Blijkens berichten in de Franse media heeft de rederij slechts een half miljard euro betaald voor Gefco, dat vorig jaar goed was voor een omzet van 4,2 miljard euro. Ruim tien jaar geleden betaalden de Russen nog voor driekwart van de aandelen in het bedrijf al de lieve som van 800 miljoen euro aan het Franse autoconcern PSA, de voormalige eigenaar van Gefco.

Omzet 15 miljard euro

De beoogde integratie van Gefco in Ceva Logistics, de expeditiedochter van CMA CGM, levert de Franse rederij intussen een logistiek dienstverlener op met een jaarlijkse omzet van rond de 15 miljard dollar. Daarvan komt straks een vijfde uit de Europese logistiek.

Het fusiebedrijf positioneert zich daarmee op plaats 3 in Europese logistiek top 100 vlak voor XPO (2,8 miljard euro). Alleen DHL en Kuehne + Nagel moet Ceva Logistics nog voor laten gaan.

TNT Logistics

Overigens zit er ook een Nederlands tintje aan het tot stand komen van de nieuwe grootmacht in de autologistiek. Zo is Ceva Logistics in het verleden ontstaan uit de overname van onder meer het Nederlandse TNT Logistics.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement