‘In 2023 wordt het minder, maar het gaat niet terug naar 2019’, zegt Tim Scharwath, baas van DHL Global. ‘Ik denk niet dat we terug zullen keren naar de situatie van overcapaciteit, waarbij de tarieven erg laag waren. De infrastructuur, vooral in de Verenigde Staten, zal niet van de ene op de andere dag beter worden, omdat infrastructuurontwikkelingen lang duren.’

Scharwath wijst naar de coronapandemie, Chinese lockdowns en een tekort aan havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs als oorzaak van de congestie en tariefstijgingen.

Verder onder druk

De heropening van de haven van Shanghai komt volgens Scharwath op het moment dat er meer goederen vanuit Azië naar de VS en Europa worden verscheept voorafgaand aan het belangrijke feestdagenseizoen in het Westen aan het einde van het jaar. De grote winkelorganisatie National Retail Federation waarschuwde al dat de Amerikaanse havens zich in de komende maanden moeten voorbereiden op een sterke stijging van de invoer.

In grote Europese havens zoals Hamburg en Rotterdam neemt de congestie volgens Scharwath toe doordat er weer meer schepen uit Azië aankomen. Ook de staking van vrachtwagenchauffeurs in Zuid-Korea zet volgens hem de toeleveringsketen verder onder druk.

Elke opstopping heeft impact

‘Elke opstopping ongeacht waar ter wereld, zal invloed hebben in andere delen van de toeleveringsketen’, waarschuwde hij. ‘Vijf jaar geleden zou de situatie in Zuid-Korea geen impact hebben gehad. Nu is dat wel het geval.’

Containervervoerders hebben tijdens de pandemie wel meer nieuwe schepen besteld, omdat ze dankzij de historisch hoge transporttarieven recordwinsten wisten te boeken na jaren van verliezen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement