Vanaf 11 april worden nieuwe sancties tegen Rusland van kracht in de VS en Europa, waarbij het voor westerse bedrijven met Russische meerderheidsaandeelhouder bijna onmogelijk wordt om nog zaken te blijven doen. Het voortbestaan van Gefco inclusief de 11.500 banen staat niet alleen op het spel, maar ook dat van de mondiale autologistiek van de grootste klant en minderheidsaandeelhouder Stellantis (25%). Daarnaast zijn ook andere automerken, zoals Toyota en Ford, klant bij Gefco. Ook daar dreigt de logistiek te gaan haperen als er niet snel een oplossing wordt gevonden voor Gefco en de Russen niet worden uitgekocht.

Terugkopen

De Franse autogroep, toen nog PSA geheten, verkocht ruim 10 jaar geleden het meerderheidsbelang voor 800 miljoen euro aan het Russisch staatsbedrijf en wil dat belang nu zo snel mogelijk weer terugkopen, melden ze. Stellantis en Gefco hopen die deal met de Russen nog deze week af te ronden, ruimschoots voor de deadline van 11 april. Daarbij noemt de Franse logistiek dienstverlener het tegenover de Britse logistieke website The Loadstar een ‘moedige stap om het voortbestaan van Gefco garanderen’.

Franse verkiezingen

Gefco wil verder niet ingaan over een mogelijk doorverkoop van de aandelen aan CMA CGM. Ook de Franse rederij zwijgt op vragen van de persbureaus Reuters en AFP over een mogelijke acquisitie van Gefco.

Het zou vooral de Franse regering zijn die de druk opvoert om Gefco weer geheel in Franse handen te krijgen en te koppelen aan een sterke financiële partij. Er zijn op 10 april presidentsverkiezingen in Frankrijk en voor president Macron zou het goed uitkomen als voor die dag een deal kan worden bekendgemaakt waardoor de werkgelegenheid bij de grote Franse logistiek dienstverlener wordt veiliggesteld.

Oorlogskas

CMA CGM zou daarbij de kapitaalkrachtige partij kunnen zijn die Parijs voor ogen heeft. De rederij uit Marseille beschikt door de miljardenwinsten in de containervaart van de laatste twee jaar over een rijkgevulde oorlogskas en is al enige tijd bezig zich via acquisities strategische marktposities te verwerven in de mondiale logistiek.

Ceva Logistics

De rederij kocht enkele jaren geleden al het Nederlandse-Amerikaanse Ceva Logistics, dat ook sterk leunt op contractlogistiek voor de auto-industrie. Een verdere uitbouw van die expertise zou dan ook strategisch een meerwaarde opleveren voor CMA CGM. Daarnaast wil de rederij zijn vleugels verder uitslaan in de logistiek, Zo investeert het in een eigen vrachtvliegtuigen en airline en heeft het recent de noodzakelijke vergunningen gekregen om vrachtvluchten te openen tussen Europa en de VS.

Andere kandidaten

Overigens worden in het kader van een mogelijke acquisitie van Gefco door een derde partij ook nog andere potentiële kopers genoemd. Het gaat daarbij om de Franse automotive-specialist CAT (Renault) en wegvervoerder (tankvervoer) Charles André.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement