De mondiale zee- en luchtvrachtexpeditie zag de omzet bij constante wisselkoersen met ruim 11% toenemen naar zo’n 270 miljard euro in 2021, laat de studie van de Britten zien. Dat is de sterkste groei sinds tien jaar en het hoogste bedrag dat de sector ooit toucheerde in een boekjaar. De omzetgroei volgt daarbij een beetje de wereldhandel, die in 2021 met 13% toenam naar 28,5 miljard dollar, aldus TI.

Rond 55% van die inkomsten (148 miljard euro) kwam vorig jaar voor rekening van de florerende containervaart. Dat komt neer op een omzetgroei van 6,6%. Een beetje tegenvallend, aldus de onderzoekers, omdat de containertarieven met bijna 70% toenamen in dezelfde periode.

Volgens TI had de omzetgroei hoger kunnen uitvallen, maar mist de zeevrachtexpeditie ‘veel groeipoten­tieel’ door het grote gebrek aan containercapaciteit en de congestie in de grote zeehavens. De havencongestie heeft voor een ‘mismatch tussen de bevoorrading en de vraag gezorgd’ en is daardoor de oorzaak voor de tragere groei vergeleken met bijvoorbeeld de luchtvrachtexpeditie, concludeert de analist. Die laatste sector leverde vorig jaar een omzetgroei af van bijna 15% naar 121 miljard euro, een toename die ruim twee keer zo groot was als bij de zeevrachtcollega’s.

Wat betreft het tekort aan containercapaciteit verwijst de Britse consultant in de onderbouwing onder meer naar eerdere cijfers van het Deense Maersk. Daaruit blijkt dat de rederijen vorig jaar zo’n 12 tot 15% van de containercapaciteit effectief uit de markt hebben genomen.

Kuehne + Nagel

De Zwitserse expediteur Kuehne + Nagel relateerde ongeveer 80% van de mondiale verstoring in de containervaart aan de problemen in de Noord-Amerikaanse zeehavens, vervolgt TI.

De luchtvrachtexpeditie kwam met een vrachtomzet van 121 miljard euro vorig jaar net iets (-3,3%) onder het omzetrecord van 2018. Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat de luchtvracht­expeditie het in 2021 moest stellen met minder vrachtcapaciteit door het wegvallen van veel belly-ruimte.

Voor het lopende boekjaar verwachten de onderzoekers van Transport Intelligence een verdere groei van 5,2% in de zeevrachtexpeditie, terwijl de luchtvrachtomzet met iets meer dan 6% zal stijgen. Voor de jaren tot 2026 zit er nog meer in het vat en wordt door de analisten een verdere inkomstengroei van 20% voor de gehele expeditiemarkt voorzien. Daarbij zal de luchtvracht­expeditie (+21,4%) iets meer groeien dan de collega’s in de zeevracht (+19%), luidt de verwachting.

De veel sterkere groei van de omzet in de luchtvrachtexpeditie schrijft TI hoofdzakelijk toe aan het feit dat steeds meer verladers zeevrachtvervoer zijn gaan inruilen voor luchtvracht. De congestie in de zeehavens en de extreem langere transporttijden hebben de ladingaanbieders gedwongen alternatieven te zoeken. De gigantische prijsverschillen tussen luchtvracht en zeevracht zijn door de sterk gestegen containertarieven bovendien aan het vervagen, waardoor een overstap een stuk minder kostbaar is geworden voor de verladers. De gemiddelde transporttarieven in de mondiale luchtvrachtsector waren altijd twaalf keer hoger dan in de containervaart, aldus TI, ‘maar aan het eind van 2021 was die prijskloof geslonken naar 2,5 keer de gemiddelde containerprijs’.

Die aanvullende vraag van voormalige rederij-klanten stuwt overigens de tarieven in de luchtvrachtexpeditie ook weer verder op, aldus de analist. Dat kan wel weer een rem zetten op het animo om te gaan shoppen bij de airlines.

Capaciteit

De luchtvrachtsector kampt volgens TI daarnaast al met een groot tekort aan capaciteit. Het vinden van voldoende vrachtruimte hield de luchtvrachtexpeditie vorig jaar dan ook veel bezig, schrijven de onderzoekers. ‘De marktvraag blijft groter dan het aanbod aan vrachtruimte en dat draagt verder bij aan de hogere winstmarges en omzet bij de airlines.’ Ofschoon de capaciteit vorig jaar sterk is uitgebreid door de komst van meer intercontinentale belly-capaciteit, blijft die nog steeds ver onder het niveau van voor de pandemie, onderstrepen de onderzoekers tevens. Volgens TI ligt dat aanbod eind 2021 nog steeds zo’n 11% onder het peil van 2019.

Andere belangrijke factoren die in 2021 de vraag aanzwengelden in de luchtvracht waren het opheffen van veel coronarestricties, overheidssteun, stimuleringsprogramma’s en het transport van noodzakelijke medische goederen. Ook de groei in de e-commerce vorig jaar heeft de luchtvrachtsector geen windeieren gelegd, aldus TI. Pakketten met internetbestellingen belandden meestal in het ruim van vrachtvliegtuigen en de belly-ruimte van passagiersvliegtuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement