Hoe is dit tot stand gekomen?

Het initiatief komt van de gemeente ’s-Heerenberg, WerkgeversServicepunt Achterhoek (WSPA) en werkgeversorganisatie VNO-NCW. We hebben samen gekeken wat we kunnen doen met bijvoorbeeld statushouders, alleenstaande ouders en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De centrale vraag was: hoe kunnen we meer mensen aan het werk krijgen? In de praktijk passen werkende ouders goed bij ons.

Zijn dit vooral werkende moeders, of zijn er ook vaders bij?

De moeders vormen wel een grote groep. Er zijn veel mensen gescheiden of alleenstaand. Dat zien we op allerlei plekken in de organisatie. Ik weet als ouder persoonlijk ook waar je tegenaan kunt lopen. De groep single parents kunnen we wel helpen door ons als werkgever flexibel op te stellen met bijvoorbeeld andere werktijden en door rekening te houden met de capaciteit in de planning.

De verhouding tussen mannen en vrouwen gaat binnen DSV trouwens vrij gelijk op. In ’s-Heerenberg is de verhouding 56% om 44%. Binnen DSV Solutions Nederland is de verhouding 61% man en 39% vrouw.

Wat is er anders op de werkvloer?

We hadden, bij start van deze pilot, standaard werktijden in het warehouse: van 06:00 tot 15:00 uur en van 15:00 tot 0:00 uur. Een shift begint met samen opstarten met de teamleader, even bijkletsen, terugkijken en bekijken wat er moet gebeuren. Dat opstarten moet met werknemers die na schooltijd beginnen dus nog een keer gebeuren. Daarom hebben we gekeken welke afdelingen daar geschikt voor zijn.

Op welke afdelingen werkt dit?

In ’s-Heerenberg zetten we mensen in op de VAS-afdeling. VAS staat voor value added services, de afdeling waar nog een extra handeling wordt verricht in het logistieke proces, zoals het toevoegen van een extra label of kaartje aan een zending. Als een persoon eenmaal het proces kent en de benodigde kennis heeft, dan is het voor deze groep mensen geen punt om een afwijkende starttijd te hebben. Je start dan op, praat bij met de teamleader en je kunt direct aan de slag met je werkzaamheden. We kijken of we dit ook voor andere afdelingen in kunnen gaan zetten, bijvoorbeeld met picken en packen.

Heeft DSV te maken met personeelstekort en krapte?

Zeker. Het personeelstekort is in de gehele logistieke sector voelbaar. We hebben alles bij elkaar bij DSV een kleine tweehonderd vacatures openstaan. Specifiek in de warehouses komen we dagelijks soms wel tientallen mensen tekort per site. Als we met aangepaste werktijden aantrekkelijk worden voor een nieuwe groep mensen, dan is dat een groot voordeel.

Deze mensen zijn niet flexibel. Hoe plan je ze in?

We letten erop dat we nooit plannen op 100% capaciteit. Mocht er zich dan dus onverhoopt een privéomstandigheid voordoen met de kinderen, dan is de impact te overzien. Door op deze manier te plannen, ontstaan er ook geen knelpunten op de werkvloer.

Om hoeveel mensen gaat het?

Momenteel gaat het om vijf mensen. Maar het experiment is succesvol en we onderzoeken op welke afdelingen en op welke locaties we dit principe nog meer kunnen toepassen. Als je klein begint, zoals in ’s-Heerenberg gebeurt op één afdeling, wordt het vanzelf makkelijker om draagvlak te vinden binnen het bedrijf.

Is er veel belangstelling voor deze mogelijkheid?

Ja, absoluut. We begonnen met een groep van twintig geïnteresseerden, waarmee we in gesprek zijn gegaan met onze partners Randstad en WSPA. Niet iedereen van deze groep is gestart, het is natuurlijk vrij specifiek werk wat wellicht niet iedereen ligt. Maar we hebben goede hoop dat deze huidige groep nog groter wordt.

Vraagt de flexibiliteit die deze medewerkers nodig hebben om een cultuuromslag binnen DSV?

Het was wel even slikken toen we hiermee wilden beginnen. Er was koudwatervrees. Intern kregen we te horen: ‘Dat kan helemaal niet wat jullie willen’. Je moet goed aan de vaste ploegen uitleggen wat er gebeurt en waarom iemand later begint of eerder weg moet, maar in de praktijk is er vooral veel begrip voor. Het is natuurlijk geen voorkeursbehandeling.

Nu andere afdelingen hebben gezien dat het kan, is er wel interesse. In de logistiek is het gebruikelijk dat je volle werkdagen maakt en flexibel bent. Zeker in drukke periodes waarin je doorwerkt tot alle orders de deur uit zijn. We zien dat er tegenwoordig meer nodig is om al het werk gedaan te krijgen, maar we moeten wel de rest van het bedrijf mee zien te krijgen. Wat dat betreft is de logistiek een behoudende sector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement