PwC telde in de eerste jaarhelft wereldwijd 129 fusies en overnames groter dan 50 miljoen dollar. In de laatste zes maanden van recordjaar 2021 waren er nog 175 van zulke ‘megadeals’ gemeld. Strategische investeerders waren wel bijzonder actief, meldt PwC. Zij waren betrokken bij bijna de helft van alle overnames (46%).

Met een totaalbedrag van 125,9 miljard dollar bleef het volume van de deals ook nog op peil. Dat cijfer wordt echter fors vertekend door wat dit jaar volgens PwC voorlopig de grootste overname van allemaal is: de koop van de Italiaanse infrabeheerder Atlantia voor 52 miljard dollar door Blackstone en de steenrijke familie Benetton, goed voor 40% van de totaalwaarde van alle grote overnames in de wereld.

Volgens PwC zien investeerders minder brood in het transport door vooral de gevolgen van de Russische inval in Oekraïne. De sector wordt minder aantrekkelijk door de torenhoge energieprijzen en oplopende personeelskosten en wereldwijde verstoringen in supply chains. Ook de hoge inflatie en stijgende rentetarieven maken dat investeerders zich terughoudend opstellen.

China

Vooral in China telden de opstellers van het rapport minder deals. Chinese transport- en logistiekbedrijven waren betrokken bij slechts 15% van alle fusies en overnames, het laagste niveau in tien jaar. PwC wijst als extra verklaring op de verzwakking van de Chinese economie door de opeenvolging van lockdowns in het land. De consultant voorspelt verder dat westerse beleggers zich in de komende periode verder zullen afkeren van het land, omdat de eerste tekenen van deglobalisering van de economie zichtbaar zijn.

Dat er op overnamegebied in de sector ondanks de algemeen dalende trend toch nog wel enige reuring was, is volgens PwC voornamelijk te danken aan de categorieën wegvervoer en logistieke dienstverlening. De rapportschrijvers noemen als voorbeelden de overname van USA Truck, waarvoor DB Schenker 435 miljoen dollar neertelde, en rederijen als MSC en CMA CGM, die zich roerden op de overnamemarkt om hun logistieke activiteiten te verbreden.

Volgens PwC neemt het aantal strategische allianties en joint ventures wereldwijd af. Deze komen sinds de coronapandemie nog slechts incidenteel voor, vaak met een focus op autonome voertuigen, CO2-reductie en alternatieve brandstoffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement