Ofschoon de meeste nieuwkomers nog nooit zwarte cijfers hebben geschreven, wisten zij vorig jaar het investeringskapitaal van geldschieters te verdubbelen naar 24,6 miljard dollar, blijkt uit de studie van McKinsey. De fondsen namen sinds 2014 jaarlijks met 70% toe, voegt de consultant eraan toe.
Dit jaar verwachten de onderzoekers een nog groter bedrag. Geldschieters staken alleen al in het eerste kwartaal 8,5 miljard dollar in logistieke start-ups. Daarvan ging bijna 1 miljard naar de Amerikaanse expediteur Flexport, een van de recordhouders als het gaat om het aantrekken van nieuw investeringskapitaal. Sinds de oprichting van het bedrijf, toch al bijna tien jaar geleden, werd door Flexport in dertien investeringsrondes in totaal 2,2 miljard dollar opgehaald. De laatste ronde was dus de grootste, weet McKinsey.
In 2020 lag het totale investeringsbedrag voor logistieke start-ups nog op 12,6 miljard dollar. Ook al een gigantisch pot met geld, maar nog wel vergelijkbaar met de fondsen die in 2019 (12,2 miljard dollar) en 2018 (15,1 miljard dollar) naar de nieuwkomers vloeiden. Wie nog een paar jaartjes terugbladert in de tijd, komt veel bescheidenere geldsommen tegen. Zo haalden start-ups tien jaar geleden in totaal 100 miljoen dollar op.
Dat de geldsluizen vorig jaar zo ver open zijn gezet, heeft volgens McKinsey weinig te maken met ronkende winstverwachtingen, maar meer met twee andere factoren: de angst sinds de coronacrisis voor verstoorde logistieke aanvoerlijnen en het streven van bedrijven om meer zichtbaar te zijn in de logistieke keten. Dat laatste heeft in wezen hetzelfde doel als de eerste factor: logistieke partijen willen de toenemende risico’s in de mondiale supply chain zoveel mogelijk het hoofd bieden en nieuwe instrumenten hebben om snel te kunnen inspelen op problemen in de transportsector.
Levensmiddelenkoeriers
McKinsey wijst naar een studie onder managers van mondiale bedrijven waaruit blijkt dat 83% van hen sinds het uitbreken van de coronacrisis een levensgroot gevaar zien voor de aan- en afvoerlijnen als gevolg van transportblokkades, sluiting van fabrieken en grondstoffenschaarste. Voor de pandemie hadden de managers die problemen nauwelijks op het netvlies. Hun vrees heeft volgens het adviesbureau bijgedragen aan de historisch hoge investeringsbedragen voor start-ups.
Vooral start-ups die logistieke oplossingen hebben bedacht voor de e-commerce, zoals levensmiddelenkoeriers, ‘last mile’-bezorgers, databedrijven en vrachtplatformen voor het wegvervoer, zijn populair onder de investeerders. Zij wisten de hoogste bedragen aan ‘venture capital’ aan te trekken, stelt McKinsey. Als voorbeelden worden genoemd de bedrijven J&T Express in Zuidoost-Azië en Delhivery in India. Deze nieuwkomers zijn van kleine landelijke pakketdiensten uitgegroeid tot nationale grootmachten in hun (groei-)markten. Delhivery bezit nu al ruim 1 miljoen vierkante meter aan magazijnoppervlakte en is goed voor 285 miljoen pakketten per jaar, waarmee het 88% van alle Indiase huishoudens kan afdekken.
Een ander magisch woord om investeringen aan te trekken is ‘zichtbaarheid’ in de logistieke keten. Wie flexibel en snel kan reageren op snelle veranderingen, zoals transportrestricties in de mondiale supply chain, is spekkoper. Rond 77% van de bedrijven ziet investeringen in die logistieke zichtbaarheid momenteel als een topprioriteit, blijkt uit opinieonderzoek van McKinsey.
Winst
De meeste start-ups in de logistiek hebben nog geen winst behaald, maar bij de geldschieters is dat voorlopig ook nog geen vereiste bij het toekennen van fondsen. Een aantal bedrijven, zoals Flexport, maakte al wel winst, maar op bescheiden schaal. Het Amerikaanse ShipBob, dat 331 miljoen dollar aan investeringskapitaal ontving, wist eind 2020 voor het eerst uit de rode cijfers te komen. Ook een van de vele nieuwe truckingplatforms in de VS komt dit jaar in de buurt van een positief resultaat, aldus McKinsey. Zij profiteren niet alleen van gestegen vrachttarieven, maar ook van het feit dat veel chauffeurs in de VS eigen rijders zijn geworden door de coronacrisis. Deze zzp’ers zijn voor hun vervoersopdrachten in toenemende mate afhankelijk van digitale marktplaatsen, terwijl verladers deze vrachtbeurzen opzoeken om capaciteit in te kopen.
McKinsey ziet verder dat steeds meer start-ups hun nieuwe technologie combineren met expertise uit de oude expeditiewereld door ervaren vrachtmanagers in te huren. Zo haalde Flexport onlangs zijn nieuwe topman bij Amazon en koos startup Forto voor managers van Ceva Logistics. De oude wereld en de nieuwe lijken steeds meer samen te smelten, aldus McKinsey.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?