De expeditie-divisie is onderdeel van een viertal logistieke activiteiten die XPO in de loop van dit jaar wil verzelfstandigen en verkopen of naar de beurs wil brengen. Het gaat bij de overige activiteiten om ‘truck brokerage’, dat het meest winstgevend is, een ‘last mile’-besteldienst en transportmanagement. Indien al die activiteiten zouden worden vervreemd, bestaat XPO in Noord-Amerika alleen nog uit het landvervoer (groupage)

XPO publiceert geen aparte cijfers over de expeditiedivisie, maar in het eerste kwartaal van dit jaar leverde de activiteit samen met transportmanagement een omzet van bijna 550 miljoen euro op.

Europees wegvervoer

XPO, dat enkele jaren al zijn contractlogistiek (GXO) verzelfstandigde, kondigde eerder dit jaar al aan het Europese wegvervoer te willen afstoten via een beursgang of verkoop. Of er al kopers zijn gevonden voor deze divisie is onduidelijk.

Meer succes had de logistiek dienstverlener met zijn Noord-Amerikaanse intermodal-activiteiten. De verkoop van die divisie in maart van dit jaar leverde XPO een bedrag van 700 miljoen euro op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement