‘Meer oog voor klimaat dankzij crisis’

Rondetafelgesprek

Hoewel verduurzaming hard nodig is, lukt het nog zeker niet alle bedrijven om hier de benodigde stappen in te zetten. Maar welke stappen worden er al wel genomen? En wat is er nodig om er nog meer te maken?

Hierover gingen Bart Banning van ABN Amro, Dirk van der Lee van het CO2-reductieprogramma Lean & Green, Andries Vlot van last mile-vervoerder TSN Groen en Debbie Klein van Leen Bakker/Kwantum in gesprek met NT’s Arie van Dijk tijdens Multimodaal 2022.

‘Op het moment dat sustainability of maatschappelijk verantwoord ondernemen voorbij komt, zeggen heel veel mensen tegen mij: nog meer meubeltjes verkopen, hoe kun je daar ooit een groene entiteit van maken?’, zo schetste Klein de problematiek.

Niet roomser dan paus

Je kunt er ook anders tegenaan kijken, vervolgde Klein. ‘Als we in staat zijn om de kwaliteit van de producten te vergroten waardoor die langer meegaan en we tegelijkertijd in staat zijn om de duurzaamheid te verbeteren, dan doen we in elk geval wat we kúnnen doen. Je kunt je maatschappelijke plicht om iets aan vergroening te doen, niet ontlopen. Dat je daarbij misschien nooit helemáál groen wordt, dat is dan denk ik een bijkomstigheid.’

Vandaar volgens Klein de samenwerking met TSN Groen, een bedrijf dat zich richt op consumentenlogistiek in de Benelux. ​​Leen Bakker en Kwantum gebruiken de diensten van TSN Groen voor 50% van hun last mile-transport.

‘En dat doen jullie 100% groen?’, vroeg Van Dijk aan Vlot. Dat is volgens Vlot echter ook weer niet het geval. ‘We moeten leven en we hoeven ook niet roomser te worden dan de paus. Maar wat we doen, moeten we wel goed en verantwoord doen’, zo stelde hij. ‘We zijn onderweg naar een landelijk dekkend netwerk voor elektrisch vervoer; CO2-neutraal vervoer of zelfs CO2-negatief. Maar veel moet nog gebeuren. 70% van onze eigen vloot is inmiddels elektrisch’, zo schetste Vlot de vorderingen binnen zijn bedrijf.

Banning vindt die 70% zo slecht niet. ‘Ik denk dat er op deze beursvloer geen bedrijf rondloopt dat de 70% haalt’, stelde hij. ‘We zijn nog steeds met heel veel partijen in discussie over dat zero-emissie ongelooflijk duur is in de praktijk. En je hoort dan vaak dat het niet zou kunnen. Jij laat zien dat het kan’, zei hij tegen Vlot.

Vlot vertelde verder dat zijn bedrijf volledig zelfvoorzienend is. ‘Als je binnen zo’n korte tijd zo’n exercitie wil optuigen, zijn heel veel facetten daar niet op ingericht. Dat heeft mij doen besluiten om die hele keten zelfvoorzienend te maken. We hebben in onze distributiecentra eigen zonnepanelen en eigen laadinfrastructuur. We hebben eigenlijk alles in huis. Ook omdat wij in de consumentenlogistiek niet afhankelijk kunnen zijn van openbare laadpalen. Hierdoor worden we niet gehinderd door de problematiek die er op dit moment is op de markt.’ Het bedrijf staat bovendien op het punt om ‘de energiemarkt op te gaan’, laat Vlot weten.

‘Is verduurzamen eigenlijk niet gewoon harde noodzaak?’, vroeg Van Dijk aan Klein. ‘Zeker. Wat je ziet is dat we heel lang met elkaar naar de ander hebben gekeken. Om heel eerlijk te zijn, vonden wij het als discounter ook niet onze plek om vooraan te lopen in de duurzaamheidsoplossingen. Maar er komt wel een moment dat je niet meer je handen kunt wassen in onschuld.’

Ballen

Toch snapt Klein ook dat misschien niet iedereen al toe is aan deze stap. ‘We hebben nog net geen twee jaar Covid achter de rug en dan komt er een oorlog in Oekraïne die het leven van heel veel bedrijven in dit land heel veel complexer heeft gemaakt. Dus je bent met elkaar een heleboel ballen in de lucht aan het houden. En op welk moment ga je dan als leiderschapsteam zeggen: nu gaan we ook wat met duurzaamheid doen? Dat is zoeken naar het juiste moment.’

In hoeverre bedrijven groei ervaren, speelt hierbij volgens Klein zeker mee. ‘Ik denk wel dat het helpt als je een gezond bedrijf hebt. Want dan heb je ook de ruimte om te investeren. Als je de hele dag aan het watertrappelen bent, wat veel fashion collega’s bijvoorbeeld hebben, dan voelt duurzaamheid als een hele, misschien wel overbodige, luxe.’

Van der Lee merkte echter op de coronacrisis er niet toe heeft geleid dat de interesse in duurzaamheid bij bedrijven is afgenomen. ‘Wij hebben ons twee jaar geleden echt even afgevraagd: waar staan wij als duurzaamheidsprogramma ten opzichte van deze huidige crisis? Worden we volledig aan de kant gezet en zijn wij voorlopig niet relevant? Maar binnen een paar maanden bleek het tegendeel waar. Er waren juist bedrijven die ondanks, en in sommige gevallen misschien zelfs dankzij, die crisis aan de slag gingen met het klimaat. En we zien eigenlijk nog steeds dat dat doorgaat. Ik ben heel hoopvol gestemd dat er steeds meer tractie is van bedrijven die zeggen dat ze hiermee aan de slag moeten, willen én gaan.’

En er komt wet- en regelgeving aan vanuit Europa die bedrijven zal dwingen om stappen te maken, aldus Van der Lee. ‘Uiteindelijk moeten we gaan rapporteren over onze CO2-uitstoot. En ook voor het lokaal produceren komt wet- en regelgeving waarbij er aan de grenzen een extra CO2-tax komt voor alles wat van ver komt. Dat gaat extra druk geven op meer lokale productie.’

Heilzame werking

Klein ziet die druk al ontstaan door de hoge containerprijzen. ‘Ik weet nog dat we 960 dollar voor een container betaalden. Die prijzen betalen we al heel lang niet meer. Dus je ziet dat we nu al op onderdelen sourcing aan het verplaatsen zijn. En als daar een enorme tax overheen komt, wordt dat helemaal een selffulfilling prophecy natuurlijk.’

Ook Banning verwacht nog meer effect van de pandemie en de oorlog in Oekraïne. ‘Dat kan op een bepaalde manier wel een heilzame werking hebben als je kijkt naar de wijze waarop we tot nu toe vanzelfsprekend spullen overal vandaan halen. Een druk op de knop en morgen willen we alles in huis hebben. Die mindset moet gaan veranderen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Meer oog voor klimaat dankzij crisis’ | NT

‘Meer oog voor klimaat dankzij crisis’

Rondetafelgesprek

Hoewel verduurzaming hard nodig is, lukt het nog zeker niet alle bedrijven om hier de benodigde stappen in te zetten. Maar welke stappen worden er al wel genomen? En wat is er nodig om er nog meer te maken?

Hierover gingen Bart Banning van ABN Amro, Dirk van der Lee van het CO2-reductieprogramma Lean & Green, Andries Vlot van last mile-vervoerder TSN Groen en Debbie Klein van Leen Bakker/Kwantum in gesprek met NT’s Arie van Dijk tijdens Multimodaal 2022.

‘Op het moment dat sustainability of maatschappelijk verantwoord ondernemen voorbij komt, zeggen heel veel mensen tegen mij: nog meer meubeltjes verkopen, hoe kun je daar ooit een groene entiteit van maken?’, zo schetste Klein de problematiek.

Niet roomser dan paus

Je kunt er ook anders tegenaan kijken, vervolgde Klein. ‘Als we in staat zijn om de kwaliteit van de producten te vergroten waardoor die langer meegaan en we tegelijkertijd in staat zijn om de duurzaamheid te verbeteren, dan doen we in elk geval wat we kúnnen doen. Je kunt je maatschappelijke plicht om iets aan vergroening te doen, niet ontlopen. Dat je daarbij misschien nooit helemáál groen wordt, dat is dan denk ik een bijkomstigheid.’

Vandaar volgens Klein de samenwerking met TSN Groen, een bedrijf dat zich richt op consumentenlogistiek in de Benelux. ​​Leen Bakker en Kwantum gebruiken de diensten van TSN Groen voor 50% van hun last mile-transport.

‘En dat doen jullie 100% groen?’, vroeg Van Dijk aan Vlot. Dat is volgens Vlot echter ook weer niet het geval. ‘We moeten leven en we hoeven ook niet roomser te worden dan de paus. Maar wat we doen, moeten we wel goed en verantwoord doen’, zo stelde hij. ‘We zijn onderweg naar een landelijk dekkend netwerk voor elektrisch vervoer; CO2-neutraal vervoer of zelfs CO2-negatief. Maar veel moet nog gebeuren. 70% van onze eigen vloot is inmiddels elektrisch’, zo schetste Vlot de vorderingen binnen zijn bedrijf.

Banning vindt die 70% zo slecht niet. ‘Ik denk dat er op deze beursvloer geen bedrijf rondloopt dat de 70% haalt’, stelde hij. ‘We zijn nog steeds met heel veel partijen in discussie over dat zero-emissie ongelooflijk duur is in de praktijk. En je hoort dan vaak dat het niet zou kunnen. Jij laat zien dat het kan’, zei hij tegen Vlot.

Vlot vertelde verder dat zijn bedrijf volledig zelfvoorzienend is. ‘Als je binnen zo’n korte tijd zo’n exercitie wil optuigen, zijn heel veel facetten daar niet op ingericht. Dat heeft mij doen besluiten om die hele keten zelfvoorzienend te maken. We hebben in onze distributiecentra eigen zonnepanelen en eigen laadinfrastructuur. We hebben eigenlijk alles in huis. Ook omdat wij in de consumentenlogistiek niet afhankelijk kunnen zijn van openbare laadpalen. Hierdoor worden we niet gehinderd door de problematiek die er op dit moment is op de markt.’ Het bedrijf staat bovendien op het punt om ‘de energiemarkt op te gaan’, laat Vlot weten.

‘Is verduurzamen eigenlijk niet gewoon harde noodzaak?’, vroeg Van Dijk aan Klein. ‘Zeker. Wat je ziet is dat we heel lang met elkaar naar de ander hebben gekeken. Om heel eerlijk te zijn, vonden wij het als discounter ook niet onze plek om vooraan te lopen in de duurzaamheidsoplossingen. Maar er komt wel een moment dat je niet meer je handen kunt wassen in onschuld.’

Ballen

Toch snapt Klein ook dat misschien niet iedereen al toe is aan deze stap. ‘We hebben nog net geen twee jaar Covid achter de rug en dan komt er een oorlog in Oekraïne die het leven van heel veel bedrijven in dit land heel veel complexer heeft gemaakt. Dus je bent met elkaar een heleboel ballen in de lucht aan het houden. En op welk moment ga je dan als leiderschapsteam zeggen: nu gaan we ook wat met duurzaamheid doen? Dat is zoeken naar het juiste moment.’

In hoeverre bedrijven groei ervaren, speelt hierbij volgens Klein zeker mee. ‘Ik denk wel dat het helpt als je een gezond bedrijf hebt. Want dan heb je ook de ruimte om te investeren. Als je de hele dag aan het watertrappelen bent, wat veel fashion collega’s bijvoorbeeld hebben, dan voelt duurzaamheid als een hele, misschien wel overbodige, luxe.’

Van der Lee merkte echter op de coronacrisis er niet toe heeft geleid dat de interesse in duurzaamheid bij bedrijven is afgenomen. ‘Wij hebben ons twee jaar geleden echt even afgevraagd: waar staan wij als duurzaamheidsprogramma ten opzichte van deze huidige crisis? Worden we volledig aan de kant gezet en zijn wij voorlopig niet relevant? Maar binnen een paar maanden bleek het tegendeel waar. Er waren juist bedrijven die ondanks, en in sommige gevallen misschien zelfs dankzij, die crisis aan de slag gingen met het klimaat. En we zien eigenlijk nog steeds dat dat doorgaat. Ik ben heel hoopvol gestemd dat er steeds meer tractie is van bedrijven die zeggen dat ze hiermee aan de slag moeten, willen én gaan.’

En er komt wet- en regelgeving aan vanuit Europa die bedrijven zal dwingen om stappen te maken, aldus Van der Lee. ‘Uiteindelijk moeten we gaan rapporteren over onze CO2-uitstoot. En ook voor het lokaal produceren komt wet- en regelgeving waarbij er aan de grenzen een extra CO2-tax komt voor alles wat van ver komt. Dat gaat extra druk geven op meer lokale productie.’

Heilzame werking

Klein ziet die druk al ontstaan door de hoge containerprijzen. ‘Ik weet nog dat we 960 dollar voor een container betaalden. Die prijzen betalen we al heel lang niet meer. Dus je ziet dat we nu al op onderdelen sourcing aan het verplaatsen zijn. En als daar een enorme tax overheen komt, wordt dat helemaal een selffulfilling prophecy natuurlijk.’

Ook Banning verwacht nog meer effect van de pandemie en de oorlog in Oekraïne. ‘Dat kan op een bepaalde manier wel een heilzame werking hebben als je kijkt naar de wijze waarop we tot nu toe vanzelfsprekend spullen overal vandaan halen. Een druk op de knop en morgen willen we alles in huis hebben. Die mindset moet gaan veranderen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement