Het liveblog is gesloten.

16:48: De bezoekers en exposanten sluiten in grote getale aan voor de borrel! 

16:35: Boodschap aan de verladers: ‘Maak de overstap naar het schonere spoorgoederenvervoer.’ 

‘We hebben te maken met vergunningen en bouwtrajecten. Maar we hebben intensief contact met DB Netz’, aldus Voppen over de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland. Hij is ook een voorstander van de noordtak. ‘Als je kijkt naar de groei van het spoorgoederenvervoer, kunnen we dat alleen aan als we de kwaliteit op een hoger niveau krijgen en durven te investeren in een betere verbinding.’

Wat wil Voppen de komende tijd bereiken? ‘De kwaliteit in de haven willen we weer echt op het goede niveau krijgen. Dat we echt weer de kwaliteit kunnen bieden die we beloven. We willen dat als verladers duurzamer willen werken en echt die stap willen zetten, dat wij dan het vertrouwen kunnen bieden. Het probleem ligt bij de infrastructuur. Wat zal helpen is als we een Europese dienstregeling hebben. Als we alles soepel over alle landen kunnen plannen, zou dat een enorme stap in de goede richting zijn. Landen moeten daarvoor een beetje soevereiniteit opgeven. Dat is een politiek vraagstuk waar wij als ProRail echt op drukken om dat voor elkaar te krijgen,

En de omvorming tot zbo? ‘Het gaat niks betekenen voor de logistieke sector. De omvorming tot een zbo is een politiek besluit. Maar ik wil eraan werken dat het de werking van het goederenvervoer niet verstoort.’

16:29: ‘Als we echt een modal shift willen moeten we wel investeren. Dat betekent ook allemaal investeringen op emplacementen. Er rijden bijvoorbeeld een paar 740 meter treinen. Maar veel emplacementen zijn er nog niet klaar voor. Je moet daar heel veel in investeren om overal 740 meter treinen te laten rijden. Dat geld moet ergens vandaan komen en we moeten daar allemaal in willen investeren. Wanneer gaan die 740 treinen er komen?, vraagt Pals. ‘Ik ben voorzichtig met jaartallen’, reageert Voppen hierop.

16:26: ‘Het is echt niet wat wij willen. Dat moet beter’, vertelt Voppen over de problemen op de havenspoorlijn. ‘We kijken met het goederenvervoer samen naar welke wissels, welke overwegen we het eerste aanpakken. We voeren stapje voor stapje verbeteringen door.’

Bart Pals spreekt met Voppen over Kijfhoek. ‘We zijn ontzettend blij dat we die heuvel gaan vernieuwen en we denken dat we op de goede weg zijn. Als we een bottleneck uit de logistieke keten kunnen halen, vinden we dat bij ProRail heel fijn.’

16:15: Inmiddels is het tijd voor het laatste interview op de Mainstage.  Ceo John Voppen van ProRail vertelt hoe hij het spoor aantrekkelijker wil maken en de concurrentie met het wegvervoer aan wil gaan.

16:13: ‘We zijn live met Nextlogic’ vertelt Van Doorn enthousiast. Dit systeem biedt een integrale planning voor de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven. ‘Planners die hun hele leven lang op een manier hebben gewerkt, hebben nu een computer die zegt, dit moet gebeuren. De reacties zijn wisselend. Er zitten groeipijnen in. Maar in grote lijnen is de feedback positief. Het systeem doet het het beste als je 70 tot 80% van je volume hierin hebt zitten. Wij zitten nu op 45%’, aldus Van Doorn.

De andere havens volgen het proces met interesse.

16:03: Zowel Van Doorn als Beaujean vinden dat de havens het goed hebben gedaan in de crisistijd.  Maar de terminals lopen langzaam vol. En ook de inland terminals beginnen vol te lopen. Magazijnen zitten heel vol’, vertelt Beaujean hierover.

De jaarcijfers van de haven van Antwerpen op het gebied van containers waren niet goed. ‘We zien een 13% daling maar er is ook veel transhipment weggetrokken door andere havens. Het is  echter wel een indicatie dat je aan je systeemlimieten zit en dat we naar oplossingen moeten gaan kijken’, aldus Beaujean.

15:56: Wat is de rol van de haven van Rotterdam in de containerlogistiek? ‘Noord-West Europa is onlosmakelijk verbonden met Rotterdam qua containerlogistiek. We hebben een goede ligging en investeren in de infrastructuur en digitaal. De verwachting is dat wat er ook gebeurt, de volumes blijven groeien’, aldus Van Doorn.

Antwerpen krijgt dezelfde vraag. ‘Het is heel belangrijk dat grote schepen naar onze haven gaan blijven komen. We zijn bovendien bezig met het verhogen van de capaciteit met 50%. Er komt 7,5 miljoen teu bij. Naast de huidige capaciteit van 15 miljoen’, aldus Beaujean.

‘De andere havens zijn het grootste op het gebied van deepsea. Wij zijn gefocust op de shortsea. Daar zien wij veel toegevoegde waarde. Hiernaast hebben we een goede aansluiting voor de binnenvaart en het spoor’, is het antwoord van Baladien op de vraag.

15:50: In het kennispaviljoen gaat straks alweer de laatste sessie van start. Matthijs van Doorn van de haven van Rotterdam, Jayand Baladien van de haven van Moerdijk en Philippe Beaujean van de haven van Antwerpen spreken onder leiding van redacteur Rob Mackor over containerlogistiek in de havens.

15:42: Intussen zijn veel partijen bezig elkaar beter te leren kennen onder het genot van een hapje en/of een drankje.

15:37: Wat zien jullie nu als grootste uitdaging voor Zuidnatie? De schaarste aan plaats in combinatie met de hoge volumes die er in de markt zijn. Wij denken dat dat nog wel een tijdje zal blijven duren’, aldus Feys.

15:34: Zuidnatie werkt erg breed. ‘Voor ons is het een goede zet dat wij op verschillende vlakken en in verschillende commodities actief zijn. Als het bij de één niet goed gaat, kan de ander dat opvangen.’

15:30: ‘We hebben steeds meer op eigen assets ingezet. We zetten ons in op meerdere modaliteiten.’, vertelt Feys. Op de vraag of ze nog genoeg personeel voor de vrachtwagens vindt zegt ze: ze rijden nog, maar het is wel moeilijk om de geschikte personen te vinden. We moeten ons zo aantrekkelijk mogelijk als werkgever verkopen. We kijken nog niet over de grenzen. We proberen eigen chauffeurs binnen de eigen landsgrenzen te vinden. Mede omdat de wetgeving voor buitenlandse chauffeurs veranderd is.’

En dan over het spoor. is het spoor wel het meest economisch? ‘Vandaag de dag niet altijd. Het is niet altijd makkelijk om klanten te overtuigen via het spoor te werken omdat het niet altijd een even optimale werking heeft. De samenwerking met spooroperatoren loopt niet altijd even soepel. Zij hebben ook personeelstekorten en daar moeten wij de gevolgen van dragen.’

15:10: Ook de workshops worden druk bezocht! En in de tussentijd gaat Flows op de Mainstage in gesprek met Stephanie Feys van Zuidnatie.

15:07: Hoe is Vlot nu tot die 70% gekomen? ‘Dat komt vanuit je hart. We moeten het model dat we de afgelopen 70 jaar hebben gebruikt niet willen laten overerven aan onze kinderen en kleinkinderen.’

15:02: ‘Ik denk dat we allemaal in een transitiefase zitten. Maar het mooie vindt ik dat je in zo’n transitie dingen tegen komt waar je geen rekening mee had gehouden. Maar dat bedrijven ook denken, als het niet linksom kan, dan gaat het rechtsom. We moeten meer van dat soort bedrijven hebben. Kijk bij anderen hoe ze het doen en neem de goede dingen daarvan over’, stelt Banning.

Vlot: ‘Wij zijn compleet zelfvoorzienend. We staan op het punt om de energiemarkt op te gaan.’

14: 55: Klein: ‘Er komt een moment dat er een stukje intrinsieke motivatie is om het anders te gaan doen. Het is best een gekke twee jaar geweest. Je bent met elkaar een heleboel ballen in de lucht aan het houden. Wanneer is dan het juiste moment om iets aan duurzaamheid te gaan doen? Voor ons is dat moment er nu. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor andere bedrijven op een ander moment komt.’

14:50:  TSN Groen houdt zich bezig met consumentenlogistiek en alle services die daarbij horen. Dus ook echt met de last mile delivery. ‘Er zijn meubels nodig. We moeten leven. Maar wat we doen moeten we verantwoord doen. 70% van onze vloot is nu elektrisch’, aldus Vlot.

‘Snelheid, een innovatief karakter en de mensenkant, dat de medewerker op handen wordt gedragen, was voor ons genoeg om te zeggen, we gaan het proberen met TSN groen’, zegt Klein over de samenwerking met het bedrijf. Leen Bakker en Kwantum gebruiken de diensten van TSN Groen voor 50% van hun last mile transport.

14:41: ‘Wat ik zo leuk vindt aan de sessie van vandaag is dat we een verlader aan tafel hebben zitten. De kracht van vernieuwing zit hem in de samenwerking’, zegt Bart Banning.

14:40: In de volgende sessie op het kennispaviljoen spreken Bart Banning van ABN AMRO, Debbie Klein van Leen Bakker en Kwantum, Andries Vlot van TSN Groen en Dirk van der Lee van Lean & Green over de duurzame logistieke keten. De sprekers zitten er klaar voor!

14:25: Het is ook druk bij het kennispaviljoen.  Vier sprekers hebben het met elkaar over digitalisering. ‘Als alles transparant is, loop je het risico op allerlei criminele interventies. Wat doen we tegen hacken?, is een vraag vanuit de zaal.  ‘Dat is een terechte vraag. De balans moet je continue afwegen.’ zegt Bart van Riesen van Poort 8

Met welke leverancier van software ga je in zee? Dat moet je heel goed checken. Er moet worden gekeken naar waar certificering aan moet voldoen’, licht Francoise van den Broek van Topsector Logistiek toe. ‘Het begint ook met jezelf. Hoe veilig ga jij met gegevens om op je werk? Hoeveel gegevens liggen er nog op je bureau? Daar is nog een hele wereld te winnen’, zegt Rianne Groffen van Yellowstar

14:15: ‘De goede bevaarbaarheid van de waterwegen vindt ik enorm belangrijk. We hebben gezegd dat er echt gewerkt moet worden aan de goede bevaarbaarheid, zodat je niet meer in de situatie terecht komt dat er te veel of te weinig water is. We zijn heel actief in gesprek met een Europese investeringsbank. Ze zijn serieus bezig om met ons een tailor-made product aan te bieden voor de hele binnenvaart voor duurzaam vervoer’, legt Mes uit.

14:09: ‘We willen digitale vrachtcertificaten hebben. Die worden binnenkort geïntroduceerd. Er zijn digitale bedrijven die daar echt op willen springen. Omdat je heel makkelijk kunt zien wat vracht A en wat vracht B is. Het begint nu allemaal wel in een stroomversnelling te komen’, vertelt Mes.

14:06: Waar gaat het nu naartoe met de brandstof?, vraagt Quist. ‘Europa stelt de doelen voor. Je moet duidelijk hebben waar de investeringen op welk moment naartoe moeten gaan. Daar hebben we een duidelijk tijdspad voor. We willen mensen die innoveren prikkelen om tot duurzame oplossingen te komen.’

13:59: Men is uitgebreid met elkaar in gesprek!

13:55: Wat kan de Europese Commissie doen om verladers te stimuleren om meer te denken aan de modal shift? ‘We zitten in een situatie waarin we serieus spreken van sancties op olie in Rusland. Hoe je het went of keert, het wordt steeds belangrijker om zuiniger met je energie om te gaan.’

13: 50: Daniël Mes van de Europese Commissie wordt geïnterviewd door hoofdredacteur van Schuttevaer René Quist.

13: 42: Hoe kijk jij ernaar dat rederijen op de stoel van de expediteur gaan zitten? ‘Zij dringen steeds verder de keten in. En dan is het des te belangrijker dat wij aan onze klanten bewijzen dat wij dat beter beheersen. Als wij dat blijven bewijzen, durf ik best de concurrentie aan te gaan. Ik hoop wel dat de Europese Unie besluit tot een gelijk speelveld’, zo reageert Vat op deze vraag.

Versleijen spreekt met Vat over de krapte op de markt. ‘Het is een zorg dat er krapte is in de luchtvaart, op zee en vergeet ook de weg niet. We zijn er sterk mee bezig om meer transporteurs aan ons te binden. We moeten zoeken naar een juiste mix tussen wat wij inkopen en wat wij zelf regelen.’

13:37: Hoe staat Neele-Vat logistics tegenover duurzaamheid?, vraagt Versleijen zich af. ‘Er moeten een aantal dingen tegelijk gebeuren. Als we kijken naar transportstromen, wat kan er intermodaal. We hebben binnen Europa shortsea en een trein naar Italië. Je wil kijken naar wat mogelijk is. Laten we verschillende dingen testen. Daar kan de overheid een rol in spelen.’

13:33: Neele-Vat logistics is druk bezig met overnames. Maar wat als er interesse is om Neele-Vat Logistics over te nemen? ‘Daar sta ik afwijzend tegenover We hebben het al goed.’

13:28: ‘Onze omzetgroei is fors geweest. Dat komt door een aantal factoren. We hebben nieuwe overnames gedaan. En dan zijn er nog de containerprijzen. Maar ook als bedrijf zijn wij gaan groeien’  aldus Vat.

13:24: Wat is jouw verwachting wat betreft de zeevrachttarieven? ‘Er is wat lucht uitgegaan, maar mijn verwachting is dat de tarieven toch weer wat omhoog zullen gaan. Als je kijkt naar wat er stilstaat in Shanghai, dat is natuurlijk ongehoord’, vertelt Vat.

13:22: ‘Er zijn veel meer dingen op ons pad gekomen dan we met kerst hadden verwacht. Wat betreft Oekraïne waren de transporten naar Rusland één van onze grootste dilemma’s. Wij hebben toch besloten daarmee te stoppen, hoe moeilijk dat ook is’, vertelt Vat over de oorlog in Oekraïne.

13:20: Cuno Vat van Neele-Vat Logistics spreekt met journalist john Versleijen.

13:05: Waar gaan de komende tien jaar de grootste slagen gemaakt worden? ‘Dat gaat wel komen uit alternatieve brandstoffen. We moeten altijd breder kijken naar alleen waterstof. We moeten een balans zien te vinden tussen de verschillende brandstoffen.’

13:02: Wat doet FrieslandCampina nog meer om het wegvervoer duurzaam te maken? We hebben ook gedraaid met LNG auto’s, wat energie bespaart. Ook zijn we overgegaan op elektrisch pompen en we hebben we de constructie van onze opleggers lichter gemaakt.’

12:58: Hoe betrouwbaar is de waterstoftruck, vraagt Pals aan Van der Meer.  ‘Als je zo’n pilot ingaat heb je een klik of niet. En als die er is dan heb je vertrouwen in elkaar.’ Wat betaal je voor een kilo waterstof in Groningen? 4 kilo waterstof is 100 euro en je bent ongeveer 1 kilo kwijt voor 10 kilometer. Dus dat is op dit moment een beetje duur, maar dat gaat naar verwachting enorm dalen. Je wil de sneeuwbal een zetje geven. Want wij geloven in het principe.’

12: 55: Wat is de status van de 50 ton elektrische watertruck? ‘Het is een pilotproject. We lopen nog tegen onverwachte dingen aan. We zouden eerst proefrijden. Dat is gebeurd maar veel korter dan de bedoeling was omdat de koeling niet functioneerde. Soms moet je twee stappen terug om een stap vooruit te kunnen.’

12:50: We spreken met Jacob van der Meer van FrieslandCampina. We gaan ons focussen op de tankwagens.

12:45: Het is nog steeds een drukke boel terwijl we wachten op onze volgende sprekers.

12:42: ‘Ondernemers hebben niet zo veel nodig van de overheid, maar wel de mogelijkheid om grond of een gebouw te kunnen kopen. Dat moet beter.’

12:38: Moeten verladers en producenten nu andere adviezen krijgen? ‘Wat je ziet is dat externe bedrijfsrisico’s wel steeds belangrijker worden. Bedrijven moeten meer rekening gaan houden met factoren waar ze geen grip op hebben. Bedrijven gaan nadrukkelijker het risicoeffect beprijzen en meenemen in hun beslissingen. Stel dat er een event plaatsvindt met een grote impact. Wat is daar het effect van? Bedrijven in aardbevingsgebieden houden er ook rekening mee met het bouwen van een bedrijf dat ze in een aardbevingsgebied zitten’, aldus Buck. 

12:27: ‘Het past in de serie van gebeurtenissen van de laatste tijd. Tot nog toe ving je disrupties op door extra voorraad aan te leggen. Dat kost geld, maar je kunt het op de rails leggen. Je ziet nu dat bedrijven meer gaan kijken naar bijvoorbeeld: moeten we niet meer productie in Europa hebben?’

En zie je dat al terug in concrete aanvragen? ‘Je ziet dat bedrijven daadwerkelijk die veranderingen doorzetten. Ze komen steeds meer in de ‘actiemodus’ We hebben laatst een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat 60% van de bedrijven die we geïnterviewd hebben zeggen daadwerkelijk te willen werken aan reshoring’, aldus Buck.,

12:20: We gaan in gesprek met René Buck van Buck Consultants International. Bart Pals begint  het gesprek met de oorlog in Oekraïne.

12:10: Is de golf van overnames in de transportsector een beetje over? ‘Ik denk dat er nog veel zit aan te komen. En dat is ook nodig. De groten gaan groter worden en voor de kleintjes wordt dat moeilijker. Er moet zoveel geïnvesteerd worden. Dat wordt moeilijker voor een klein bedrijf”, vertelt Van Moer. En hoe zit dat met jou? ‘Wij groeien wel elk jaar organisch, maar er staan heel veel vacatures open die we moeilijk ingevuld krijgen. Wel ligt er nog het één en ander op de plank voor het komend jaar.’

12:02: Hoeveel inland terminals heb je intussen? ‘We hebben er 5. Er kan nog zoveel meer op het water gebeuren. Op het water sta je niet in de file. Maar de haven is nog vaak een bottleneck’, aldus Van Moer.

11:58: ‘Ik haal alle vrachtwagens die ik van de weg kan halen eraf, zo sta ik in veel kranten. En dat zal ik ook blijven zeggen. Maar de vrachtwagens zullen we altijd nodig blijven hebben voor de first/last mile’, vertelt Van Moer.

11:53: In de jaren ’90 begon hij als ‘boerenzoon’ en kocht hij een vrachtwagen. Hij bouwde een magazijn en groeide daarna snel. Hij heeft sterk uitgebreid in de chemie. Ook is hij sterk gegroeid op het intermodale vlak.

11:52: We zitten klaar voor alweer een volgend interview met Jo van Moer van Van Moer Logistics!

11:42: We moeten nu een lockwissel doen op Kijfhoek. Dat betekent dat je extra kilometers moet maken om dingen voor elkaar te krijgen die je anders op de Waalhaven voor elkaar te krijgen. We moeten als goederenvervoerders het nu heel erg doen met hoe het is. Goederenvervoer is anders dan reizigersvervoer. Daar kunnen zowel ProRail, NS en het ministerie nog iets mee doen. Is er dan nog een lange weg te gaan? ‘We moeten vanuit een keten denken, waarbij we elkaar allemaal helpen. En ik merk steeds meer dat partijen beginnen te beseffen dat goederenvervoer iets anders is dan reizigersvervoer. Dus ik sta daar wel heel positief in. ProRail wordt meer productief en vraagt nu welke treinen echt op tijd bij klanten moeten zijn’, aldus Van ’t Riet.

11:40: Ik denk dat het niet nodig hoeft te zijn om het op deze manier te behandelen. Je bedenkt soms allerlei regels over of je wel veilig bezig bent. Maar je kunt je soms afvragen of het niet een beetje overregulering is.’, vertelt Van ’t Riet over emplacement Waalhaven Zuid.

11:35: ‘Wij hebben nog diesellocomotieven. We proberen elektrisch te rijden maar er zijn nog praktische redenen waarom we nog diesellocomotieven hebben. Het laatste stuk kunnen we niet elektrisch rijden. Wij rijden nu rond de 75% elektrisch’, vertelt van ’t Riet.

11:30: ‘Er zijn in Beverwijk en Zeeland al grote staalbedrijven die nu via ons vervoeren. Wij ervaren echt dat mensen bewust naar ons toekomen om hun transport te verduurzamen.’, aldus van ’t Riet.

11:20: ceo van DB Cargo Nederland Nanouke van ’t Riet-Visser spreekt met journalist Rob Mackor op de Mainstage. Ze is nu 2 jaar ceo van het bedrijf, maar heeft nog niet veel in de spotlights van de media gestaan. ‘Wij vinden het belangrijk om te kijken naar hoe we als sector kunnen groeien en onze bijdrage kunnen leveren aan de green deal en samen groter worden’, vertelt ze.

Veel bezoekers bij de verschillende sessies!

11:00: ‘Je kunt het niet alleen. Je moet samenwerken en kijken naar wat je opties zijn. Ga in gesprek met elkaar en vertrouw elkaar’, zo sluit Vercauteren de sessie af.

10: 55: ‘Hoe krijg je als kleine speler invloed bij rederijen? Rederijen zijn actiever naar verladers. Het landschap is wat veranderd. Het laatste jaar tijdens corona zijn rederijen dominanter en selectiever naar hun klanten geworden. Het is een moeilijk gesprek’, aldus Vercauteren.

10:50: ‘We zijn recent nog met de Vlaamse overheid een project opgestart om partijen te stimuleren om samen te werken op de corridors. We hebben van elke corridor wel een voorstel gekregen. Het programma loopt vier jaar en elk jaar gaan we een lancering doen’, vertelt Dominique Vercauteren van Port of Antwerp.

Hoeveel containers heb je kunnen verschuiven van weg naar water?  ‘Dat zijn er 80 per week. Dus 4000 in totaal.’ Het begon met frietproducent Mccain, vertelt Fred Compeer van Lineage/Kloosterboer. ‘Mccain voelde zich als grote frietproducent verplicht om wat impact te maken. Dat heeft effect op hun dagelijkse operatie. Maar ze hebben hiervoor gekozen. De beslissing is op duurzaamheid gevallen.’

10:40: Wat zijn de belangrijkste hobbels om te nemen om tot een winstgevende corridor te komen? ‘Hij moet betrouwbaar, robust en frequent zijn. Je moet eigenijk het liefst opschalen naar een dagelijkse verbinding, zodat je de competitie kunt aangaan met wegtransport.’,  zegt Frans van den Boomen van LCB.

10:35:  In het kennispaviljoen wordt gesproken over ‘Joint Corridors’. Verschillende partijen gaan hierover met elkaar in gesprek.

10: 32: Stelling: ‘Modal shift zorgt voor te veel overslagmomenten’ ‘Zijn overslagmomenten nu wel zo erg? Terminals zijn een cruciaal onderdeel van de logistiek en heel flexibel. Soms zit men wel te veel op een eigen eiland. Om echt iets te bereiken moet je in ketens denken, en dat gaat wel iets verder dan Brabant’, aldus Boevé.

10:29: We kunnen pas echt innoveren als we onze data goed op orde hebben. En alle data is ergens. We hebben grote databanken. En we zijn die aan het verrijken met vervoerders- en verladersinformatie’, aldus Kemps.

10:20: Stelling: ‘De tools van de Topsector Logistiek worden nog te weinig gebruikt’ De tools zijn er. We hebben veel onderzoek gedaan. Maar er is nog veel onbekendheid. Het gaat om elkaar vinden. En het is ook aan de topsector, samen met de logistieke sector, om elkaar op te zoeken. En wat is nu een tool dat echt onder de aandacht gebracht moet worden? De BigMile Carbon footprint. Verladers kunnen zo hun eigen proces volledig in kaart brengen en hun eigen carbon footprinting vaststellen’, vertelt Boevé.

10:17: ‘2500 vrachtwagens van de weg is een interessante hoeveelheid. Maar uiteindelijk is het personenvervoer de oorzaak van de files. Die moeten we van de weg halen.’, aldus Kemps.

10:12: Er is nut en noodzaak tot anders organiseren. De topsector bouwt steeds tools om een transitie te maken’, aldus Boevé.

10:05: ‘Je moet het gezamenlijk doen’, aldus Boevé. ‘We hebben drie roerige logistieke jaren achter de rug en we zitten er nog middenin. We hebben de flexibiliteit in de sector nodig en moeten het vertrouwen in elkaar ontwikkelen. We moeten de keten op een flexibele manier aansturen. Daar zijn we heel goed in’, vertelt Kemps.

10:02: Het tweede interview is begonnen. ‘Zonder lading te bundelen van verschillende verladers geen modal shift’ is de eerste stelling die wordt voorgelegd aan Leo Kemps van LCB en Wando Boevé van Topsector Logistiek.

10:00: ‘Hier kan ik veel van leren’, vertelt bezoeker Marij Otten, Professional Organizer. ‘Ik breng structuur aan bij particulieren en bedrijven. Alles is een systeem. En op deze manier kan ik leren over wat de transportsector doet.’

09:54: Dronkers heeft nog een motiverende boodschap voor de sector. ‘We zijn een topsector. En de sector mag zijn gezicht nog wel wat meer laten zien. Laat dat zien aan Nederland en zorg dat we er trots op zijn. We moeten verduurzamen. We hebben elkaar heel hard nodig om dat goed te doen. We zijn de gateway naar Europa en we moeten opletten dat dit niet verschuift naar het zuiden van Europa. Probeer veel en kijk naar de vervoersconcepten die je zelf hanteert. Laat je inspireren!’

09: 50: Het ministerie stelt budget beschikbaar voor innovatieprojecten. Wat verwacht het ministerie van het komende jaar? ‘Er zijn hele duidelijke doelstellingen als het gaat om modal shift. We hebben een totaalplan gemaakt met scherpe doelstellingen. En die moeten we ook halen. Modal split is een ingewikkeld thema. Nederland wordt steeds voller en de ruimte neemt niet toe. Dus ruimte moeten we benutten. Op de weg is het druk. Op het spoor en de waterwegen is er heel veel ruimte. Dus je bent wel gek als je die ruimte niet benut. We kunnen daar meters in maken. Er zijn nog heel veel mogelijkheden’, aldus Dronkers. Hij roept bedrijven op om vooral een pilot te doen.

09:44: Er is veel congestie op het net. kunnen laadpunten nog op eigen terrein gerealiseerd worden? ‘Er wordt volop ingezet dat de laadinfrastructuur er komt’, laat Dronkers weten.

09:35: Pals praat met Dronkers over de oorlog in Oekraïne. ‘Het heeft een grote impact’, laat hij weten. ‘In de Russische haven gaat het om 13% van de schepen die varen onder een Russische vlag die er niet meer mogen komen. En officieel kan men nog via het spoor over de Nieuwe Zijderoute inzetten. In de praktijk gaat het heel moeilijk. Maar de logistieke sector is een topsector met heel veel innovativiteit en creativiteit.’

09:30: Het openingsinterview staat op het punt om te beginnen.

09:15: Exposanten bereiden zich voor op de komst van de bezoekers. ‘Wij willen graag zichtbaarheid geven aan ons bedrijf en aan de binnenvaart in het algemeen’, vertelt Claudio Simbula van PTC, een particuliere binnenvaart coöperatie. En we willen graag kennis maken met nieuwe partijen.

‘Wij zijn een onderzoeksbureau en houden ons bezig met de inrichting van ruimte, werklocaties, havenontwikkelingen en stedelijke ontwikkelingen. Transport is een bewegend iets wat daar altijd een rol in speelt. Dit is het congres in Nederland waar de hele logistieke wereld bij elkaar komt. Dus wij vinden dat wij hier aanwezig moeten zijn. We hebben ook meerdere lezingen vandaag. Over logistiek vastgoed, waterstof, intermodaal transport en agro-logistiek. We vinden het enorm leuk om te doen’, aldus Buck Consultants. 

09:00: Exposanten en bezoekers arriveren op grote schaal. We hebben er zin in! Om half 10 beginnen we op de Mainstage met het openingsinterview met Secretaris-Generaal Jan Hendrik Dronkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door hoofdredacteur Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement