Schenker blijft bij de overnames vooral op de kleintjes letten

Expeditie

DB Schenker blijft op het gebied van acquisities ver achter bij de overige expediteurs in de mondiale top 5. Zo kocht het grote dochterbedrijf van de Deutsche Bahn, ondanks de recordwinsten van bijna 1 miljard euro vorig jaar, slechts voor een klein bedrag van 28 miljoen euro nieuwe ondernemingen om het eigen landvervoer in Europa te versterken.

Dat bedrag valt in het niet tegen de miljardenaankopen van bijvoorbeeld DSV, Kuehne + Nagel en DHL Global Forwarding in 2021. Schenker haalde nauwelijks de krantenkoppen in de logistieke vakmedia met de aankopen van de Finse wegvervoerder Vähälä (omzet 10 miljoen euro) en het kleine Spaanse Grupo Loserco (omzet 2 miljoen euro).

Voor het Finse transportbedrijf telde de Duitse expediteur zo’n 18 miljoen euro neer, terwijl Loserco met 10 miljoen euro een koopje was.  Daarbij leverde de acquisitie van het Finse Vähälä een verlies op van 2 miljoen voor Schenker, terwijl Loserco net buiten de rode cijfers bleef.

Agility

DSV pakt het al jaren anders aan en kocht vorig jaar voor 4 miljard dollar Agility Logistics. Een aankoop die de Denen direct 128 miljoen euro aan bedrijfsresultaat opleverde. Kuehne + Nagel kocht voor een bedrag van ruim 1 miljard euro een belang van 50% in het Chinese Apex International, een participatie die de Zwitsers 581 miljoen euro opleverde aan winst vorig jaar.

DHL Forwarding sloeg zijn slag met de overname van het Duitse Hillebrand (koopsom 1,5 miljard euro). Wat dat heeft opgeleverd voor de dochter van Deutsche Post is overigens nog niet duidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Schenker blijft bij de overnames vooral op de kleintjes letten | NT

Schenker blijft bij de overnames vooral op de kleintjes letten

Expeditie

DB Schenker blijft op het gebied van acquisities ver achter bij de overige expediteurs in de mondiale top 5. Zo kocht het grote dochterbedrijf van de Deutsche Bahn, ondanks de recordwinsten van bijna 1 miljard euro vorig jaar, slechts voor een klein bedrag van 28 miljoen euro nieuwe ondernemingen om het eigen landvervoer in Europa te versterken.

Dat bedrag valt in het niet tegen de miljardenaankopen van bijvoorbeeld DSV, Kuehne + Nagel en DHL Global Forwarding in 2021. Schenker haalde nauwelijks de krantenkoppen in de logistieke vakmedia met de aankopen van de Finse wegvervoerder Vähälä (omzet 10 miljoen euro) en het kleine Spaanse Grupo Loserco (omzet 2 miljoen euro).

Voor het Finse transportbedrijf telde de Duitse expediteur zo’n 18 miljoen euro neer, terwijl Loserco met 10 miljoen euro een koopje was.  Daarbij leverde de acquisitie van het Finse Vähälä een verlies op van 2 miljoen voor Schenker, terwijl Loserco net buiten de rode cijfers bleef.

Agility

DSV pakt het al jaren anders aan en kocht vorig jaar voor 4 miljard dollar Agility Logistics. Een aankoop die de Denen direct 128 miljoen euro aan bedrijfsresultaat opleverde. Kuehne + Nagel kocht voor een bedrag van ruim 1 miljard euro een belang van 50% in het Chinese Apex International, een participatie die de Zwitsers 581 miljoen euro opleverde aan winst vorig jaar.

DHL Forwarding sloeg zijn slag met de overname van het Duitse Hillebrand (koopsom 1,5 miljard euro). Wat dat heeft opgeleverd voor de dochter van Deutsche Post is overigens nog niet duidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement