aan te verwachten dat er vluchten van en naar de stad geannuleerd zullen gaan worden. Shanghai Pudong Airport, het belangrijkste vliegveld voor vrachtvervoer in de stad, ligt in het afgesloten stadsdeel. Vrachtvervoerders kunnen de wegen naar het vliegveld tijdens de lockdown niet gebruiken, zo meldt FreightWaves. Volgens de Amerikaanse nieuwswebsite is de capaciteit op de vliegvelden op dit moment bovendien heel beperkt. Expediteur Dimerco liet op maandag weten dat vrachtvervoerders als Cargolux al vluchten naar het vliegveld hebben geannuleerd.

Volgens Reuters blijven de havens in de stad open. Dimerco laat weten dat de impact op de havens nog niet al te groot is. Wel meldt het bedrijf dat personeel op de terminals thuis blijft vanwege de lockdowns, waardoor er vertragingen kunnen ontstaan. Ook is er veel onzekerheid over de mogelijkheden om vracht met vrachtwagens van en naar de havens te vervoeren.

Productie

Thomas Cronen van logistiek dienstverlener Fibs Logistics laat aan  The Loadstar weten dat het ‘bijna onmogelijk’ is om bij Shanghai Pudong Airport en de containerterminals Yangshan en Waigaoqiao te komen. Ook vertelt hij aan de Britse nieuwswebsite dat het ‘heel waarschijnlijk is’ dat er in de havens sprake is van een personeelstekort, wat weer congestie veroorzaakt. Rederij Maersk meldt daarnaast dat alle magazijnen in Shanghai tot 1 april gesloten zijn. Volgens dataleverancier VesselsValue wachten er op dit moment meer dan driehonderd schepen in de haven van Shanghai.

De Chinese regering heeft bedrijven in Shanghai gevraagd om te sluiten tenzij ze openbare diensten of voedsel leverden. Bedrijven die gebruik maken van zogeheten ‘closed loop’-systemen, ofwel systemen die zichzelf automatisch aanpassen, kunnen wel doorgaan met hun productie. De fabriek van Volkswagen in de stad, die gelegen is in het stadsdeel dat pas later afgesloten wordt, zegt tegen Reuters dat de productie in de stad niet is gestaakt.

Tesla wil zijn autofabriek in Shanghai wel voor ten minste een dag stilleggen. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Reuters zegt dat het gaat om vier dagen. De fabriek is gelegen in het stadsdeel Pudong.

De grote fabriek in Shanghai is van cru­ciaal belang voor het Amerikaanse bedrijf omdat er enorme hoeveelheden elektrische auto’s worden gemaakt. Zo werden er in februari 56.515 voertuigen gebouwd. Eerder deze maand zette Tesla zijn productie ook al voor twee dagen stop. Op woensdag meldde Reuters dat ook enkele andere belangrijke leveranciers van autocomponenten hun fabrieken hebben gesloten.

Economie

Pudong is de plek in China waar de financiële wijk en veel bedrijventerreinen zich bevinden. Het zero-covid-beleid van het land en de strenge lockdowns lijken steeds meer effect te hebben op de staat van de economie. In Shanghai daalde de beurs op maandag met 0,2%. Begin deze maand verwachtte China voor 2022 een groei van het Bruto Binnenlands Product van ongeveer 5,5%, nadat het BNP vorig jaar nog groeide met 8,1%.

Andere steden China nog niet hersteld

In Shenzhen zijn fabrieken en het openbaar vervoer na een lockdown van ongeveer een week weer geleidelijk geopend. Als eerste konden op vrijdag 18 maart in vijf districten in de stad de fabrieken weer geopend worden. Foxconn, een belangrijke toeleverancier van Apple, heeft zijn activiteiten in Shenzhen stilgelegd op maandag 13 maart maar op woensdag 15 maart kreeg het bedrijf toestemming om de operaties in Shenzhen weer gedeeltelijk te hervatten, zo meldde persbureau Bloomberg. Op maandag 21 maart konden de meeste bedrijven en fabrieken in de stad weer open. The Loadstar meldde op 24 maart echter dat het vrachtverkeer in de stad nog steeds moeizaam verloopt. Bovendien kampte men volgens hen in de stad met een gebrek aan personeel bij containerterminals.

Maersk liet afgelopen maandag weten dat vervoer per vrachtwagen tussen Hong Kong en het vaste land niet mogelijk is, waardoor binnenvaart gebruikt wordt als alternatief. Als gevolg daarvan wordt er pas luchtvrachtruimte gereserveerd wanneer de vracht in het magazijn in Hong Kong is aangekomen, waardoor het vrachtvervoer per vliegtuig langer op zich laat wachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement